در مقایسه با سال گذشته؛

کاهش 51 درصدی ورودی آب به سدهای خوزستان

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان از کاهش 51 درصدی ورودی آب به سدهای استان در مقایسه با سال گذشته خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، هوشنگ حسونی زاده، معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در جلسه‌ امروز، 29 بهمن ماه که به منظور بررسی وضعیت صنعت برق خوزستان و آمادگی برای تابستان ۹۷ در اهواز برگزار شد، گفت: از ابتدای سال آبی تاکنون، 2 میلیارد و 800 میلیون متر مکعب حجم ورودی آب داشتیم که در مقایسه با سال گذشته 51 درصد و در مقایسه با متوسط دراز مدت 68 درصد کاهش نشان می دهد.

وی با بیان اینکه باید حدود 9 میلیارد مترمکعب حجم ورودی آب داشته باشیم بیان داشت: تنها حدود 2 میلیارد و 800 میلیون متر مکعب ورودی داشته ایم.

حسونی زاده، حجم مفید مخازن استان خوزستان که بتوان به وسیله آن ها انرژی تولید کرد را یک میلیارد و 365 میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: درحال حاضر 12.5میلیارد متر مکعب از حجم مخازن خالی است.

معاون مطالعات پایه و طرح های جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به اینکه در سد دز 56 میلیون متر مکعب و در مجموعه سدهای کارون 261 میلیون متر مکعب حجم مفید آب وجود دارد که در حال مدیریت آن هستیم اظهار داشت: در این سدها ورودی آب به شدت کاهش یافته است.

وی آخرین وضعیت پوشش سطح برف را نامناسب دانست و اذعان داشت: فقط معادل 15 درصد کل حوزه پوشش برف داریم که چگالی آن ها نیز بسیار محدود است.

این مقام مسئول بیان کرد: با پیش بینی هایی که شده، برای بحث برنامه ریزی منابع آب استان چندین سناریو در نظر گرفته ایم. پیش بینی ما در سناریو عملیاتی آن است که با توجه به احجام مخازن سدهای مختلف، حدود 3 هزار و 595 مگاوات ساعت تولید برق داشته باشیم که این عدد در مقایسه با سال گذشته حدود 44 درصد کاهش خواهد داشت.

هوشنگ حسونی زاده گفت: در استان های بالا دست که تامین کننده آب استان هستند وضعیت خیلی مناسب نیست و حتی وضعیت بارشی آن ها از استان خوزستان نیز بدتر است.

انتهای پیام/گ

ورودی آب به سدهای خوزستان کاهش چشمگیری نشان می دهد

برچسب ها: بحران آب ، بارش باران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۰ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
باید رسیدگی بشه