نحوه نگهداری حیوانات در منزل

اولین قدم در مبارزه با بیماری های دامی و قابل انتقال به انسان پیشگیری است. یکی از شیوه های پیش گیری آموزش صاحبان دام ها در زمینه چگونگی محافظت از ابتلای خود و حیواناتشان به بیماری در یک منطقه آلوده می باشد .

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، جواد نگارستانی مسئول روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان کرمان گفت: در حال حاضر خطر ابتلا به زئونوزها (بیماری ها و عفونت هایی که به طور طبیعی بین حیوانات و انسان منتقل می شوند)، نگرانی های زیادی را به وجود آورده است به طوریکه از بین 1709 عامل عفونی شناخته شده در انسان، 832 عامل یعنی حدود 49درصد آنها زئونوز بوده و از 156 بیماری نوپدید، 73 درصد مشترک بین انسان و دام بوده که از آن جمله می توان به مرس ، سارس و ... اشاره نمود .
این مقام مسئول با اشاره به این نکته که بیماری های مشترک از دو جنبه اقتصادی و بهداشت عمومی از اهمیت ویژه ای برخوردارند اعلام کرد: این بیماری ها از منابع مختلف مانند فراورده های دامی آلوده،دام اهلی و یا وحشی آلوده و نهایتا حیوانات خانگی به انسان سرایت می کند.
وی در خصوص نگه داری حیوانات خانگی گفت:برای به حداقل رساندن تماس با عوامل عفونی که باعث بیماری می شوند چندین کار می توان انجام داد و به همشهریان توصیه نمود که قبل از خرید حیوان خانگی مطمئن شوند که حیوان کلیه واکسن های مورد نظر را دریافت کرده باشد زیرا این کارباعث جلوگیری از ابتلا حیوان خانگی به بیماری خطرناک و انتشار آن به سایر حیوانات و انسان می گردد.
وی در ادامه به حداقل رساندن تماس با حیوانات وحشی و ولگرد را راهکار مهم جهت پیش گیری از زئونوزها اعلام کرد و گفت:حیوانات خانگی در بیرون از خانه در معرض تماس با حیوانات وحشی یا حشرات انتقال دهنده بیماری قرار می گیرد لذا بایستی با مشورت با دامپزشک از حشره کش و داروهای ضد انگل مناسب استفاده کرده ومحل نگهداری حیوانات خانگی را مرتبا تمیز و ضدعفونی نمایید.
نگارستانی افزود: در صورت تمایل به نگه داری حیوان خانگی غیر معمول (Exotic Pet) پیش از نگه داری آن از قانونی بودن این عمل مطمئن شده و از دامپزشک نیز درباره هرگونه ریسک های سلامتی که با آن حیوان مرتبط است سوال نمایید و از او بخواهید یک چکاپ از سلامت حیوان مورد نظر انجام دهد.
وی تصریح کرد:در صورت مشاهده علائم بیماری ،در ابتدا او را از سایر حیوانات خانگی و افراد خانه جدا نموده و پس از هر تماس با حیوان یا محیط و لوازم او، دست ها را بخوبی شسته و اطلاعاتی از جمله تاریخ و زمان شروع بیماری، وضعیت اشتها و تنفس ،وضعیت دفع فضولات و مواردی از این قبیل را برای تشخیص بیماری در اختیار دامپزشک قرار دهند وراهنمایی های لازم را بسته به نوع عفونتی که حیوان دارد دریافت کنند.
وی در پایان از صاحبان حیوانات خانگی درخواست نمود به صورت دوره‌ای و مرتب حیوان را برای معاینه و چکاپ نزد دامپزشک برده و فواصل بین معاینات را بسته به نوع و گونه حیوان رعایت نمایند تا بدین وسیله با راهنمایی های دامپزشک ،مخاطرات نگه داری حیوانات خانگی را کاهش دهند.

انتهای پیام/ی

راهکارهای بهداشتی در نگه داری از حیوانات خانگی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار