حریرچی مطرح کرد؛

شرط تحت پوشش بیمه قرار گرفتن دارو‌های جدید/ ۷۶ درصد حوادث شغلی منجر به معلولیت مردان می‌شود

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 76 درصد حوادث شغلی منجر به معلولیت مردان می شود، افزود: فوت ناشی از استعمال سیگار در مردان 3 برابر زنان است و مرگ ناشی از برق گرفتگی در مردان هفت برابر زنان است.

استقرار 40 آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس در محل حادثه سقوط هواپیمابه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت در نشست خبری درباره حادثه سقوط هواپیما در سمیرم گفت: در این هواپیما تعدادی از همکاران پزشک و پرستار حضور داشتند که برای ارائه خدمت به یاسوج می‌رفتند.

وی گفت:  در منطقه با بالگردهای اورژانس و سایر نیروها چندین بار مراجعه شده است.

حریرچی ادامه داد: در حال حاضر100 نیروی امدادگر و 40 آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس در محل حادثه سقوط هواپیما حضور دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه با اجرای طرح تحول و کاهش پرداختی از جیب مردم در سال 94 به میزان 38.8 و در سال 95 به میزان 38.7 درصد رسیده است.

وی ادامه داد: در کشورهای مختلف قدرت خرید را به دلار به نرخ آزاد و GTD برابری می کند و از نظر درآمد سالانه ناخالص ملی کشورمان در رتبه 66 قرار دارد.

مردان 3 برابر زنان بر اثر استعامل دخانیات فوت می کنند

حریرچی با اشاره به اینکه تنها 3 درصد از مردم ایرانی هیچ عامل خطری در زمینه های بیماری های  واگیر و غیرواگیر ندارند، ادامه داد: نیمی از مردم دچار چاقی شکمی بوده و 89 درصد از آنها الگوی غذایی مناسب را رعایت نکرده و پنج بار در روز سبزی مصرف نمی کنند.

وی ادامه داد: 34 درصد از مردم فعالیت بدنی مناسب نداشته و 20 درصد از مردم استعمال دخانیات دارند؛ متاسفانه باید بگویم 18 درصد از مردم دچار فشار خون و 20 درصد از آنها دارای کلسترول بالا هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مردان 2 برابر زنان به دلیل حوادث ترافیکی فوت می‌کنند، عنوان کرد: سه چهارم موارد فوت مسائل ترافیکی مربوط به مردان است.

حریرچی با اشاره به اینکه 90 درصد مرگ ومیرهای ناشی از جنگ ها مربوط به مردان است و به همین دلیل در سن 50 تا 74 سالگی احتمال مرگ در مردان 40درصد و احتمال مرگ در زنان 30 درصد است، تاکید کرد: از میان 67 فاکتور تهدیدکننده سلامت 60 مورد در مردان بیشتر است و  از میان 37 مورد سرطان شایع باید بگویم که 32 مورد مربوط به مردان است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه 76 درصد حوادث شغلی منجر به معلولیت مردان می شود، افزود: فوت ناشی از استعمال سیگار در مردان 3 برابر زنان است و مرگ ناشی از برق گرفتگی در مردان هفت برابر زنان در کشور است.

پیشرفت چشمگیر ارائه خدمات بهداشتی درمانی بر اساس طرح تحول سلامت

حریرچی با اشاره به اینکه فوت ناشی از سوختگی در مردان سه‌دوم و مسمومیت های ناشی از مونوکسید سه برابر بیشتر از زنان است، ادامه داد: مردان در هنگام بروز بیماری کمتر به پزشک مراجعه می کنند و مردان کمتر دستورات پزشک را رعایت می کنند.

وی ادامه داد: در سال 94 و95 سهم هزینه کرد دولت و بیمه ها از هزینه های سلامت بیش از 50 درصد رسیده است، حدود 60 درصد هزینه های سلامت به وسیله دولت و بیمه ها تکمیل می شود و پرداختی از جیب مردم به 37.7 درصد در سال 95 کاهش پیدا کرده است.

حریرچی ادامه داد: بر اساس قانون برنامه پنجم قرار بود که پرداختی از جیب مردم به حدود 30 درصد برسد و همین موضوع بر اساس پیش بینی های انجام شده در برنامه ششم توسعه باید به میزان 25 درصد برسد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به ورود داروهای جدید به فهرست بیمه ها اظهار کرد: شرط تحت پوشش بیمه قرار گرفتن داروهای جدید به فهرست بیمه ها، موثر بودن دارو و ارتقای سلامت مردم است و بسیاری از شرکت های خارجی داروهایی تبلیغ می کنند که تاثیر بالایی در سلامت مردم دارند به همین دلیل این داروها در فهرست شرکت های بیمه قرار نمی گیرند.

لزوم اهدای خون در فصل سرما

وی با اشاره به اینکه براساس استعانت مالی کشور تصمیم گیری انجام می شود، تاکید کرد: داروهایی که تاثیر پذیری آنها در سلامت مردم کم است، تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند و امروزه خوشبختانه هزینه خدمات بالا رفته و ارائه خدمات بهداشتی درمانی بر اساس طرح تحول رشد چشمگیری داشته است.

حریرچی با بیان اینکه اهدای خون با توجه به کاهش دمای هوا در سطح کشور کاهش پیدا کرده است، افزود: اهداکنندگان مستمر و سایر اهداکنندگان برای اهدای خون به پایگاه های انتقال خون در سراسر کشور مراجعه کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه میزان عمل‌های جراحی در ماه اسفند افزایش پیدا می کند، گفت: به همین جهت میزان فرآورده های خونی هم کاهش پیدا می کند.

وی گفت: به دلیل افزایش میزان عمل های جراحی در اسفند ماه، نیاز کشور به فرآورده های خونی افزایش پیدا می کند.

حریرچی ادامه داد: بر اساس آمار بانک جهانی می توان گفت درآمد اقتصادی ما در سال 95 افزایش پیدا کرده است، به طوری که سرانه پرداختی از جیب خانوار بر اساس دلار بین المللی  از متوسط دوره قبل کاهش پیدا کرده است و در سال 92 و 91 هزینه بهداشتی، درمانی و سایر شاخص های هزینه ای کاهش پیدا کرده است.

ویزیت پزشکان در بخش دولتی و خصوصی تعرفه مشخصی دارد

سخنگوی وزارت بهداشت در زمینه هلی کوپترهای دید در شب عنوان کرد: در این زمینه پیگیری های لازم صورت گرفته است و نیازمند هلی کوپتر دید در شب هستیم، بسیاری از بالگرد ها برای مقاصد دیگری در کشور وجود دارد.

وی اظهار کرد: ویزیت پزشکان در بخش دولتی و خصوصی تعرفه مشخصی دارد و تمام افرادی که ارائه خدمت می کنند باید از آن تعرفه تبعیت کرده و نسبت به آن اقدام کنند؛ برای مثال ویزیت متخصص 36 تومان، ویزیت پزشک و دندانپزشک عمومی در بخش سرپایی خصوصی 23 هزار و 100 تومان، ویزیت پزشکان و دندانپزشکان تخصص 36 هزار تومان و ویزیت پزشکان فوق تخصص روانپزشک 51 هزار و 500 تومان در بخش خصوصی است.

وی با بیان اینکه چند دهه است که نظارت مناسبی در بخش خصوصی سرپایی انجام نمی شود، تاکید کرد: نحوه رسیدگی به مطب ها وجود دارد، به طوری که در بسیاری موارد رسیدگی به شکایات بوده و حکم های لازم به وسیله دستگاه های قضایی لازم انجام شده است.

حریرچی در زمینه واردات دارو اظهار کرد: واردات ما از برخی کشورها کمتر است به این دلیل که با توان دانشمندان داخلی خودمان تولید شده است؛ به طوری که اگر این داروها در داخل تولید نمی شدند، واردات ما بسیار افزایش پیدا می کرد.

آخرین وضعیت بهداشت و درمان در مناطق زلزله زده کشور

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه باید بررسی شود قیمت داروی وارداتی ما نسبت به سایر کشورها گران تر یا ارزان تر است، تاکید کرد: . قبل از طرح تحول سلامت متوسط قیمت داروهای وارداتی نسبت به کشورهای مشابه به شکل قابل توجهی بالاتر بود ولی به طور کلی وظیفه وزارت بهداشت این است که دارو را به قیمت عادلانه تامین کند.

وی با اشاره به آخرین وضعیت بهداشت و درمان در مناطق زلزله زده کشور گفت: میزان خدمت رسانی در مناطق بیشتر شده و مورد غیرعادی مشاهده نشده است.

حریرچی افزود: زمانی که حادثه ای اتفاق می افتد امدادرسانی نیز انجام می‌شود، اما نمی توان این انتظار را داشت که هیچ مشکل و بیماری دیگری در منطقه رخ ندهد، مسئولان خدمت رسانی سازمان بهداشت جهانی و مسئول اورژانس آلمان در زمینه ارائه خدمت و سرعت انتقال مصدومان حادثه زلزله کرمانشاه شگفت زده شدند که از جمله افتخارات ماست.

خبر گروگان گیری نوزاد در یکی از بیمارستان ها دروغ بود

سخنگوی وزارت به بهداشت اظهار کرد: همکاری خبرنگاران با وزارت بهداشت قابل تقدیر است، در یک الی دو هفته اخیر در زمینه جریان گروگان‌گیری نوزادی در یکی از بیمارستان ها، این همکاری ها و پیگیری ها بیشتر شد، زیرا در این جریان هیچ گروگانگیری در کار نبوده و تنها حاشیه سازی بود، با بررسی های انجام شده، متوجه شدیم نوزادی در یکی از مراکز درمانی متولد شده که پدر او مشخص نبود علاوه بر آن نوزاد هم به واسطه جفت به اعتیاد مبتلا شده بود و به همین علت ترخیصش نکرده ایم، در حالیکه برخی افراد این اقدام را گروگان‌گیری خواندند.

وی همچنین در خصوص توقعات بیش از حد برخی مراجعین در مورد تقبل نکردن هزینه مراجعه کننده تصادفی از سوی بیمه ها گفت: همراهان این افراد با ما تماس گرفتند و مدعی بودند که بیمه هزینه تصادف درمان آنها را تقبل نمی کند، در حالیکه بعد از تحقیقات فوری و نیم ساعته وزارت بهداشت متوجه شدیم که هیچ تصادفی در کار نبوده بلکه فرد مراجعه کننده به علت نزاع دچار سانحه شده و این در حالی است که هیچ بیمه ای هزینه دعوا را تقبل نمی کند، بسیاری افراد تصور می کنند با بیان مدعیانه چنین جریان هایی به رسانه ها می توانند وجهه بیمارستان ها و وزارت خانه را خدشه دار کنند در حالیکه این اتفاق نمی افتد.

ایران پانزدهمین کشور دنیا در مبارزه با بیماری های غیرواگیر

 سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه وزیر بهداشت مسئول کمیسیون مبارزه با بیماری های غیرواگیر است، ادامه داد: از 1192 کشور دنیا تنها 15 کشور توانسته اند با کنترل به موقع بیماری های واگیر مطرح شوند و این در حالی است که با تلاش های وزارت بهداشت هم اکنون به جایی رسیده ایم که از میان 19 شاخص مربوط به کنترل بیماری های غیرواگیر، 15 مورد آن را کاملا به دست آورده ایم.

وی همچنین در ادامه با اشاره به افزایش مالیات خرده فروشی سیگار تا 20 درصد بیان کرد: وضع مالیات در کالاهای آسیب رسان سلامت یکی از اولویت های مهم دولت است که به تایید مجلس رسیده است و طبق آن با توجه به اینکه در مورد قیمت خرده فروشی سیگار تفاوت هایی وجود دارد مجموعا از این پس همه مالیات سیگارهای تولید داخل با احتساب میزان مالیات های قبلی و اضافات جدید مجموعا به مرز 20 درصد رسیده است.

حریرچی با بیان اینکه هم اکنون 17 کارخانه تولید سیگار در کشور فعال هستند، ادامه داد: بر این اساس مالیات هر نخ سیگار تولیدی 75 ریال و سیگارهای تولید مشترک 150 ریال و هر نخ سیگار وارداتی 60 ریال است، این مالیات ها به این علت است که بر اساس تحقیقات انجام شده و شواهد بین المللی بزرگترین مانع مصرف سیگار و رویگردانی از مواد مضر افزایش قیمت مالیاتشان در سطح خرده فرورشی هاست، بنابراین ما خیلی دنبال هزینه ها نیستیم اما همین 20 درصد می تواند منبعی جدید محسوب شود که صرف وزارت آموزش و پرورش، وزارت بهداشت و درمان و یا به عنوان منبع در وزارت ورزش و جوان مورد مصرف قرار گرفت.

تعطیلی فروشگاه های غیر مجاز سموم کودهای شیمیایی

 حریرچی همچنین در ادامه با اشاره به اینکه کنترل سموم و کودهای شیمیایی و یا کاهش مصرف آنها در محصولات کشاورزی صرفاً بر عهده وزارت بهداشت نیست و وظیفه این وزارتخانه آگاه سازی و مطالبه گری در این باره است، افزود: در جلسه اخیر شورای سیاست گذاری سلامت تصمیمات زیادی گرفته شده که یکی از آنها مربوط به اقدامات مشترک وزارت جهاد و وزارت بهداشت مبنی بر تعطیلی فروشگاه ها غیر مجاز سموم و کودهای شیمیایی و جلوگیری از ورود آنها به بستر آب های زیرزمینی است.

وی با تاکید بر اینکه هشت الی 12 کالای تولیدات کشاورزی از نظر میزان سموم داخل آنها اندازه گیری می شود، ادامه داد: آنچه در این زمینه داریم ایده آل نیست ولی این اقدامات امیدوار کننده است و یقینا انجام آنها و اجرایشان و رسیدن به آن بازدهی مطلوب زمان خاص خود را می طلبد.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه با بیان اینکه طبق مصوبه ای منابع ۹ بیست و هفتم باید مسیر گردش خزانه را طی کند، گفت: یکی از مشکلات این است که این منابع باید از سازمان تامین اجتماعی تخصیص یابد و مشکل دوم این است که همین منابع به موقع هزینه نمی‌شوند و همگی در خرید بیمه ای و خدمات برای سازمان تامین اجتماعی صرف می شوند.

مالیات حوزه پزشکی ۱۰ الی ۳۵ درصد است

وی اظهار کرد: تقریبا همه منابع تامین اجتماعی برای هزینه کارگران و کارمندان آن در قالب بیمه صرف مورد استفاده قرار می گیرد، هزینه هایی که ارقام آن بین ۱۸ الی ۱۹ هزار میلیارد است.

حریرچی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا افزایش مالیات پزشکان به کندی انجام می شود؟، ادامه داد: طبق مصوبه های مجلس سطوح مختلف مالیات حوزه پزشکی ۱۰ الی ۳۵ درصد است که این میزان هم صرفا تعدادی از متخصصان را در بر می گیرد و در واقع پزشکان ارائه کننده خدمت در مراکز درمانی دولتی در حداقل این مالیات ها لحاظ می شوند زیرا این مالیات ها در بخش دولتی طبق نرخ k جراحی کمتر ۲۵ درصد است.

حریرچی افزود: در بخش دولتی تقریبا 40 درصد از هزینه تمام شده یک k جراحی در بخش خصوصی به پزشک پرداخت می شود که در آن نیز قبل از پرداخت مالیات این جراحی ها کسر شده و تقریبا یک سوم آن پرداخت می شود و به همین علت در زمینه افزایش مالیات ها نمی شود زیاد بر پزشکان بخش های دولتی فشار وارد کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در مناطق زلزله زده خدمت رسانی و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به حد خوبی در حال انجام است، ادامه داد: در حال حاضر در 6 رشته وضعیت‌مان بحرانی بوده و نمی‌توانیم به بیمار بگوییم که برای انجام یک سونوگرافی 150 کیلومتر به استان دیگری برود و از سوی دیگر در برخی شهرها زنان برای انجام کارهای سونوگرافی به رادیولوژیست‌های  مرد مراجعه نمی کنند و وزارت بهداشت باید با عنوان یک سازمان ذیربط که خدمات بهداشتی درمانی ارائه می‌کند این مشکل را برطرف کند.

 

وی در خصوص اعتراض رادیولوژیست‌ها تأکید کرد: من در موضوع بین رشته ای کمتر ورود می کنم و در جلسه شورای عالی نظام پزشکی گفته‌ام که برای یک نوع بیماری به طور مثال باید یک بار سونوگرافی انجام شود.

سخنگوی وزارت بهداشت ادامه داد: انجام کارهای سونوگرافی باید به درستی انجام شود تا تقاضای القایی و خود ارجاعی ایجاد نشود.

تأمین تجهیزات پزشکی بیماران بستری در بیمارستان ها بر عهده مراکز درمانی است

حریرچی با اشاره به اینکه بخشنامه معاون درمان وزارت بهداشت در خصوص سونوگرافی کارشناسی و با مشورت صاحب نظران ارائه شده است و باید ملاک عمل قرار بگیرد، تأکید کرد: خود ارجاعی به اخلاق ارائه کنندگان و توانایی دستگاه نظارتی بستگی دارد و در حال حاضر موارد تخلف در انجام این کار وجود دارد که شامل خود ارجاعی یا ارجاع به سطح دیگر یا رابطه بین دو سطح و یا تکرار کار در یک سطح همگی این موارد تخلف محسوب می شود و به طور کلی دستگاه های نظارتی باید نظارت خود را افزایش دهند.

وی با اشاره به مصوبه آذر ماه شورای عالی سلامت که به امضای وزرا رسیده است، گفت: کاهش آلاینده‌ها و سموم کشاورزی شورای عالی سلامت و وزارت جهاد کشاورزی را موظف کرده تا با همکاری وزارت بهداشت طرح راهبری ارتقای سلامت هشت محصول کشاورزی انجام شود و گزارش بیشتر به صورت دوره‌ای به دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی کشور اعلام شود.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه تأمین تجهیزات پزشکی بیماران بستری در بیمارستان‌ها بر عهده مراکز درمانی است، تأکید کرد: تهیه دارو و ملزومات پزشکی بر عهده بیمارستان‌ها و وزارت بهداشت است و خرید تجهیزات به صورت آزاد به دست بیمار هرچند سریع‌تر انجام می‌شود ولی تخلف محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین کالای آسیب رسان مجاز در حال حاضر شکر است، ادامه داد: مصرف غذای شیرین در کشورمان بیشتر از غذای چرب است و همین مسئله به مردم صدمه جدی وارد می‌کند و باید ما شکر را به عنوان یک کالای آسیب رسان در نظر بگیریم.

سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف غذای شیرین در کشورمان نسبت به کشورهای هم سطح دنیا بالاتر است، ادامه داد: افزایش تعرفه در 6 ماهه اول سال 93 صفر درصد، در سال 94 صفر درصد و در سال 95 و 96 میزان افزایش تعرفه در حد 3.8 درصد بوده است؛ به طوری که در نیمه دوم سال 93 افزایش خوبی در زمینه تعرفه داشته‌ایم که متوسط افزایش تعرفه چهار سال اخیر نسبت به 10 سال گذشته تفاوتشان حدود 2 درصد بوده است.

حریرچی با اشاره به اینکه در این دوره پرداخت‌های غیرقانونی حذف شده است، مطرح کرد: پیش از اجرای طرح تحول تعرفه‌ها بر روی کاغذ تعیین می‌شد ولی برخی  افراد تعرفه‌ای را برای خود انتخاب می‌کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۰ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
پزشکان همه بخاطر سوگندنامه طبابت میکنند ولا غیر!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
آخرین اخبار