نسخه 400 ساله «جامع التواریخ» در کاخ گلستان به نمایش در می‌آید

نسخه «جامع التواریخ» از آثار ارزشمند تاریخی، برای نخستین بار در کاخ گلستان به نمایش گذاشته می‌شود.

به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نسخه «جامع التواریخ» یا «تاریخ رشیدی» از آثار ارزشمند و کهن تاریخی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو، برای نخستین بار نهم اسفند در کاخ گلستان به نمایش گذاشته می شود.

مسعود نصرتی مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان گفت: این نسخه ارزشمند در گنجینه کاخ گلستان نگهداری می شود و یکی از شاهکارهای جهان در حوزه تاریخ و جغرافیا بوده که 435 سال پیش توسط رشیدالدین فضل الله همدانی یکی از مورخان بزرگ ایرانی تألیف شده است، این کتاب از نظر مطالب دست اول اهمیت دارد و تا زمان خود در اختیار هیچ فردی قرار داده نشده بود، همچنین از نظر صحت و دقت اصول تاریخ نیز بسیار ارزشمند است.

وی افزود: این کتاب به نثری ساده و روشن نوشته شده و از شاهکار تاریخی جهان و نیز مهمترین منبع برای تاریخ اقوام حکومت‌های ترک و مغول است. بیشترین مطلب کتاب «جامع التواریخ» به نثری عالمانه بیان شده و یکی از ویژگی های آن اهمیت دادن به منابع شفاهی بوده که بسیار قابل توجه است.

نصرتی تصریح کرد: اگر رشیدالدین فضل الله همدانی نوشته های پراکنده و در خطر نابودی و افسانه های شفاهی مغولان و ترکان را به رشته تحریر در نیاورده بود، امروز از هیچکدام از آنها خبری در دسترس نبود و به فراموشی سپرده می شد.

مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان اظهار کرد: شجاعت و قلم توانای رشیدالدین فضل الله همدانی در بیان وقایع تاریخی او را در ردیف تواناترین مورخان قرار داده است. همچنین قلم تحریری، نثر ساده، روشن و زیبایی اثر این مؤلف از لحاظ ادبی، تاریخی و حتی نگارگری باعث شده تا به عنوان سندی معتبر و با ارزش شناخته شود، تمامی این ویژگی ها باعث ثبت جهانی این اثر شده است.

گفتنی است؛ کتاب جامع التواریخ برای نخستین بار نهم اسفند ساعت 14 در موزه مردم شناسی کاخ گلستان به مدت 10 روز به نمایش گذاشته می شود، همچنین از 2 اثر بی نظیر و بی بدیل گنجینه نسخ خطی شاهنامه بایسنقری و خمسه نظامی رونمایی می شود.

انتهای پیام/

نمایش نسخه «جامع التواریخ» در کاخ گلستان

 

برچسب ها: میراث فرهنگی ، موزه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار