تیترامشب/

پزشکیان: ما عدالت را گم کرده ایم

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی ریشه همه مشکلات و شکاف طبقاتی حال حاضر کشور را در گم کردن ریل عدالت در کشور دانست.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما عدالت را گم کردیم، مشکل ما در نگاه ماست، ما برای همه چیز در دین اسلام دستوراتی داریم، در همه احکام پیامبران نیامدند که چگونگی نماز خواندن را به امت خود بیاموزند بلکه همه برای اجرای عدالت قیام کردند، لذا عدالت باید در نگاه مسلمانان باید بالاتر از نماز باشد، حال اگر نمازی بخوانیم که از دل آن عدالتی بیرون نیاید این نماز بیهوده است.

وی گفت: عدالت شامل همه مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی می شود لذا برای هریک میزانی هم وجود دارد، برای همه اینها متر و ترازویی وجود دارد، حال اگر همه اینها براساس ترازو و معیاری انجام می شد می توانستیم کسانی را که از این خط خارج می شدند را شناسایی و احقاق حق کنیم.
 عقب‌ماندگی در عدالت و خطر ارتجاع
پزشکیان گفت: ما براساس عدالت در قانون، در پست ها و غیره ورود نکردیم در نتیجه توسعه های ما نیز متوازن نیست. این نارضایتی ها نیز براساس نادیده گرفتن عدالت در جامعه است.

وی افزود: ما باید فردای قیامت جواب خدا را بدهیم، علت نارضایتی مردم عملکرد ماست، پاسخگویی در مقابل خدا سخت است زیرا در روز قیامت همه چیز براساس عدالت وضع می شود.
 
پزشکیان گفت: همه ما در قبال این وضعیت و شکاف طبقاتی که ایجاد شده مسئول هستیم لذا پاسخگویی در قبال خدا بسیار سخت تر از پاسخگویی به مردم است.
 
وی افزود: بدیهی ترین موضوع این است که باید اطلاعات و داده صحیح داشته باشیم، اگر اطلاعات غلط باشد خروجی کار نیز غلط می شود، مشکل امروز مملکت ما درست کردن ستادهای مبارزه با قاچاق و غیره نیست بلکه باید جایگاهی داشته باشیم که اطلاعات درستی بدست ما برسد لذا حتی اگر نیت خالص باشد اما اطلاعات صحیح نباشند در نتیجه خروجی کار غلط می شود، اگر زمین خواری صورت می گیرد به این علت است که اطلاعات درستی نداریم، حال اگر اطلاعات روشن باشد، شفاف باشد، دیگر سند سازی معنایی ندارد. زمانی که اطلاعت کامل در دسترس نیست لذا قوانین وضع شده نیز به تبصره و ماده می رسد.
 
نائب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز در کشورما یک دکل نفتی گم می شود نمی توانیم پیدایش کنیم، سیستم بانکی ما چه بلایی سر این کشور آورده است، مشکل اصلی کشور این است که اطلاعات درستی در اختیار سیاستمداران قرار نمی گیرد.
 
 وی گفت: ما چرا انقلاب کردیم، ما انقلاب کردیم تا عدالت در جامعه حاکم شود، شعار های انقلاب روشن است و امروز بعد از 39 سال نسبت به آن شعارها فاصله گرفته ایم، هشدار رهبری واقعیتی است که امروز با آن مواجه هستیم، امروز توقعات ما نسبت به 39 سال گذشته تغییر کرده و بالاتر رفته است.
 
وی افزود: ما در انقلاب اگر قرار است به اهدافمان برسیم باید به دنبال کار و تلاش باشیم نه اینکه به تن پروری توجه کنیم، اگر شعار دهیم و عمل نکنیم، اوضاع بدتر می شود زیرا این بار به اسم دین دچار خطا شده ایم.
 
پزشکیان گفت: امام در وصیت نامه خود مطلبی دارد مبنی بر اینکه کسی که گرسنگی نکشیده باشد درد گرسنگان را نمی فهمد، بی کاری، گرسنگی و بی پولی را نمی فهمد. نمایندگان ما طوری زندگی می کنیم که با طبقه عادی مردم قابل قیاس نیست، امروز بازنستگان ما 1.5 تا 2 میلیون تومان دریافتی دارند درحالی که برخی از بازنشستگان به راحتی 6 میلیون تومان دریافتی دارند و این برای فلان بازنشسته لشکری و ارتشی که روزگاری پادگان را اداره می کرد سخت است.
 
وی گفت: ما گذشتگان خود را در سیستم اداری رها کرده ایم، ما مقصر هستیم، ما مقصر هستیم که یکی به راحتی 100 میلیون تومان می گیرد اما دیگری 1.5 تا 2 میلیون تومان بیشتر دریافتی ندارد.
 
احمد توکلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دلایل عقب ماندگی در حوزه عدالت گفت: در سال های اول انقلاب عدالت خواهی رایج بود، مسئولان عموما مردمی بودند وتعلقات دنیاطلبانه و رفاه طلبانه هنوز ایجاد نشده بود و جنگ نیز موجب شد روحیه فداکاری بیشتر نمود پیدا کند، ما به سمت عادلانه تر شدن توزیع منابع و سمت ها می رفتیم و هم قدرت و هم ثروت بهتر از گذشته بود و روند مثبتی داشت ولی از اواخر جنگ وضعیت تغییر کرد و برخی مسئولین به فکر ثروت اندوزی افتادند.
 
امیرمومنان می فرماید: اگر مسئولین به فکر ثروت و مال اندوزی باشند مردم جامعه فقیر می شوند. دکتر یزدی استاد دانشگاه فردوسی مشهد می گوید: جهان سوم جایی است که اگر مسئولان به فکر رفاه خود باشند مردم را بیچاره می کنند و اگر به فکر رفاه مردم باشند خودشان باید بیچارگی را تحمل کنند که اسلام دومی را توصیه کرده که اگر مسئولیتی را به عهده گرفتی باید از بسیاری از مواهب دنیوی چشم پوشی کنی و این سفارش را امام و رهبر انقلاب نیز داشته اند.
 
امام فرموده اند: امان از روزی که خوی کاخ نشینی بر مسئولین حاکم شود که در آن صورت باید فاتحه اسلام را خواند. اگر مسئولیتی به  عهده گرفتی باید از مال دنیا چشم پوشی کنی. تمایلات رفاه طلبی وقتی بیشتر شود توزیع عدالت امکان پذیر نیست و اشکالات مختلف در رشد منفی سرمایه گذاری و فقر احساسی، نسبی و مطلق می گذارد که از مسئولین آغاز می شود.
 عقب‌ماندگی در عدالت و خطر ارتجاع
 

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام  درباره عذرخواهی رهبرانقلاب از مردم و خدا گفت: رهبر انقلاب اول از قول خودشان و بعد از جانب بقیه معذرت خواهی کردند که این نشانه صداقت ایشان است. 
او در ادامه گفت: شرط لازم تصمیم گیری درست داشتن اطلاعات لازم و کافی است اما شرط دیگر این است که اگر فرد تقوا داشته باشد سقوط نخواهد کرد. در دولت قبل برای تصویب یارانه قرار شد به هرکس 40 نفر تقسیم شود درصورتیکه ما تصمیم مان این بود که به هرکس 18 هزار و 600 تعلق گیرد که با تصویب 40 هزار تومان مشکلات زیادی ایجاد شد. 

وی درباره راههای جبران عقب ماندگی در عدالت گفت: دستگاه های مبارزه با فساد که به درجات فساد مبتلا می شوند باید جلوگیری شود چون تصمیم درست درباره قوانین نجات بخش داده نمی شود. شفافیت موجب جلوگیری از فساد می شود و قوانین نیز باید اصلاح شود. اگر بخواهیم عدالت برقرار کنیم باید شیوه های ظالمانه که به عدالت ضربه می زند خشکانده شود.
 
 توکلی در ادامه درباره اشرافی گری گفت: تجمل گرایی به ضعف شخص و فشار اطرافیان بستگی دارد که موجب می شود از مسیر حق خارج شوند بنابراین تولید و اشتغال ضربه می خورد و فقر و نابرابری گسترش می یابد. ارتجاع همانطور که رهبر فرموند اتفاق افتاده است، رسانه ها نیز به این ارتجاع مبتلا شده اند.
 
در انگلستان در سال 94-93 بحثی درباره نمایندگان بود که با بررسی های انجام شده مشخص شد نمایندگان وضع بهتری نسبت به مردم دارند و برای جلوگیری از اشرافی گری کمیسیونی تشکیل شد و همه نمایندگان بعد از قسم خوردن مجبور شدند تمام دارایی خود را افشا کنند بنابراین ما نباید از افشاگری بترسیم و با این راه از اشرافی گری جلوگیری کنیم. 

 توکلی درباره ظرفیت انتقاد پذیری در بین مسئولان گفت: هنوز هم افراد انقلابی وجود دارد. کسانی از مسئان هم که مورد انتقاد قرار می گیرد در بسیاری موارد استقبال می شود و اصلاح می شوند. 
 
منبع:پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر
انتهای پیام/

عقب ماندگی درعدالت و خطرارتجاع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۲۶ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶
خب حذفش کنید. فقط قبلش قیمتها رو به قبل از هدفمندی برگردونین.
آخرین اخبار