ارتباط گروه‌های خونی با سلامت افراد

شاید این سوال مهم برای شما هم پیش آمده باشد که چرا برخی افراد دستگاه ایمنی و گوارش قوی‌تری دارند و برخی دیگر نه، سوالاتی که بخشی از به گروه‌های خونی افراد مربوط است.

ارتباط گروه‌های خونی با سلامت افرادبه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چرا برخی می‌توانند به راحتی گوشت یا شیر را هضم کنند اما گروهی دیگر در هضم این مواد غذایی دچار مشکل می‌شوند؟ آیا می‌دانستید این مشکلات تا حدی به گروه خونی شما وابسته است؟ افراد به دلایل گوناگون از هم متمایز می‌شوند و یکی از این تمایز‌ها در گروه‌ خونی آن‌هاست.

به عنوان مثال فردی که گروه خونی A+ دارد نمی‌تواند از فردی که گروه خونی B- دارد خون دریافت کند زیرا بدنش به شدت واکنش نشان می‌دهد. در مورد مواد غذایی نیز همین مساله وجود دارد یعنی برخی مواد غذایی که بدن برخی افراد به خوبی می‌پذیرد با دستگاه گوارش برخی دیگر سازگار نیست. هرچند دستگاه گوارش قدرت سازگاری بالایی دارد اما اگر بدانید چه موادغذایی با بدن شما سازگارتر است نیازی نیست بی‌دلیل دستگاه گوارش خود یا فرزندتان را خسته کنید.

گروه خونی O
گروه خونی O قدیمی‌ترین و شایع‌ترین گروه خونی است که از 50 هزار سال پیش تاکنون در رگ‌های ما جریان داشته است. بررسی‌ها نشان داده گروه خونی انسان‌های اولیه O بوده و با توجه به این‌که آن‌ها بیشتر گوشتخوار بوده‌اند بدن‌شان با این ماده غذایی سازگار شده است. معده افرادی که گروه خونی O دارند اسید و تمام آنزیم‌های لازم برای هضم پروتئین‌های حیوانی را به اندازه کافی تولید می‌کند. از سوی دیگر گروه خونی O دهنده جهانی است اما تنها از گروه خود می‌تواند خون دریافت کند.

از جمله دیگر مزیت‌های این گروه خونی می‌توان به سیستم ایمنی قوی و متابولیسم خوب اشاره کرد؛ البته جالب است بدانید سیستم ایمنی خوب و قوی این گروه باعث می‌شود افرادی با این گروه خونی بیشتر به بیماری‌های خودایمنی مبتلا شوند و میزان ابتلا به آلرژی نیز به همین علت در آن‌ها بالاتر باشد. دستگاه گوارش دارندگان گروه خونی O به راحتی با غذاهای جدید سازگار نمی‌شود و به جز پروتئین با سایر گروه‌های غذایی دچار مشکل است. اگرچه این عدم تحمل را نمی‌توان مسئول بروز مشکلات جدی در این افراد دانست ولی این افراد ظاهرا در ابتلا به زخم‌های معده و اثنی‌عشر حساسیت بیشتری دارند.

از آنجا که دستگاه گوارش این گروه خونی با مصرف پروتئین مشکلی ندارد میزان چربی دریافتی این افراد بالاست و به همین علت خطر ابتلا به سختی شرائین و ناراحتی‌های قلبی – عروقی در آن‌ها افزایش می‌یابد. به دارندگان گروه خونی O توصیه می‌شود در درجه اول میزان مصرف پروتئین‌های حیوانی را کاهش دهند و سعی کنند سبزی را وارد برنامه غذایی‌شان کنند اما مراقب مصرف غلات، کلم و سبزی‌های خشک باشند زیرا بدن آن‌ها در هضم گلوتن کمی دچار مشکل است.

گروه خونی A
از حدود 20 هزار سال پیش یعنی از زمانی که کشاورزی رونق گرفت، کشاورزان زندگی خود را از طریق شکار، دام‌پروری و زراعت می‌گذراندند و به صورت گروهی زندگی می‌کردند و فعالیت فیزیکی آن‌ها به نسبت کمتر از پیشینیان خود بود.

زندگی جدید این مردم را با غذاهای گیاهی سازگار کرد و از آنجا که زندگی‌ها گروهی‌تر و بیماری‌ها همه‌گیر‌تر شد، سیستم ایمنی آن‌ها هم قوی شد. اما سیستم ایمنی دستگاه گوارش دارندگان گروه خونی A به دلیل مصرف بیشتر گیاهان ضعیف‌تر شد و در هضم پروتئین‌های حیوانی دچار مشکل شد. به نظر می‌رسد این افراد نسبت به کارسینومای معده (سرطان معده) و روده بزرگ حساسیت بیشتری از سایر گروه‌های B و O داشته باشند. بیشتر افرادی که گروه خونی A دارند گیاهخوارند زیرا در هضم گوشت و شیر مشکل دارند.

توصیه ما به این افراد مصرف کمتر گوشت و شیر و در عوض مصرف بیشتر سبزی‌ و غلات است. از میان پروتئین‌های حیوانی بدن این گروه، گوشت سخت‌پوستانی مانند میگو را بهتر هضم می‌کند.

گروه خونی B
تقریبا 10 هزار سال است که این گروه خونی در انسان وجود دارد و دلیل آن هم مهاجرت انسان‌ها در پی تغییرات آب‌وهوایی است. آمار نشان می‌دهد این گروه خونی بیشتر در اروپای شرقی شایع است. میزان سازگاری این گروه خونی با هر نوع آب‌وهوایی بسیار بالاست و افراد با این گروه خونی به‌طور کلی سیستم ایمنی، عصبی و فیزیکی خوبی دارند.

دارندگان این گروه خونی نیز مانند گروه خونی O، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های خودایمنی‌اند و در برابر بیماری‌های ویروسی بسیار ضعیف هستند. علاوه بر این، افراد دارنده گروه خونی B به احتمال زیاد به عفونت‌های باکتریال مانند استرپتوکوک پنومونیا و اشرشیاکولی مبتلا می‌شوند. دستگاه گوارش این افراد تقریبا با هر ماده غذایی سازگار است و به عنوان مثال می‌توانند به‌راحتی لبنیات مصرف کنند.

گروه خونی AB
تعداد دارندگان این گروه خونی چندان زیاد نیست. تقریبا هزار سال است که این گروه خونی به وجود آمده است و می‌توان گفت ترکیبی از 3 گروه خونی است. گروه خونی AB می‌تواند از هر 3 گروه دریافت داشته باشد اما تنها به گروه خونی خود خون اهدا می‌کند. بدن دارندگان این گروه خونی با جهان مدرن بسیار سازگار است.

دستگاه گوارش آن‌ها به نسبت ضعیف‌تر از دارندگان گروه خونی O است و به‌راحتی نمی‌توانند پروتئین‌های حیوانی را هضم کنند زیرا مقدار اسید معده آن‌ها کاهش یافته و به قدر نیاز آنزیم ترشح نمی‌کنند. با این حال میزان مصرف گوشت قرمز و مواد غذایی مدرن مانند انواع فست‌فود در آن‌ها بالاست. سیستم ایمنی این افراد نیز تا حدی ضعیف عمل می‌کند و به همین علت آن‌ها به‌راحتی در برابر باکتری‌ها و آلرژن‌ها از پا درمی‌آیند.

حرف آخر
ویژگی‌های جسمی ذکر شده برای تمام دارندگان گروه‌های خونی عمومیت ندارد. درست است که دارندگان گروه خونی B می‌توانند شیر را به خوبی هضم کنند اما اگر فردی با گروه خونی B به شیر آلرژی دارد نباید خود را مجبور به مصرف آن کند. اگر گروه خونی شما O است و به‌راحتی می‌توانید پروتئین حیوانی مصرف کنید، قرار نیست در مصرف گوشت قرمز زیاده‌روی کنید. آنچه اهمیت دارد این است که تعادل همیشه حرف اول را می‌زند.

منبع: برترینها

انتهای پیام/

گروه‌های خونی مختلف چه میزان در برابر بیماری مقاوم هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار