آیت الله محمدی ری شهری در جلسه تفسیر قرآن کریم تبیین کرد:

جامعه دینی التقاطی باید در انتظار خواری دنیوی و عذاب اخروی باشد

آیت الله ری شهری گفت: در سوره بقره به افرادی که به احکام فردی عمل می‌کنند و به مسائل اجتماعی بی تفاوتند، هشدار داده شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به نقل از روابط عمومی آستان مقدّس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، آیت الله محمدی ری شهری با استناد به آیه ۸۵ سوره مبارکه بقره اظهار کرد: در این آیه شریفه آمده است که آیا به بعضی از کتاب ایمان می‌آورید و بعضی دیگر را کافر می‌شوید؟ و جزای کسی که چنین کند جز خواری در زندگی دنیا چیزی نیست. در این آیه شریفه خزی به معنای ذلت و پستی و خواری است و خدا در موارد عدیده‌ای آن‌ها را خوار و ذلیل نمود و البته در انتهای آیه شریفه تصریح شده است که روز قیامت بطرف شدیدترین عذاب بر می‌شوند و به سبب اعمالشان و آنچه کسب کرده اند که خداوند ازآنچه می‌کنید غافل نیست.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: خدای متعال در آیه ۸۵ سوره مبارکه بقره نسبت به خطر التقاط و افرادی که بخشی از دین را می‌پذیرند و بخشی را رها می‌کنند به احکام فردی عمل می‌کنند، ولی نسبت به مسائل اجتماعی بی تفاوتند هشدار داده است و بر همین مبنا جامعه دینی التقاطی باید در انتظار خواری دنیوی و عذاب اخروی باشند.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث همچنین در ادامه توضیح آیه ۸۵ سوره مبارکه بقره که در آن خدای متعال بنی اسرائیل را سرزنش مى‏کند که باوجود پیمان و میثاقى که داشتند، همدیگر را کشتند و یکدیگر را از سرزمین‏ها و خانه‌های شان بیرون کردند و به عاقبت سختی دچار شدند، گفت: نشانه ایمان واقعی التزام عملی به احکامی است که حتی مطابق میل انسان نیست.

آیت الله محمدی ری شهری همچنین با استناد به آیات ۳۰ تا ۳۴ سوره مبارکه بقره گفت: خدای متعال می‌فرماید «به فرشتگان گفتیم: براى آدم سجده کنید. پس همگان سجده کردند، مگر ابلیس که خود دارى کرد و تکبّر ورزید و از کافران بود.» از این رو بنیانگذار دین التقاطی شیطان شناخته می‌شود که سال‌ها به عبادت می‌پرداخت، اما از دستور خدای متعال سرباز زد.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین با استناد به روایتی در شان نزول آیه شریفه «وإن کادوا لیفتنونک عن الذی اوحینا الیک» گفت: این آیه طبق روایت دربارة قبیله‌ای است که به پیغمبر (ص) گفتند: ما حاضریم مسلمان شویم، با شما همراهی کنیم، به سه شرط: اول اینکه شما در نمازتان خم می‌شوید و سپس به خاک می‌افتید و سجده می‌کنید. این کار برای ما بسیار دشوار است. این کار را از ما بردارید. روی خاک افتادن، در شأن ما نیست (آن‌ها از اشراف بودند و تکبرداشتند)؛ دوم آنکه بت‌ها را به دست خود نشکنیم؛ و سوم آنکه، یک سال دیگر از بت لات استفاده کنیم. در این باره قرآن می‌فرماید «نزدیک بود که تحت تأثیر قرار گیری» و سپس خدای متعال می‌فرماید: «اگر چنین کاری کرده بودی، دو برابر آنچه دیگران در چنین موردی مجازات می‌شدند، تو را مجازات می‌کردیم، و دیگر هیچ‌کس در‌برابر خدا تو را یاری نمی‌کرد...».

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) در پایان پس از تبیین انواع کفر و کفّار تصریح کرد: مقصود از کفّاری که در آیه ششم سوره بقره به آن‌ها اشاره شده و دعوت پیامبر و هشدار او در آن‌ها تأثیری ندارد هر غیر مسلمانی نیست، بلکه کسانی است که پس از بعثت پیامبر (ص) و روشن شدن حقیقت در برابر او ایستادند و نبوت را انکار کردند یعنی کافران معاند و لجباز.

جلسات تفسیر قرآن آیت الله محمدی ری شهری هر هفته یکشنبه شب‌ها بعد از اقامه نماز عشاء در مصلای بزرگ ری برگزار می‌شود.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: احادیث ، قران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.