نوشیدنی که ریسک ابتلا به سرطان مری را چند برابر می‌کند

یک متخصص رادیوآنکولوژی با اشاره به عوامل مختلف ابتلا به سرطان گفت: مطالعات اخیر نشان داده برخی نوشیدنی ها ریسک ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهند.

نوشیدنی که ریسک ابتلا به سرطان مری را چند برابر می‌کندبه گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ پیام آزاده یک متخصص رادیوآنکولوژی در حاشیه همایش تازه های ایمونوآنکولوژی گفت: شایع ترین سرطان های دنیا، سرطان های دستگاه گوارش هستند، یکی از بدترین سرطان های بشر در طول تاریخ، پانکراس بوده که خوشبختانه شیوع آن در ایران کم است.

وی افزود: سرطان معده که نوعی از سرطان دستگاه گوارش به شمار می آید در ایران بسیار شایع است و کشنده ترین نوع سرطان در کشور محسوب می شود، یکی از علل آن این است که غربالگری انجام نمی شود اما باید به علائم این بیماری نظیر نفخ، خونریزی های دستگاه گوارش و ... توجه کرد.

فاکتورهای تهدیدکننده ابتلا به سرطان در ایران

این عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در صورت مشاهده بزرگ شدن بی علت شکم، حتما فرد باید آزمایشاتی را انجام دهد، زیرا این نوع سرطان در مراحل اولیه کاملا قابل کنترل است. سرطان روده و معده به علت خالی بودن فضاهای داخلی آن به راحتی قابل تشخیص نیست و معمولا توده سرطانی آنقدر بزرگ می شود که در فضای بدن مشخص شود که آن زمان هم برای درمان دیر است.

این متخصص رادیوآنکولوژی با بیان اینکه ۴۰ تا ۶۰ درصد سرطان ها قابل پیشگیری هستند،مطرح کرد: فاکتورهای تهدیدکننده ابتلا به سرطان در کشور ما بسیار زیاد هستند که از جمله آنها می توان به دخانیات اشاره کرد؛ دخانیات ۹۰ درصد از علل سرطان ریه را تشکیل می دهد.

وی گفت: مدتی پیش اولین کودک مبتلا به سرطان خون غیر قابل درمان، با روش ایمونولوژی درمان شد؛ هزینه یک آمپول آن حدود ۴۵۰ هزار دلار بود که مقرون به صرفه نیستغ به همین دلیل بهترین روش همان پیشگیری است.

آزاده ادامه داد: تحرک کافی حدودا روزی ۳۰ دقیقه، رژیم و تغذیه غذایی مناسب و عدم مصرف دخانیات می تواند تا حدود زیادی از ابتلا به انواع سرطان ها پیشگیری کند.

وی تصریح کرد: متاسفانه مصرف دخانیات در کشور ما بسیار بالاست و امیدوارم با افزایش قیمت سیگار و افزایش نرخ مالیات بر آن، مصرف سیگار در کشور ما کاهش یابد.

آزاده گفت: چندی پیش اثبات شده که نوشیدنی داغ می تواند ریسک سرطان مری را تا حد زیادی افزایش دهد.

وی در پایان تصریح کرد: ۵۰ درصد مردم کشورمان دچار کم تحرکی هستند و ۳۵ درصد از مردم نیز کاملا بی تحرک هستند که این می تواند زمینه ساز بسیاری از بیماری ها باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۸ ۰۵ اسفند ۱۳۹۶
وای خدای من
Iran (Islamic Republic of)
مصطفی فهیم
۱۸:۵۸ ۰۵ اسفند ۱۳۹۶
با سلام من خودم از وقتی نوشیدنیهای داغ رو ترک کردم کاملا این موضوع رو لمس کردم واز قرص معده خوردن راحت شدم.
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۱۲:۱۰ ۰۴ اسفند ۱۳۹۶
این لب سوز بودن چای عامل بزرگ ومهمی در سرطان مری است. عادات غلط را دوربریزیم
Iran (Islamic Republic of)
پویا
۰۱:۱۷ ۰۴ اسفند ۱۳۹۶
نوشیدنی چه ربطی به گرونی سیگار داشت؟؟
اینارو گفتیتد که بگید سیگارو گرون کردیم بخاطر مردم؟که سرطان نگیرن؟!!!
آخرین اخبار