مروری بر مرگبار‌ترین حوادث مشابهی که برای هواپیمای ATR رخ داده است

صبح امروز پرواز تهران - یاسوج شرکت آسمان که با هواپیمای ای‌تی‌آر در حال انجام بود سقوط کرد و سرنشینان آن جان باختند. در ادامه حوادث مشابهی که برای این نوع از هواپیما رخ داده را می‌خوانید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛هواپیمای ATR 72 یک هواپیمای دو موتوره با موتور توربو پروپ است که توسط دو شرکت ایرباس فرانسه و لئوناردوی ایتالیا به صورت مشترک در ایتالیا تولید می‌شود. عدد 72 نشانگر ظرفیت استاندارد حمل مسافر این هواپیما است و سال طراحی آن به دهه 1980 میلادی باز می‌گردد. ATR 72 در چندین مدل شامل ATR 72-100 / 200/210 , 212A , 201 , ATR 72-500 , ATR 72-600 به بازار معرفی شدند. 

سال ۱۹۹۴: در ۳۱ اکتبر سال ۱۹۹۴ یک فروند هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲–۲۱۲ دچار حادثه شد. تمامی ۶۴ مسافر پرواز شماره ۴۱۸۴ امریکن ایگل (۴ نفر خدمه) در دم جان سپردند. علت حادثه یخ‌زدگی اعلام شد. مبدأ رزلان در ایالت ایندیانا بود و مقصد شیکاگو.

 

مروری بر مرگبار‌ترین حوادث مشابه «هواپیمای ای‌تی‌آر» رخ داده است

سال ۱۹۹۵: در ۳۰ ژانویه سال ۱۹۹۵هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲-۲۰۰ خطوط هواپیمایی ترانس آسیا، در طول پرواز از پنگو به تایپه تایوان در اثر برخورد با دامنه کوه ۴ خدمه جان خود را از دست دادند.

سال ۲۰۰۲: در ۲۱ دسامبر سال ۲۰۰۲هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲–۲۰۰ خطوط هواپیمایی ترانس آسیا به دلیل یخ زدگی سقوط کرد و دو خدمه آن جان سپردند.

شورای امنیت هوانوردی تایوان پس از بررسی این سانحه اعلام کرد که اصلی‌ترین دلیل سقوط این هواپیما یخ‌زدگی قطعات کنترل آن و عدم توجه خدمه به هشدارها و عدم اتخاذ اقدامات صحیح برای مقابله با این مسأله بوده است.

سال ۲۰۰۵:  سانحه بعدی ATR مربوط به روز 19 جولای سال 2005 و باز هم هواپیمای شرکت ترنس‌آسیا بوده است که در این حادثه یک ATR-212A پس از فرود در فرودگاه تایپه و برخورد یکی از بال‌های آن با بخشی از تأسیسات فرودگاهی بود که در طول آن برخی سرنشینان این پرواز زخمی شدند.

سال ۲۰۰۵: ۶ اگوست ۲۰۰۵ پرواز ۱۱۵۳ تی‌یو‌نینتر، هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲–۲۰۲۲ از فرودگاهی در ایتالیا به مقصد دیربا به پرواز درآمد اما در ۲۹ کیلومتری پالرمو در دریای مدیترانه سقوط کرد. از ۳۹ مسافر، ۱۶ نفر جان باختند.


بیشتربخوانید : آخرین سلفی یکی مسافران هواپیمای یاسوج

صحبت‌های دردناک خانواده‌های حادثه دیدگان هواپیمای یاسوج+ فیلم

پشت پرده ماجرای سانحه ۲۳ روز قبل هواپیمای سقوط کرده چیست؟+ عکس


سال ۲۰۰۸: ۲۴ اگوست ۲۰۰۸ هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲–۵۰۰ شرکت ایر دولومیتی از مونیخ در آلمان به بولوگنا در ایتالیا به خاطر هشدار دود در هواپیما با وجودی که آماده پرواز بود، خلبان از انجام پرواز خودداری کرد. شرکت هواپیمایی این مسئله را موردی جدی اعلام نکرد. اما دو روز بعد یعنی در ۲۶ اگوست فیلمی که توسط فردی آماتور گرفته شده بود، منتشر شد که خروج و فرار مسافران را (۶۰ مسافر) از هواپیمای در حال آتش‌سوزی نشان می‌داد.

سال ۲۰۰۹: ۴ اگوست ۲۰۰۹ پرواز ۲۶۶ هواپیمایی بانکوک هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲-۲۱۲ای‌ای، دچار سانحه شد. خلبان پرواز جان باخت و ۱۰ مسافر زخمی شدند.

سال ۲۰۰۹: ۱۰ نوامبر ۲۰۰۹ پرواز ۴۱۲۴ خطوط هواپیمایی کینگ‌فیشر هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲-۲۱۲A VT-KAC پس از ورود در فرودگاه بین‌المللی چاتراپاتی شیواجی، دچار سانحه شد و فقط چند متر دورتر از مخازن سوخت فرودگاه متوقف گشت. ۴۶ مسافر و خدمه دون آسیب دیدگی نجات یافتند.

سال ۲۰۱۰: ۴ نوامبر ۲۰۱۰ پرواز شماره ۸۳ شرکت آئرو کارابین هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲–۲۱۲ با ۶۱ مسافر و ۷ خدمه دچار سانحه شد و تمامی ۶۸ مسافر آن جان باختند.

سال ۲۰۱۱: ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۱ پرواز ای‌تی‌آر ۷۲–۲۱۲ EI-SLM هواپیمایی ایئر آران ایسلند در اثر سقوط دماغه به هنگام فرود در فرودگاه شانوندر ایرلند دچار سانحه شد. ۴ خدمه و ۲۱۱ مسافر آن آسیبی ندیدند.

سال ۲۰۱۲: ۲ آوریل ۲۰۱۲ پرواز شماره ۱۲۰ هواپیمایی یوتی‌ایر افلایت یک فروند ای‌تی‌آر ۷۲–۲۰۱۱ بلافاصله بعد از برخاستن هواپیما سقوط کرد. ۳۳ نفر از ۴۳ (۳۹ مسافر ۴ خدمه) مسافر در دم کشته شدند.

سال ۲۰۱۳: ۲ فوریه ۲۰۱۳ پرواز ای‌تی‌آر ۷۲–۲۱۲A شرکت هواپیمایی کاراپات در هنگام فرود دچار سانحه شد و ۱۶ نفر زخمی شده و ۲ نفر از جمله کمک خلبان آسیب جدی دیدند.

سال ۲۰۱۳: ۱۶ اکتبر ۲۰۱۳ پرواز شماره ۳۰۱ خطوط هواپیمایی لائو یک فروند هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲–۶۰۰ در نزدیکی فرودگاه مقصد دچار سانحه شد و مسافر آن در دم جان باختند.

سال ۲۰۱۴: ۲۳ ژوئیه ۲۰۱۴ پرواز شماره ۲۲۲ خطوط هواپیمایی ترانس آسیا هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲-۵۰۰۰ هنگام فرود دچار حادثه شد و ۴۸ مسافر کشته شدند و ۱۰ نفر نجات یافتند.

سال ۲۰۱۵: ۴ فوریه ۲۰۱۵ پرواز شماره ۲۳۵ خطوط هواپیمایی ترانس آسیا هواپیمای ای‌تی‌آر ۷۲-۶۰۰ با طول عمر ۱۰۰ ماه، در زمان برخاستن دچار حادثه شد از ۵۳ مسافر و ۵ خدمه آن، تنها ۱۵ نفر نجات یافتند.

سال ۲۰۱7:در روز 14 مارس سال 2017 هواپیمای ATR72-600 خطوط هواپیمایی باهاماس ایر به دلیل شکستن چرخ جلوی آن دچار آسیب جدی در ناحیه دماغه هواپیما در فرودگاه باهاماس شد. این هواپیما تنها یک سال عمر داشت.

سال ۲۰۱۸: ۱۸ فوریه ۲۰۱۸ پرواز تهران – یاسوج دقایقی پس از بلندشدن از فرودگاه مهرآباد، با کوه دنا برخورد کرد و همه ۶۶ سرنشین آن (۶۰ مسافر و ۶ خدمه) جان باختند.

منبع: فارس

انتهای پیام/

حوادثی که برای هواپیماهای ای‌تی‌آر رخ داده است

برچسب ها: سقوط هواپیما ، حوادث
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۰۳ اسفند ۱۳۹۶
چرا مردم به این هواپیما اعتماد میکنند سوار میشن مگه جان این آدمها براشون مهم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۲ ۰۳ اسفند ۱۳۹۶
چرا مردم به این هواپیما اعتماد میکنند سوار میشن مگه جان این آدمها براشون مهم نیست
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۲۰:۴۸ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
دوستان
نگید هواپیمایی که ایمنی نداره
نصف سهام ATR برای شرکت هواپیما سازی ایرباس هستش
بازم بگید ایمنی نداره
متاسفانه اشتباه از شرکت هواپیمایی است .به خاطر اینکه این هواپیما از نظر فنی در مقابل سرما مقاوم نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
حوادث را نمیشه پیش بینی کرد و در همه جای دنیا این اتفاقات پیش میاد
بازم همه تسلیت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۵ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
با سلام

چرا از این هواپیماهایی که سابقه سقوط دارند خریداری کردند
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۷:۱۸ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
خوب بود یک آماری از این هواپیما میدادید که در حال حاضر چه تعداد در جهان مشغول فعالیت پروازی هستند و چه تعداد در ایران داریم وضمنا یک سوال با توجه به تجربه خوب خلبان این هواپیما چطور از روی فاصله زمانی تا مقصد متوجه قله های مرتفع دنا نشده و درخواست کم شدن ارتفاع را داده علی رغم کم بودن افق دید بواسطه شرایط جوی و دیگر اینکه چرا برج مراقبت با این درخواست موافقت کرده ؟ بنظر میرسد سیستم ناوبری باید مجهز به ارسال سیگنال تا شعاع چند مایلی از وجود موانع مانند سیستم خفاش ها گردد تا هر چند دقیقه یا کمتر و بیشتر در این مواقع که شعاع دید کم میشود استفاده و از خطرات احتمالی جلوگیری کرد
Germany
ناشناس
۰۶:۵۸ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
چرا این هواپیماهایی که ایمنی ندارند پرواز میکنند
Iran (Islamic Republic of)
انيس
۰۴:۰۱ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
پس چطور ميگن اين پرواز ايمني بالايي داره!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ژن بی ارزش
۰۲:۵۹ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
چرا معمولا هواپیماهایی که مربوط به استانهایی محرومتر هستش دچار سانحه میشه؟
به خدا لیاقت مردم ایران با این همه ثروت این هواپیماها و این خودروها و این جاده ها نیست.
Iran (Islamic Republic of)
رمضانی از صالحشهر خوزستان
۰۰:۲۵ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
تسلیت به خانوادهای عزیزان روحشان شاد خدا رحمت کند ضعف وزارت ونظارت عامل حادثه میباشد آخوندی استعفا استعفا نچسب به وزارت همان حادثه ریلی باید کنار میزدی احساس مسولیت کجاست
Iran (Islamic Republic of)
به نادی
۲۰:۳۷ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
27 -28 سال عمرش بوده
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۲۰:۳۲ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
چرا از این مدل هواپیما با این همه سابقه سقوط باز هم خریدند؟
Iran (Islamic Republic of)
گ
۲۰:۱۴ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
25 سال برای عمر مفید یک هواپیما زیاده
Iran (Islamic Republic of)
پوریا
۲۰:۰۰ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
چرااین هواپیما پرواز کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۷ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
با نهایت تأسف و عرض تسلیت به بازماندگان، اینم از پرایدهای پرنده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
اسم توپولوف بد در رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۴۰ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
عجب هواپیماهایی
Iran (Islamic Republic of)
نادی
۱۸:۳۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
واقعا ک با این طیاره درست کردنشون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۲۹ بهمن ۱۳۹۶
تسلیت میگویم و ما را در غم خود وهجران عزیزانتان شریک بدانید
به هموطنان عزیزم ایران تسلیت میگویم .