سفر رئیس‌جمهور مکزیک به آمریکا در پی گفتگوی تلفنی پرتنش او با همتای آمریکایی‌اش به تعویق افتاد.

گفتگو با ترامپ، رئیس جمهور مکزیک را از سفر به واشنگتن منصرف کردبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، یک مقام ارشد آمریکا روز شنبه اعلام کرد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و انریکه پنیا نیتو، رئیس جمهور مکزیک بعد از مکالمه تلفنی تصمیم گرفتند برنامه اولین سفر رئیس جمهور مکزیک به کاخ سفید به تعویق بیفتد. به نظر می‌رسد این گفتگو در برگیرنده فشار از سوی ترامپ برای ایجاد دیوار در مرز مشترک دو کشور بوده است.

این مقام ارشد اعلام کرد هر دو رئیس جمهور به توافق رسیدند که اکنون زمان مناسبی برای این سفر نیست، اما تیم‌های دو کشور کماکان به گفتگو و همکاری با هم ادامه می‌دهند.

مقامات مکزیک مشغول گفتگو درباره برگزاری یک نشست مشترک میان ترامپ و پنیا نیتو ظرف هفته‌های آتی هستند. تاکنون به تاریخ دقیق برگزاری این نشست اشاره‌ای نشده است.

واشنگتن پست که اولین بار اوایل روز شنبه خبر به تعویق افتادن سفر رئیس جمهور مکزیک به آمریکا را اعلام کرد، نوشت دو رئیس جمهور روز سه شنبه در حدود 50 دقیقه با هم گفتگو داشتند؛ اما امتناع ترامپ از تایید کلی موضع مکزیک در قبال ساخت دیوار در مرز مشترک دو کشور و  حمایت نکردن مکزیک از چنین برنامه‌ای گفتگوی میان آن دو را به بن بست کشاند.

واشنگتن پست به نقل از مقامات مکزیک اعلام کرد در حین این گفتگو ترامپ به شدت عصبانی شده است. همچنین این روزنامه به نقل از مقامات آمریکایی نوشت ترامپ از این گفتگو ناراحت و ناامید شده بود؛ زیرا از نظر ترامپ غیرمنطقی بود که رئیس جمهور مکزیک از وی می‌خواست از وعده انتخاباتی خود برای اجبار دولت این کشور به پرداخت هزینه ساخت دیوار مرزی دست بکشد.

وزارت امور خارجه مکزیک بدون اشاره به محتوای  این گفتگو روز سه شنبه اعلام کرد ترامپ درباره حادثه سقوط هلی‌کوپتر در مکزیک ابراز همدردی کرده است و هر دو طرف خود را متعهد به گسترش برنامه‌های دو جانبه در زمینه تجارت، مهاجرت و مسائل امنیتی دانستند.

کشیدن دیوار مرزی میان مکزیک و آمریکا، که یک عنصر کلیدی برای جلب طرفداران سیاسی ترامپ است، یک مانع بزرگ در پیشرفت گفتگوها میان دو طرف بر سر دستیابی به یک برنامه فدرال برای حمایت از اخراج جوانانی است که در زمان کودکی همراه والدین خود به طور غیرقانونی به آمریکا آورده شدند.

ترامپ در آخرین طرح پیشنهادی بودجه دولت خود -که آن به کنگره ارائه داد- درخواست 23 میلیارد دلار برای ایجاد دیوار امنیتی که بیشتر آن مربوط به دیوار مرزی مکزیک می‌شود، کرد.

انریکه پنیا نیتو، که با ترامپ در حاشیه اجلاس گروه 20 در ماه جولای دیدار داشت بعد از آنکه ترامپ تهدید کرد که به علت پرداخت برای ایجاد دیوار مرزی، بر واردات مکزیک مالیات وضع می‌کند سفر خود به واشنگتن را به تعویق انداخت. ترامپ نیز یک بار در دوره مبارزات انتخاباتی خود در سال 2016 با رئیس جمهور مکزیک دیدار کرد.

انتهای پیام/ 

به تعویق افتادن سفر رئیس‌جمهور مکزیک به آمریکا 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۰۶ اسفند ۱۳۹۶
این ترامپ نادان با این کارهاش و پشت سر هم دروغ بافتنیاش کاری میکنه که دیگه هیشکی تو دنیا برا آمریکا طرفداری نکنه .مرگ بر امریکا
آخرین اخبار