دبیر کنگره و فلوشیپ نورولوژی مطرح کرد؛

روشی نوین برای رفع لخته‌های مغزی بزرگ/ لزوم تحت پوشش بیمه قرار گرفتن روش مداخله‌ای

اویس قرنی گفت: از ۲ تا ۳ سال پیش تا کنون می‌توانیم لخته‌های مغزی بزرگ را که به کمک دارو حل نمی‌شدند با روش مداخله‌ای درمان کنیم.

روشی نوین برای حل کردن لخته‌های مغزی بزرگ/ لزوم تحت پوشش بیمه قرار گرفتن روش مداخله‌ای برای مبتلایان به سکته مغزیبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  شهرام اویس قرنی دبیر کنگره و فلوشیپ نورولوژی در دهمین کنگره استروک ایران که صبح امروز در مرکز همایش های بین المللی کتابخانه ملی برگزار شد، درباره دهمین کنگره سکته مغزی، اظهار کرد: این کنگره به مدت سه روز (2_4) اسفند ماه در کتابخانه ملی برگزار می شود، در این کنگره متخصصان مختلف مغز و عصاب گفتار درمان، کاردرمان، فیزیوتراپ، پرستاران و تکنسین های اورژانس حضور دارند.

وی بیان کرد: در این کنگره بیش از 150 مقاله دریافت کردیم که از این تعداد حدود 20 مقاله به شکل پوستر هستند، همچنین در این کنگره چهار ورک‌شاپ هم مخصوص متخصصان مغز و عصاب داریم و ورک‌شاپی هم برای پرستاران اختصاص دادیم که فردا برگزار می شود.

دبیر کنگره و فلوشیپ نورولوژی افزود: سکته مغزی وقتی اتفاق می افتد که یکی از رگ های مغز بسته می شود، بنابراین خون رسانی به درستی انجام نمی شود، اگر این لخته در قسمت سیستم گفتاری بدن باشد، فرد نمی تواند صحبت کند و در صورتیکه این لخته در دست یا پا باشد، شخص نمی تواند، دست یا پاهایش را حرکت دهد.

اویس قرنی تاکید کرد: از سال 1996 میلادی (حدود 22 سال قبل) دارویی وارد بازار شده است که این دارو می تواند لخته مغزی را در خودش حل کند، البته اثربخشی این دارو زمانی بیشتر است که لخته کوچک باشد، همچنین فردی که دچار سکته مغزی شده است، باید در حداکثر تا 4ونیم ساعت پس از سکته مغزی به مراکز درمانی انتقال پیدا کند.

میزان موفقیت روش مداخله ای در درمان مبتلایان به سکته مغزی

وی تصریح کرد: از 2_3 سال پیش روشی نوین برای درمان لخته هایی که با استفاده از روش دارو درمانی حل نمی شوند به وجود آمده است، ما با استفاده از این روش (روش اینترونشنال) از طریق رگ های دست و پا وارد رگ های مغز می شویم و لخته را خارج می کنیم، با استفاده از روش مداخله ای ما می توانیم فردی که دچار سکته مغزی شده است را حتی تا 24 ساعت پس از سکته مغزی نجات دهیم.

دبیر کنگره و فلوشیپ نورولوژی گفت: اکنون روش مداخله ای (اینترنیشنال) به صورت محدود و انگشت شمار در ایران انجام می شود و تکنیک ها و متخصصانی که این روش را آموزش دیده باشند، داریم تنها باید هماهنگی های لازم برای استفاده گسترده از این روش در ایران صورت بگیرد، متاسفانه هزینه روش مداخله ای بسیار گران قیمت است و این روش هم اکنون پوشش بیمه ای ندارد.

اویس قرنی درباره میزان موفقیت روش مداخله ای در درمان مبتلایان به سکته مغزی، اظهار کرد: از هر 3 بیماری که دچار سکته مغزی شده است، میزان موفقیت یک نفر بسیار زیاد است به صورتیکه این شخص می تواند کارهای خودش را به تنهایی انجام دهد و به زندگی عادی برگردد، ولی میزان موفقیت در روش داروی ترومبولیتی (داروی حل کننده لخته) از هر 15 بیمار، یک بیمار است، یعنی تنها یک بیمار از این 15 بیمار به زندگی عادی خود بر می گردند و می تواند کارهای شخصی خودش را انجام دهد.

وی یادآور شد: همه افرادی که دچار سکته مغزی شده اند نیاز به استفاده از روش مداخله ای ندارند و تنها حدود 15تا 20 درصد از مبتلایان به سکته مغزی به روش مداخله ای نیاز دارند، همه مبتلایان به سکته مغزی کاندیدهای استفاده از داروی حل کننده لخته هستند ولی ما نمی توانیم از این دارو در همه افراد استفاده کنیم، برای مثال افرادی که داروی وارفارین مصرف می کنند یا فشار خون بالا دارند، نمی توانند از داروی حل کننده لخته بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار