رویدادهای مهم افغانستان در 24 ساعت گذشته

تلاش وزارت آموزش عالی برای جذب دختران، واکنش ریاست جمهوری به اظهارات حکمتیار، جلوگیری از انفجار در «خوست»، 20 هزار آواره شده داخلی در 2 ماه گذشته، امضای قرارداد توسعه «سد کجکی» با شرکت ترکیه از رویدادهای خبری مهم طی 24 ساعت گذشته در افغانستان است.

رویدادهای مهم افغانستان در 24 ساعت گذشتهبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، تلاش وزارت آموزش عالی برای جذب دختران، واکنش ریاست جمهوری به اظهارات حکمتیار، جلوگیری از انفجار در «خوست»، 20 هزار آواره شده داخلی در 2 ماه گذشته، امضای قرارداد توسعه «سد کجکی» با شرکت ترکیه از رویدادهای خبری مهم طی 24 ساعت گذشته در افغانستان است.

** تلاش وزارت آموزش عالی برای جذب بیشتر دختران در دانشگاه
«عارفه پیکار» سخنگوی وزارت آموزش عالی افغانستان در نشست مطبوعاتی در کابل گفت که این وزارتخانه در سال 1397 به سهمیه دختران در کنکور 6 هزار و 850 مورد دیگر اختصاص داده است که این تعداد افزون بر روند عادی هرسال است که دختران در آن شرکت می کنند. او این اقدام را تلاشی برای تقویت حضور بیشتر زنان در سطوح مختلف جامعه عنوان کرد.پیکار گفت که دسترسی زنان به آموزش عالی زیر بنای مشارکت فعال آنها در عرصه های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی است و افزوده در نظر دارند تا 44 هزارو 663 دختر در دانشگاه های دولتی و 43 هزارو 813 تن دیگر را در دانشگاه های خصوصی در سال تحصیلی آینده جذب کنند و برای تشویق آنها خودروهایی اختصاصی برای انتقال آنها نیز در نظر گرفته شده است و همچنین 321 تن از زنان نیز برای ادامه تحصیل در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به خارج از کشور اعزام می شوند.

**واکنش ریاست جمهوری به پیشنهاد فرمول تجزیه «گلبدین حکمتیار» درباره صلح
«شاه حسین مرتضوی» سرپرست سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به اظهارات گلبدین حکمتیار رهبر سابق حزب اسلامی که گفته بود، طرحی را به ریاست جمهوری برای صلح پیشنهاد داده که در آن علاوه بر تعیین زمان برای خروجی نیروهای خارجی چند استان به طالبان واگذار شود تا به شکل خود مختار اداره شوند؛ واکنش نشان داد و گفت که دولت طرحی جامعی را برای مخالفان مسلح پیشنهاد کرده است و نظرات احزاب و شخصیت های سیاسی شنیده می شود اما آن نظرات مربوط به خود آنهاست.

**جلوگیری از انفجار در «خوست»
منابع خبری افغانستان به نقل از نیروهای امنیتی اعلام کردند که یک خودرو بمب گذاری شده را در این استان کشف و خنثی کرده اند که قصد عملیات در شهر «خوست» مرکز این استان را داشته است این منابع افزوده اند که خودرو از نوع هاموی در منطقه «زنی خیل» شهرستان «اسماعیل خیل» توسط نیروهای پلیس شناسایی و توقیف شده است و این نوع خودرو از جمله اقلام وسایل زرهی تجهیزات تشکیلاتی نیروهای نظامی دولت افغانستان است.

**آواره شدن 20 هزار افغان در دو ماه گذشته در افغانستان 
دفتر هماهنگ کننده امور بشری سازمان ملل متحد اعلام کرد که از آغاز سال جاری میلادی تاکنون / دو ماه گذشته / بیش از 20 هزار تن از شهروندان در سراسر افغانستان مجبور به ترک منازل خود شده ‎اند . این سازمان گفته است که تنها در استان «میدان وردک» بیش از 4 هزارو 500 تن آواره شده اند. این اداره افزود که در یک هفته گذشته 480 مهاجر از پاکستان اخراج شدند و 5 هزار دیگر نیز از ایران به افغانستان برگردانده شده اند که روند بازگشت مهاجران از ایران نسبت به دو ماه قبل کاهش دو درصدی نشان می دهد.

**جان باختن دو تن در انفجار «تانکر» نفت در «ننگرهار»
«عطاالله خوگیانی» سخنگوی استاندار ننگرهار افغانستان اعلام کرد که بر اثر انفجار تانکر نفت در نزدیکی شهر «جلال آباد» دو تن کشته و دو تن دیگر زخمی شدند. در این حادثه 40 مغازه نیز در آتش سوخت و علت آتش سوزی را منابع غیر رسمی انفجار بمب مغناطیسی چسبیده به تانکر اعلام کرده اند.

**امضای قرارداد توسعه «سد کجکی» در استان «هلمند» 
دولت افغانستان اعلام کرد که قرارداد ساخت بخش دوم سد کجکی بر رودخانه هلمند را با یک شرکت ترکیه امضا کرده است و این شرکت 175میلیون دلار در این سد سرمایه خواهد کرد و طی این قرارداد این شرکت پس از تکمیل کار تا 20 سال برق تولیدی سد را به قیمت هر کیلووات7.5 سنت پایه به دولت افغانستان می فروشد و پس از این مدت تاسیسات را به خود دولت واگذار می کند. قراراست با تکمیل شدن این سد 100 مگاوات برق تولید شود و بیش از یک میلیون متر مکعب آب برای کشاورزی ذخیره شود.

**کشته شدن یک تروریست در کابل حین درگیری
نیروهای ویژه اداره امنیت ملی افغانستان اعلام کردند که با اطلاعات مردمی عملیاتی را در منطقه «15» شهر کابل اجرا کردند که در آن یک تروریست کشته شد.در اطلاعیه این اداره آمده است نیروهای امنیتی برای بازداشت این تروریست وارد منطقه شدند اما در پی مقاومت وی درگیری صورت گرفت و این فرد کشته شد . از او به عنوان یکی از افراد مهم طالبان در بخش تجهیز و حمایت مالی این گروه در استان پروان نام برده اند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار