معاون اجتماعی وزیر بهداشت:

۱۲ درصد آقایان و ۱۶ درصد بانوان به افسردگی مبتلا هستند

معاون اجتماعی وزیر بهداشت گفت:آسیب‌های اجتماعی که امروز با آن‌ها روبه‌رو هستیم از دلایل این افسردگی است و لازم است که به سلامت اجتماعی نیز در این خصوص توجه شود.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، سید محمدهادی ایازی امروز در نخستین مجمع سلامت استان اصفهان اظهار کرد: در جلسه‌ای که در خوزستان بودم مسؤولان استانی آن حرف‌هایی خلاف و در تضاد مسؤولان اصفهانی در خصوص آب می‌زدند.

وی افزود: مسؤولان استان خوزستان معتقد بودند آب کارون باید در خوزستان جاری باشد و دشت‌های این استان را سیراب کند، بنابراین تصمیم‌گیری در خصوص مسأله این‌چنینی خیلی هم راحت نیست و باید به همه ابعاد آن توجه شود.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت با اشاره به این‌که تا زمانی که از نعمت سلامتی برخوردار هستیم، قدر آن را نمی‌دانیم، گفت: حفظ سلامتی خود و اطرافیان، بر عهده خودمان است و سلامتی جسمی و روانی و اجتماعی همگی به هم دیگر وابسته هستند.

وی با بیان این‌که 12 درصد آقایان و 16 درصد بانوان به افسردگی مبتلا هستند، خاطرنشان کرد: آسیب‌های اجتماعی که امروز با آن‌ها روبه‌رو هستیم از دلایل این افسردگی است و لازم است که به سلامت اجتماعی نیز در این خصوص توجه شود.

ایازی با اشاره به لزوم توجه به سلامت اجتماعی از جانب نهادهای فرهنگی اذعان داشت: بسیاری از افراد جامعه به رفتارهای خود که رفتارهای پرخطری هم است، توجهی ندارند و یکی از مشکلاتی که امروز داریم پایین بودن سواد سلامت افراد جامعه است.

وی اضافه کرد: هر کسی در برابر اعضا خانواده خود و اجتماعی که در آن زندگی می‌کند وظیفه و تکلیف دارد، آیا همه مردم به این مورد توجه می‌کنند؟

معاون اجتماعی وزیر بهداشت با اشاره به مسؤولیت سازمان‌ها و نهادها در همکاری برای توسعه سلامتی، عنوان داشت: همه نهادها و دستگاه‌ها در حوزه سلامت وظیفه و مسؤولیت دارد، 25 درصد وظایف بر عهده وزارت بهداشت است و مابقی بر عهده دستگاه‌ها و نهادهای دیگر است.

وی ادامه داد: چیزی حدود 5 هزار تخت بیمارستانی در ایران باید به حوادث رانندگی اختصاص پیدا کند و مسلم است که با کاهش سوانح رانندگی، تخت‌های بیمارستانی نیز کاهش می‌یابد و این‌جا وظیفه دیگر نهادها برای افزایش سلامتی در جامعه مشخص می‌شود.

ایازی بیان داشت: اگر رویکرد سلامت را در همه سیاست‌ها اعمال کنیم، آن‌وقت است که در حوزه سلامت موفق عمل کرده‌ایم؛ نظام سلامت در همه جای دنیا باید با رویکرد اجتماعی شدن باشد، باید کارهای بین بخشی انجام شود تا بتوان برای سلامتی مردم کاری کرد.

وی تأکید کرد: اگر همه اعتبارات خود را صرف ساخت بیمارستان کنیم اما اقدامی برای پیشگیری بیماری‌ها نکنیم، بازهم موفق نخواهیم شد و با کمبود بیمارستان مواجه می‌شویم؛ سبک زندگی سالم با ورزش، عدم مصرف دخانیات، تغذیه سالم و بدون نمک و چربی است.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت با اشاره به شعار «سلامت برای همه» در اعمال سلامت در همه سیاست‌ها، ابراز داشت: مشارکت فعال و آگاهانه افراد و جامعه در سلامت منجر به سلامت اجتماعی و جامعه می‌شود.

وی تصریح کرد: مشارکت ساختارمند به این معناست که حتی مجمع محله‌محور سلامت شکل بگیرد، کانون‌های سلامت محلات باید تشکیل شود تا مشارکت ساختارمند مردم در سلامت مهیا شود؛ مشارکت مؤثر و کارآمد و پویای مردم در حوزه سلامت به سلامت جامعه منجر می‌شود.

ایازی بیان داشت: این مشارکت‌ها باید داوطلبانه اما مسؤولانه باشد، عدالت در مشارکت باید رعایت شود و در همه محلات یک استان باید بتوان کانون سلامت محلات را تشکیل داد، طی سال‌های آینده با پدیده سالمندی مواجه خواهیم بود.

وی اضافه کرد: باید طرز برخورد با سالمندان را در همین کانون‌های سلامت محلات به مردم آموزش داد، دیابت امروز در کشور وجود دارد و بسیاری از مردم نشانه‌های آن را نمی‌دانند و نتیجه آن پیشرفت بیماری در افراد می‌شود.

معاون اجتماعی وزیر بهداشت در پایان اظهار داشت: از طریق راهکارهای قانونی باید مشارکت در حوزه سلامت را بر عهده مردم گذاشت و همه نهادهای محلی نیز باید به کانون‌های سلامت محلات پایبند باشند؛ صدای مردم در حوزه سلامت باید شنیده شود و این کانون‌های محله‌محور نیز همین وظیفه را دارد.

 

انتهای پیام/م

 

برگزاری نخستین مجمع سلامت استان اصفهان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.