معاون بهبود توليدات گياهی سازمان جهاد کشاورزی استان يزد؛

افزایش تولید و صرفه جویی در مصرف آب با روش آبياری تحت فشار در بخش کشاورزی یزد

معاون بهبود توليدات گياهی سازمان جهاد کشاورزی استان يزدگفت: تا کنون حدود 350هکتار از اراضی زراعی استان یزد به روش آبياری تحت فشار نوار تيپ مجهز شده است.

معاون بهبود توليدات گياهی سازمان جهادکشاورزی استان يزد درگفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ گفت:تا کنون حدود 350هکتار از اراضی زراعی استان از جمله مزارع کلزا، گندم، جو و صيفی جات و مزارع محصولات جاليزی استان به اين روش آبياری مجهز شده است.

کاشانی با اشاره به برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه روش های آبياری تحت فشار در کشور افزود: هم اکنون به ازای هر هکتار سطح زير کشت ده ميليون تومان تسهيلات بلاعوض به کشاورزان برای استفاده از اين روش آبياری پرداخت می شود.

مدير جهاد کشاورزی شهرستان يزد هم گفت:هم اکنون اين روش آبياری تحت فشار در سطح سه هکتار از اراضی سبزی و صيفی استان اين شهرستان اجرا شده است.

فتوحی افزايش بازدهی آبياری از 45درصد فعلی تا 90درصد و افزايش توليد و صرفه جويی سه برابری در مصرف آب را از جمله مزيت های استفاده از روش آبياری نوار تيپ در مقايسه با روش های سنتی آبياری عنوان کرد و گفت: قراراست طی دو سال آينده بخش مهمی از اراضی زراعی اين شهرستان به اين روش آبياری تجهيز شود.

سجادی پور رئيس سازمان جهاد کشاورزی استان يزد با اشاره به وجود 38هزار هکتار اراضی زراعی کشاورزی در استان یزد گفت: اين روش آبياری تحت فشار نوار تيپ می تواند در بخش مهمی از اين اراضی زراعی اجرايی شود و تلاش خواهيم کرد تا پايان برنامه ششم توسعه افزون بر 5هزار هکتار از اراضی زراعی کشاورزی را به روش آبياری تحت فشار نوار تيپ تجهيز کنيم.

تغییر الگوی کشت یک راهکار اساسی برای اصلاح الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی 

خشکسالی های چند سال گذشته و کاهش سطح آبهای زيرزمينی و به دنبال آن کاهش منابع آبی استان باعث شده است تا کشاورزان استان و مسئولان اين بخش توجه به تغيير الگوهای کشت از پر آبخواه به کم آبخواه و همچنين تغيير روش های آبياری از روش های سنتی چون غرقابی به روش های آبياری تحت فشار را در دستور کار خود قرار دهند.

استفاده از روش آبياری تحت فشار با استفاده از نوار تيپ يکی از اين شيوه های نوين آبياری است که به تازگی در استان يزد اجرايی شده است.

 صفی از جمله کشاورزان جوان يزدی است که توانسته اين روش آبياری را در سه هکتار از اراضی کشاورزی خود اجرايی کند.

وی با ابراز رضايت از اجرای اين روش آبياری می گويد با بهره گيری ازروش آبياری تحت فشار نوار تيپ  توانسته علاوه بر بهره وری در توليد با همان ميزان آب سطح زير کشت خود را تا دو نيم برابر افزايش دهیم.

از مهمترین مزایای این نوع آبیاری مبارزه با علف های هرز ، صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی وامکان همزمانی آن با سایر عملیاتی زراعی وباغی از جمله تغذیه و کوددهی در برداشت محصول اعلام شده است و می تواند در استان کویری یزد که در تولید محصولات پسته ، انار و زرد آلو به ترتیب رتبه سوم ، چهارم و ششم کشور و در محصولات گلخانه ای رتبه نخست را دارد ، انقلابی در مدیریت مصرف آب ایجاد کند.

 انتهای پیام/ ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار