مشاور وزیر بهداشت در بهداری رزمی مطرح کرد؛

بیش از 100 تیم پزشکی ایران به جبهه مقاومت در منطقه امدادرسانی کردند

سردار فتحیان گفت: در چندسال گذشته حدود 5 هزار مجروح از جبهه‌های مقابله با تکفیری‌ها به بیمارستان‌های ما منتقل شدند.

بیش از 100 تیم پزشکی ایران به جبهه مقاومت در منطقه امدادرسانی کردندبه گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سردار نصرالله فتحیان رئیس مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت در جلسه هماهنگی ششمین آئین اهدای جایزه ملی شهید دکتر رهنمون که امروز سه‌شنبه 8 اسفندماه برگزار شد، در تشریح اهداف برگزاری این رویداد ملی اظهار کرد: تجلیل از خانواده های شهدای والامقام عرصه بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، ترویج ارزش های دینی و انقلابی در نظام سلامت کشور، انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل جوان به ویژه دانشجویان علوم پزشکی و معرفی فرهیختگان، ایثارگران و الگوهای برتر در جامعه پزشکی کشور از جمله اهداف دبیرخانه جایزه ملی شهید دکتر رهنمون در برگزاری این مراسم می باشد.

فتحیان با تحلیل و تبیین نقش بهداری رزمی در دفاع مقدس گفت: جامعه پزشکی و بهداری جبهه های هشت سال دفاع مقدس حضوری شجاعانه داشته اند و برای نجات جان مجروحان، در پست های امداد، اورژانس های صحرایی و بیمارستانهای صحرایی از خود رشادت نشان دادند.

مدیرعامل مؤسسه خیریه امدادگران عاشورا گفت: ما در هشت سال دفاع مقدس بیش از 100 هزار مجروح را تحت عمل جراحی حیات بخش قرار دادیم، یعنی اگر این جراحی ها انجام نمی شد، آن فرد به شهادت می رسید. این اقدام بزرگ بدون حضور تعیین کننده جامعه پزشکی محقق نمی شد، بنابراین باید اذعان کرد جامعه پزشکی در جنگ درخشید و کارهای بی نظیری انجام داد.

وی با اشاره به حضور و امداد رسانی جامعه پزشکی ایران به جبهه مقاومت اسلامی در منطقه خاطرنشان کرد: طی چندسال گذشته حدود 4 الی 5 هزار مجروح از جبهه‌های مقابله با گروه‌های تکفیری به بیمارستان های ما منتقل شده اند و خدمات گوناگون درمانی دریافت کرده‌اند، این در شرایطی است که تعداد بیشتری از مجروحین توسط جراحان و پزشکان ایران درکشورهای سوریه و عراق مورد مداوا قرار گرفته اند و برای این امور بیش از 100 تیم پزشکی از ایران به منطقه اعزام شده است.

فتحیان با اشاره به بیمارستان های صحرایی مجهز در کشور و ظرفیت بالای نیروهای مسلح در ارائه خدمات امدادی و درمانی تصریح کرد: طراحی و آماده سازی بیمارستان های صحرایی بخشی از آمادگی دفاعی نیروهای مسلح و جزیی از ماموریت‌های ما محسوب می‌شود. فلسفه بهداری نیروهای مسلح این است که برابر تهدیدات آمادگی کامل داشته باشد. خوشبختانه به فضل الهی و با توجه به درایت و تدابیر دفاعی مقام معظم رهبری، پس از دفاع مقدس اقدام نظامی علیه کشور نداشتیم، ولی کشور ما به لحاظ جغرافیایی در معرض حوادث و بلایای طبیعی و غیرمترقبه قرار دارد که این آمادگی همه بخش های کشور از جمله بهداری نیروهای مسلح را می طلبد.

وی در تشریح توانمندی های بهداری نیروهای مسلح، به قابلیت‌های بهداری نیروی زمینی سپاه پاسداران اشاره کرد و افزود: بهداری نیروی زمینی سپاه با برخورداری از 20 بیمارستان های صحرایی مجهز، جزو آماده ترین یگان های بهداری رزمی است که نه تنها در اجرای پروژه های محرومیت زدایی و کمک به محرومان در داخل کشور فعالیت می کند، بلکه در صحنه های مورد نیاز فراملی نیز حضور یافته به به مردم مسلمان منطقه کمک کرده است، از جمله در زلزله پاکستان که بیمارستان صحرایی نیروی زمینی سپاه به این کشور اعزام شد.

مشاور وزیر بهداشت در بهداری رزمی با اشاره به عضویت ایران در کنگره بهداری‌های نیروهای مسلح جهان تصریح کرد: ما با حضور در این کنگره ها دریافتیم که بسیاری از کشورها به شدت به کمک های ما نیاز دارند، مثلا در یکی از کنگره ها، رئیس بهداری کل نیروهای مسلح آلمان و چین لحظه به لحظه ما را دنبال می‌کردند، ما در قالب برگزاری و شرکت در سمینارها و کنگره های علمی بخشی از دانش و تجربه خودمان را به جهان منتقل می‌کنیم. برخورداری از این سطح از توانمندی ها و پیشرفت ها را در کشور، باید مرهون تجربه گران‌سنگ دفاع مقدس دانست. ما امروز حدود 40 دانشگاه علوم پزشکی داریم و از نظر پزشکی در جهان سرآمد هستیم و جامعه پزشکی با تمام وجود این جایگاه را مدیون دفاع مقدس است.

فتحیان در ادامه با بیان خاطره‌ای از دیدار فرماندهان نیروهای مسلح با مقام معظم رهبری گفت: در یکی از ملاقات های فرماندهان ارشد نیروهای مسلح با مقام معظم رهبری، حضرت آقا از بنده سؤال فرمودند که از بیمارستان های صحرایی چه خبر؟ عرض کردم: آقا اکثر بیمارستان‌های صحرایی از بین رفته است، ایشان افسوس خوردند و فرمودند کاش این بیمارستان های صحرایی بود و پزشکانی که زمان جنگ کارهای بزرگی می‌کردند، می‌آمدند تجربیاتشان را برای این جوان‌ها بیان می کردند.

وی افزود: زمانی که بنده مسئولیت بهداشت و درمان ستادکل نیروهای مسلح را عهده دار شدم، به دنبال تحقق رهنمود مقام معظم رهبری رفتم و به اتفاق برادرانی همچون سردار عبداللهی، سردار اخوان و سردار فروتن، بیمارستان‌های صحرایی را که تا آن زمان خاک می خورد، سامان دادیم و بحمدالله مکانی جذاب برای دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ایجاد کردیم.

رئیس مؤسسه بهداری رزمی دفاع مقدس و مقاومت با اشاره به برگزاری هشتمین کنگره علمی طب رزم خاطرنشان کرد:چندسال قبل با هماهنگی جامعه جراحان، کنگره میان دوره ای جامعه جراحان در بیمارستان صحرایی امام حسین(ع) برگزار شد که بازخودها و دستاوردهای زیادی به همراه دات، از آن زمان تاکنون حدود 9 سال است که جامعه جراحان کنگره های سالانه خود را در بیمارستان های صحرایی زمان جنگ برگزار می‌کند.

وی افزود:برگزاری این برنامه ها، یادآوری خدمات طب رزم در جنگ و عرصه ای برای گردهمایی همرزمان قدیمی است، آن هم در مکانی که تداعی‌کننده خاطرات تلخ و شیرین بسیاری برای همه ماست.

وی با اشاره به دغدغه پیشکسوتان عرصه بهداری دفاع مقدس برای میثاق با شهید رهنمون و معرفی او به عنوان الگوی برتر جامعه پزشکی به نسل های آینده افزود:بر این اساس جایزه ملی شهید دکتر رهنمون را طراحی کردیم که توسط رییس وقت ستادکل نیروهای مسلح محضر مقام معظم رهبری ارائه شد و ایشان نیز کار را تأیید و تصویب فرمودند. پس از آن به صورت سالانه آیین اهدای جایزه ملی شهید دکتر رهنمون برگزار می شود.

این پیشکسوت عرصه بهداری رزمی با تأکید بر رشادت ها و فداکاری های جامعه پزشکی و بهداری در دفاع مقدس اظهار کرد: فداکاری جامعه پزشکی پس از اتمام جنگ هم ادامه داشته است، چون مجروحین در حوزه های مختلف وجود دارند. ما مجروحی داریم که تاکنون 100 عمل جراحی برروی وی انجام شده است. این نشان دهنده تلاش عالمانه و ارزشمند جامعه پزشکی بعد از جنگ و مقاومت و استقامت جانبازان عزیز است.

وی افزود: هم اکنون نیز جامعه پزشکی کشور ما در جبهه مقاومت اسلامی در منطقه حضور مؤثری دارند.

فتحیان با اشاره به اقدامات مهم جامعه پزشکی کشور در رسیدگی به جانبازان عزیز اظهار کرد: یکی از بزرگترین دغدغه های جنگ های تاریخ هر کشور و ملتی، مجروحان جنگ هستند که به یکی از بزرگترین و پیچیده ترین مشکلات جنگ تبدیل شده اند که این موضوع با جامعه پزشکی کشورها نیز ارتباط پیدا می کند.

مشاور وزیربهداشت در بهداری رزمی خاطرنشان کرد: در کشور ما به واقع یکی از آبرومندترین و روسفیدترین اقشار جامعه، جامعه پزشکان هستند که این موضوع توسط حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار