باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اجرای نادرست قانون مالیاتی، صدای تولیدکننده‌ها را درآورد

دولت به جای شناسایی فرارکنندگان مالیاتی، درپی افزایش مالیات واحدهای تولیدی شده که در نهایت موجب تضعیف تولید ملی می‌شود.

اجرای نادرست قانون مالیاتی، صدای تولید کننده‌ها را درآورد/ دولت باید فرار کننده‌های مالیاتی را شناسایی کند به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،امسال بودجه دولت از محل مالیات، ۱۱۶ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به سال قبل با رشد ۲۸ درصدی مواجه شده است. پیش بینی ۱۲۸ هزار میلیارد تومانی مالیات برای سال آینده ،  بسیاری از صاحبنظران و تولیدکنندگان را نگران کرده است.

درآمدهای مالیاتی یکی از مهمترین بخشهای بودجه‌های سنواتی بوده و باتوجه به تداوم رکود در واحدهای تولیدی، دولت به‌دنبال افزایش این درآمدها است اما آنچه که در این میان نگرانی‌های متولیان تولید را زیاد می‌کند ، این است که دولت به جای شناسایی فرارکنندگان مالیاتی و اخذ مالیات از آنها، راه ساده تر را انتخاب کرده و درپی افزایش مالیات واحدهای تولیدی کشور است و این موضوع هر روز بیش از پیش موجب تضعیف تولید ملی می شود.

سنگینی افزایش مالیات، بر دوش تولیدکننده داخلی 

محمدرضا مرتضوی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزیاظهار کرد: تولیدکنندگان کشور چند سال سخت را پشت سر گذاشته اند و اکنون تولید دست به گریبان مشکلات ناشی از مسایل اقتصادی کشور است.

وی افزود: توقف بودجه های عمرانی کشور به دلیل نبود منابع کافی ، بهره های بانکی بالا و واگذاری مسئولیت دریافت مالیات بر ارزش افزوده به تولیدکنندگان موجب شده تا این قشر، هر روز ضعیف‌تر از روز قبل شود.

مرتضوی بیان کرد: هیچ کجای دنیا اینگونه نیست که بار کار بزرگی مانند دریافت مالیات بر دوش واحدهای تولید بیفتد، در حالیکه تولیدکننده با وجود اینکه مطالبات بسیاری دارد ، اما مجبور است مالیات بر ارزش افزوده آن کالا را بدهد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان تهران اذعان کرد: هنوز از رکود تورمی به طور کامل در نیامده ایم و تولیدکنندگان ما همچنان با خیل عظیم چک های برگشتی مواجه هستند و بازار همچنان با سرعت کندتری نسبت به تولید پیش می رود ، با این حال در میان این انبوه مشکلات؛ تولیدکننده  ملی باید مدام به فکر تامین مالیات های روزافزون باشد.

وی با بیان اینکه گرفتن مالیات حق دولت است، اضافه کرد: این منصفانه نیست، چراکه دولت به محض اینکه نتوانست سهم خود را از دیگر بخش ها بگیرد، با چاقو به جان تن ضعیف تولید افتاده و تکه گوشتی از آن بکند.

دوگانگی در اجرای قانون مالیات، معضلی برای صنعتگران

 یکی از مشکلات واحدهای تولیدی اجرای نادرست قانون مالیات بر ارزش افزوده است . در وضعیت کنونی، مالیات بر ارزش افزوده از همه تولیدکنندگان به طور یکسان دریافت نمی شود و برخی تولیدکنندگان که به صورت زیر زمینی فعالیت دارند و محصول خود را در بازار عرضه می‌کنند؛ به راحتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده فرار می‌کنند.

این واحدهای تولیدی که از هزینه‌های مالیات شانه خالی کرده‌اند، بهای کمتری برای تولید می‌پردازند و محصول خود را در بازار با قیمت کمتری عرضه می‌کنند، بنابراین بازار بهتری پیدا می‌کنند. تولیدکننده‌ای که هزینه های مالیات را پرداخت می‌کند، در بازار توان رقابت را از دست می‌دهد و یا برای کاهش هزینه ها به ناچار از کیفیت محصول تولیدی می زند که در این وضعیت، مصرف کننده متضرر می شود.

پرداخت هزینه مالیات بر ارزش افزوده، تفاوت هزینه ها را تا 9 درصد می رساند و این به شدت به ضرر تولیدکننده ای است که این هزینه را پرداخت کرده است. دوگانگی در اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده، به معضلی برای صنعتگران تبدیل شده است.

در اجرای درست قانون دریافت مالیات، مصرف کننده نهایی باید مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت کند اما در شرایط کنونی، مالیات بر ارزش افزوده از تولیدکننده دریافت می شود، بدون اینکه فروش برای تولیدکننده محقق شده باشد و اداره امور مالیاتی بدون توجه به اینکه تولیدکننده چه میزان فروش داشته است؛ مالیات را از او مطالبه می‌کند.

دولت باید فرار کننده های مالیاتی را شناسایی کند

بهرام شهریاری،کارشناس صنعت  به خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: مشکلات تولیدکننده در حوزه مالیات کم نیست و علاوه بر مالیاتهایی که به صورت رسمی و قانونی از تولیدکننده دریافت می‌شود ، مالیاتهایی هم وجود دارد که مودیان به صورت غیررسمی از صنعتگر مطالبه می‌کنند.

وی افزود: تولیدکننده داخلی باید علاوه بر 25 درصد مالیات، 9 درصد نیز ارزش افزوده بپردازد و در واقع مالیات ارزش افزوده رقمی است که باید از مصرف کننده گرفته شود و دریافت آن از تولید آسیب جدی به تولید زده است.

شهریاری تصریح کرد: در جاییکه دولت زیر ساخت لازم برای دریافت این 9 درصد ندارد، در واقع تولیدکننده یک واسطه برای این مالیات به حساب می‌آید و خیلی وقتها ما مجبوریم با اینکه این مالیات را از مشتری نگرفته‌ایم ، آن را به دولت پرداخت کنیم.

کارشناس صنعت گفت: نبود شفافیت و اینکه برخی از شرکتهای دو یا چند دفتر دارند، موجب آسیب جدی به تولیدکننده‌ها و افزایش شک ماموران مالیاتی به بنگاههای تولید شده است، در صورتیکه دولت قصد دارد درآمدهای مالیاتی کشور را افزایش دهد ، بالا بردن سهم مالیات تولیدکننده‌ها  درست نیست؛ بلکه باید افرادی را که تا بحال فرار مالیاتی داشتند را شناسایی کرده و از آنها مالیات دریافت کنند.

فشارهای مالیاتی، بسیاری از تولیدکنندگان را از پا درآورد

شاهین فاجانی نایب رییس اتحادیه ماشین سازی و فلز تراش پردیس و تولیدکننده موفق صنعتی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی  اظهار کرد: کاش دولت بجای اخذ مالیات، شرط واردات ماشین آلات و دستگاه های جدید را به ازای پرداخت مالیات قرار می داد.

وی افزود:در چند سال گذشته فشارهای مالیاتی ، بسیاری از تولیدکنندگان کشور را از پا درآورد و موجب بیکاری تعداد زیادی کارگر شد.

فاجانی تاکید کرد: روزی نیست که واحدی اعلام بیکاری نکند و خیلی ها هم به منظور فرار از مالیات به فعالیت زیر پله ای رو آورده اند، تا جاییکه حتی نمی توانیم آمار دقیقی از تولیدکننده های کشور ارائه دهیم.

فعال صنعتی در پاسخ به این پرسش که چه راهکاری برای کاهش فشارهای مالیاتی از دوش تولیدکنندگان داخلی پیشنهاد می دهید،گفت: دولت نباید از تولید مالیات بگیرد، بلکه باید از محصول فروخته شده ، مالیات اخذ شود و مسئولان باید توجه داشته باشند که روزی باید تاوان مالیات هایی را که امروز می گیرند را پس بدهند.

فشارهای مالیات و بیمه، درد مشترک همه تولیدکننده های کشور

دبیر شیرازی فعال صنعت در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی اظهار کرد: رکود فراگیر بازار و صنعت موجب شد تا واحدهای زیادی به تعطیلی کشیده شده و یا با ظرفیتی پایین تری از ظرفیت واقعی خود به فعالیت ادامه دهند.

وی در ادامه افزود: یکی از اصلی ترین عوارض تعطیلی صنایع را می توان بیکار شدن تعداد بیشتری از کارگران دانست، همانطور که واحدی مثل کارگاه تولیدی ما مجبور شد بیش از 50 درصد از کارکنان خود را اخراج کند.

شیرازی تصریح کرد: درد مشترک همه تولیدکننده های کشور، فشارهای اداره مالیات و بیمه است که تاثیر بسزایی در عدم توسعه یافتگی صنایع کشور داشته است.

این فعال صنعتی اضافه کرد: در صورتیکه روند دریافت مالیات از واحدهای صنعتی تغییر نکند، در آینده شاهد تعطیلی بنگاه های صنعتی بیشتری در سطح کشور خواهیم بود.

وی در پایان با بیان اینکه برخی واحدهای صنعتی به سختی به حیات خود ادامه می‌دهد، گفت: امیدواریم  شرایط بهتری در صنعت کشور به وجود آید.

گزارش: سمیه عرب

انتهای پیام/

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار