کشف ویروس‌هایی موثر در ابتلای افراد به دیابت

دیابت تنها به دلیل تمایل شدید به مصرف شیرینی جات و کم تحرکی رخ نمی‌دهد بلکه عاملی پنهان و بسیار پرقدرت به نام ویروس در ابتلای افراد به این بیماری مرگبار موثر است.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان دانشگاه هاروارد در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند امکان دارد بیماری دیابت به وسیله ویروس دربدن انسان‌ها ایجاد شود.

این پژوهش نشان می‌دهد، نوعی پاتوژن وجود دارد که می‌تواند انسولین را در بدن انسان از بین ببرد؛ باوجود اینکه قرن‌ها از شناسایی بیماری دیابت می‌گذرد، اما هنوز علت قطعی ابتلا به دیابت نوع یک و دو مشخص نیست و کارشناسان تاکنون رژیم غذایی نامناسب، ورزش نکردن و برخی عامل‌های ژنتیکی را دربروز آن موثر دانسته اند.

پروتئین‌هایی که در ویروس‌ها وجود دارند می‌توانند سبب از بین بردن انسولین در بدن و ابتلا به دیابت نوع یک در انسان‌ها شوند؛ همچنین پروتئین‌های موجود در ویروس‌ها می‌توانند سبب مقاومت بدن نسبت به انسولین و ابتلا به دیابت نوع دو در انسان‌ها شوند.

کارشناسان دانشگاه هاروارد پروتئین‌هایی مشابه با انسولین در چهار نوع ویروس شناسایی کرده اند، اما پژوهش‌های آن‌ها درمراحل اولیه است و تا رسیدن به روش‌های درمانی فاصله زیادی دارد.

محققان اعلام کرده اند ممکن است ویروس‌ها در ایجاد هر دو نوع دیابت اثرگذار باشند، زیرا دارای پروتئین‌هایی در ساختار خود هستند که مانند انسولین عمل می‌کنند.

ویروس‌ها و میکروب‌ها نقش موثری در ابتلای انسان‌ها به بیماری‌های مختلف دارند و حتی به تازگی اثبات شده است که در ابتلای انسان‌ها به برخی سرطان‌ها، ویروس‌ها موثر هستند؛ دیابت نوع یک از دسته بیماری‌های خود ایمنی است که در آن بدن به سلول‌های انسولین سالم حمله و آن‌ها را نابود می‌کند.

حدود ۳۰ درصد از بیماری‌های خود ایمنی ژنتیکی هستند و ۷۰ درصد دیگر به علل مختلفی از جمله عوامل محیطی، سموم و مواد شیمیایی، رژیم غذایی و عفونت‌ها ایجاد می‌شوند.

از جمله ویروس‌هایی که دانشمندان احتمال می‌دهند در بروز دیابت موثر است می‌توان کاسکی، ویروس B۴، اوریون و سرخچه را نام برد؛ محققان اعلام کرده اند بیش از ۳۰۰ هزار نوع ویروس مختلف در دنیا وجود دارد که می‌تواند بر پستانداران اثر بگذارد.

هنوز مشخص نیست که ویروس‌ها به شکل مستقیم یا غیر مستقیم انسان‌ها را آلوده و مبتلا به دیابت می‌کنند.

کارشناسان در گام‌های بعدی در تلاش هستند تا اثر پروتئین ویروس‌ها در بدن، چگونگی دسترسی آن‌ها به سلول‌های بدن و از بین بردن انسولین را بررسی و از بروز بیماری دیابت نوع یک و دو در افراد جلوگیری کنند.

اکنون دانشمندان اثر پروتئین ویروس‌ها را در موش‌های آزمایشگاهی مورد بررسی قرار داده و دریافتند موش‌هایی که به بدن آن‌ها ویروس تزریق شده است دارای گلوکز خون کمتری به نسبت سایر موش‌ها شده اند که نشان دهنده نقش ویروس در ابتلای انسان به دیابت نوع دو است.

ویروس‌ها به دو شیوه می‌توانند سبب ابتلا به دیابت شوند، اول با ایجاد اختلال در متابولیسم بدن انسان، زیرا اثر مانند انسولین دارند و نیز با دگرگون کردن ساختار سلولی بدن انسان و مقاومت دربرابر انسولین که در نهایت سبب ابتلا به بیماری می‌شود.

کارشناسان اعتقاد دارند با توجه به تعداد زیاد ویروس‌ها پژوهش برای شناسایی تعداد بیشتری از ویروس‌های موثر در ابتلا به دیابت ادامه دارد و آن‌ها راه طولانی در پیش دارند.

نتیجه این پژوهش در نشریه آکادمی ملی علوم (the Proceedings of the National Academy of Sciences) به چاپ رسیده است.

منبع:Dailymail