ترشحات چشم درباره سلامتی‌تان چه می‌گویند؟

مسدود شدن یک مجرای اشک می تواند از تخلیه عادی اشک جلوگیری کرده و به شکل گیری شرایطی به نام داکریوسیستیت منجر می شود که تولید ترشحات غلیظ و چسبنده چشمی را در پی دارد.

ترشحات چشم درباره سلامتی‌تان چه می‌گویند؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چشم ها پنجره بدن انسان به سوی دنیای اطراف هستند. بینایی یکی از مهم‌ترین حواس انسان است که محرومیت از آن می تواند به واقع مشکل آفرین باشد. بر همین اساس، توجه به سلامت و شرایط چشم ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وجود اندکی ترشح یا پوسته در اطراف چشم ها عادی است، اما تغییر در رنگ، غلظت، یا مقدار آن می تواند به بروز مشکلی جدی‌تر اشاره داشته باشد.

ترشحات پوسته پوسته

هنگامی که از خواب بیدار می شوید به طور معمول مواجهه با اندکی ترشح در گوشه چشم مساله نگران کننده ای نیست، اما اگر ترشحات حالتی پوسته پوسته دارند یا با احساس سوزش و خارش مواجه هستید، ممکن است به بلفاریت، التهاب پلک، مبتلا باشید. همچنین، ممکن است مساله ای شایع‌تر مانند یک آلرژی زمینه ساز شکل گیری این شرایط شده باشد. طی فصل آلرژی، ممکن است آبریزش هر چه بیشتر چشم ها یا التهاب پلک را تجربه کنید که موجب شکل گیری ترشحات پوسته پوسته می شوند. افزون بر این، شرایطی دیگر به نام خشکی چشم می تواند موجب افزایش ضخامت لایه اشکی شود که به شکل گیری پوسته ها در امتداد پلک منجر می شود.

ترشحات غیر شفاف چشم

ترشحات چشمی به رنگ های زرد، سبز یا سفید می توانند نشان دهنده یک عفونت، مانند ورم ملتحمه، باشند که به نام چشم صورتی نیز شناخته می شود، به ویژه اگر چشم های شما دچار خارش شده یا قرمز به نظر برسند. ورم ملتحمه بر دو نوع باکتریایی و ویروسی است و در شرایطی که هر دو می توانند واگیردار باشند، گسترش نمونه ویروسی بسیار راحت‌تر است و حتی از طریق دست دادن نیز امکان انتقال وجود دارد. در نوع ویروسی ابتدا یک چشم قرمز و تحریک می شود و سپس طی یک یا دو روز بعد چشم دیگر نیز شرایطی مشابه به خود می گیرد. در نوع باکتریایی به طور معمول تنها یک چشم درگیر می شود. افزون بر این، گل مژه نیز می تواند موجب شکل گیری ترشحات زرد رنگ و احساس ناراحتی شود.

چشم های گریان

آبریزش چشم می تواند در نتیجه آلرژی ها یا یک واکنش به آب و هوای سرد شکل بگیرد، اما اشک بیش از حد می تواند نشانه ای از خشکی چشم نیز باشد. زمانی که چشم ها به میزان کافی برای روانسازی اشک تولید نمی کنند، تحریک شده و در این شرایط غده اشک مقدار زیادی اشک ترشح می کند.

ترشحات چشم غلیظ و چسبنده

مسدود شدن یک مجرای اشک می تواند از تخلیه عادی اشک جلوگیری کرده و به شکل گیری شرایطی به نام داکریوسیستیت (عفونت کیسه اشکی) منجر می شود که تولید ترشحات غلیظ و چسبنده چشمی را در پی دارد.

ترشح چرکی هنگام استفاده از لنز تماسی

استفاده از لنزهای تماسی خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد. اگر هنگام گذاشتن لنز خود متوجه ترشحات چشمی شدید که گاهی اوقات با درد یا تغییر در قدرت بینایی همراه است، آن را یک زنگ هشدار برای ابتلا به عفونت چشمی در نظر بگیرید. کراتیت باکتریایی و قارچی دو عفونت قرنیه هستند که می توانند به واسطه استفاده از لنز تماسی شکل بگیرند. افزون بر ترشحات چرکی، درد یا حساسیت به نور از دیگر نشانه های این شرایط محسوب می شوند.


بیشتر بخوانید: دانستنی های جالب درباره پلک زدن که از آن بی اطلاعید


دشواری در دید به واسطه ترشحات چشم

اگر ترشحات چشم به اندازه ای غلیظ هستند که در قدرت بینایی شما اختلال ایجاد می کنند، در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید. زخم های قرنیه می توانند به شکل گیری چنان ترشحات غلیظی منجر شوند که در دید فرد اختلال ایجاد می کنند. هرگونه تغییر یا از دست دادن قدرت بینایی عاملی نگران کننده محسوب می شود و باید به دقت توسط پزشک مورد بررسی قرار بگیرد.

ترشحات دائمی چشم

اگر همواره با ترشحات چشم مواجه هستید، بدون در نظر گرفتن این که چند بار در روز آنها را پاک می کنید، مراجعه به یک چشم پزشک ایده خوبی است. این شرایطی عادی محسوب نمی شود.

دشواری در باز کردن چشم ها

اگر هنگام صبح با باز کردن چشم های خود دچار مشکل هستید، ممکن است چیزی به جز سستی و خواب آلودگی دلیل آن باشد. ورم ملتحمه یا چشم صورتی می تواند یکی از دلایل این شرایط باشد و این گونه به نظر برسد که چشم ها با چسبی قدرتمند بسته شده اند.

منبع: عصرایران

انتهای پیام/

آنچه ترشحات چشم درباره سلامت شما فاش می‌کند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سعادت
۱۶:۳۱ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
سلام من چند ماه که چشمم چرک میکنه و الان یکی دو ماه است که تبدیل به چرک های بد بو شده و خیلی میسوزه و وقتی چشمم رو میبندم احساس میکنم شن ریزه داخل چشممم است و احساس میکنم گوشه چشمم یکم ورم داره
Iran (Islamic Republic of)
سامان
۱۳:۱۰ ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
من چند ماهیه که با خشکی چشم مواجه هستم و به پزشک هم مراجعه کردم و برام اشک مصنوعی نوشته بود و تا حالا سه تا قطره اشک مصرف کردم اما بازم خوب نشدم میشه بگید چرا
Iran (Islamic Republic of)
علی شفیعی
۱۹:۰۸ ۳۰ بهمن ۱۳۹۶
با عرض سلام
بنده حدود ۲هفته است که پلک بالای یکی از چشمام ورم کرده و درد داره هنوز بهتر نشده
دلیلش چی میتونه باشه ممنونم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۷ ۰۱ اسفند ۱۳۹۶
احتمال عفونت هست حتما به پزشک مراجعه کنید
آخرین اخبار