حاشیه‌های که سال 96 گریبانگیر تئاتر شد/ از اجرای کِشدار الیورتوییست تا فروش میلیاردی نمایش شهاب حسینی

تئاتر در سالی که گذشت با چند رویداد پر حاشیه پر سر و صدا همراه شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سال 96 به روزهای پایانی خود نزدیک و حالا دیگر شمارش برای آغاز سال جدید شروع شده است، سالی که گذشت با اتفاقات تلخ و شیرینی بسیار در حوزه‌های مختلف همراه شد، اتفاقاتی که برخی از آنها ناشی از عدم نظارت‌های درست و برنامه‌ریزی‌های لازم و برخی نیز از روی سهل انگاری صورت گرفت.

در این خبر به سراغ حوزه تئاتر رفته‌ایم و برخی از مهم‌ترین اتفاقاتی که سال گذشته گریبان‌گیر این حوزه شد را برایتان بازگو خواهیم کرد.

* پرفروش‌ترین تئاتر سال 96 نمایش اعتراف به کارگردانی شهاب حسینی و تهیه کنندگی سهیلا رئیسی بود ، تئاتری با فروش میلیاردی که خرداد و تیرماه امسال در تالار اصلی تئاتر شهر اجرا شد؛ نمایشی که بلیط حضور در آن در بازار سیاه به یک میلیون تومان هم رسید!!!  بالاترین قیمت بلیط 150 هزار تومان بود و تمامی بلیط‌های پیش فروش در مدتی کوتاه به فروش رفت، اما در این بین تعدادی محدود از بلیط‌های صندلی‌ ردیف اول با قیمت یک میلیون فروخته شد.

علی نصیریان، شهاب حسینی، صالح میرزا آقایی، نیما رئیسی، مهدی بجستانی، پرویز بزرگی، شهرام ابراهیمی، میثاق زارع، غزاله نظر، ایلیا نصراللهی، پرند عین بیگی، تنی آواکیان، فاطمه عرب کرمانی، مهران هاشمی و فرنام حقیقت‌جو از سایر بازیگران این کار بود.

حاشیه‌های که سال 96 گریبانگیر تئاتر شد

* در سال 96 روند ورود بازیگران سینما به صحنه تئاتر طبق روال چند سال اخیر رو به افزایش بود، سحر قریشی ( در اولین تجربه تئاتری خود با لامبورگینی سیامک صفری در پردیس شهرزاد)، الناز شاکردوست  در نمایش گم و گور امیر مهندسیان در ایرانشهر به صحنه رفت.  بهرام رادان، سحر دولتشاهی و مهدی پاکدل با کنسرت نمایش "سی" به کارگردانی علی اصغر دشتی به صحنه رفتند. 

حدیث فولادوند و رامبد شکرابی با نمایش پا برهنه در پارک، مهدی ماهانی و شبنم قلی خانی با نمایش چشم‌ها، رز رضوی و سیاوش خیرابی در نمایش بن بست و هانیه توسلی و امیر حسین رستمی خشم و هیاهو از جمله بازیگران سینما و تلویزیونی بودند که امسال در صحنه تئاتر هم حضور داشتند.

 حاشیه‌های که سال 96 گریبانگیر تئاتر شد

حاشیه‌های که سال 96 گریبانگیر تئاتر شد

حاشیه‌های که سال 96 گریبانگیر تئاتر شد

حاشیه‌های که سال 96 گریبانگیر تئاتر شد

حاشیه‌های که سال 96 گریبانگیر تئاتر شد

 

*بیشترین حاشیه امسال را شاید بتوان حواشی مربوط به سی‌و‌ششمین جشنواره تئاتر فجر دانست. بزرگترین رخداد تئاتری کشور که امسال با دبیری فرهاد مهندس‌پور برگزار شد.

امسال جشنواره به 5 بخش گسترش یافت و گروه هاى نمایشى از کشورهایى چون آلمان، ایتالیا، فرانسه، بلژیک، سوئیس، ترکیه، برزیل، یونان، گرجستان و عراق در جشنواره حضور داشتند که به گفته مهندس‌پور اتفاقی قابل تقدیر بود.

همچنین در این دوره از جشنواره براى اولین بار بخش مرور تئاتر با گروه داوری ٧٠ نفره کارشناسان انجام گرفت. موضوعی که از نظر برگزار کنندگان باعث تنوع در بررسی زاویه نگاه‌ها می‌شد.

اما پوستر جشنواره امسال اولین اتفاقی بود که به شدت جشنواره حاشیه ساخت؛ 6 ایموجی پرکاربرد این روزها گویا به مذاق تئاتری‌ها خوش نیامده و آن را سخیف و بدون هویت نامیدند. محمد فیلی زاده (طراح پوستر جشنواره) در پاسخ به این نظرات گفت: با توجه به محور جشنواره که گفتگو است به ایده ایموجی‌ها رسیده‌ایم و لزومی ندارد در برگیرنده همه مفاهیم تئاتری باشد و ما سادگی را ملاک قرار دادیم.

در این بین قباد شیوا (طراح و گرافیست برجسته این حوزه ) با ذکر این نکته که سادگی یک بحث است و شخصیت کار یک بحث دیگر، ایموجی‌ها را فاقد شخصیت تئاتری دانست.

حاشیه‌های که سال 96 گریبانگیر تئاتر شد

 

اما حاشیه پرسروصدای بعدی جشنواره امسال توقف اجرای نمایش روز عقیم به کارگردانی حسین کیانی بود، نمایشی که پیشتر، در فصل تابستان در تئاتر باران اجراهای خود را رفته بود  و حالا در اتفاقی عجیب، تنها یک شب پیش از اجرا در جشنواره از سوی شورای نظارت و ارزشیابی منع اجرا شد. کارگردان روز عقیم در توضیحاتی اعلام کرد که با دریافت نامه‌ای از سوی نهادی که خارج از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده از اجرا منع شده است، در این بین با وجود متن دفاعیه مهندس‌پور از این نمایش در نهایت روز عقیم از توقیف در نیامد.

پس از این اتفاقات، محمد مساوات در حمایت از کیانی این یک پیپ نیست را از حضور در بخش مسابقه بین الملل خارج و از داوری جشنواره انصراف داد، محمد عاقبتی که یکی از داوران بخش اف استیج جشنواره بود هم انصراف داد.

در این بین حضور بازیگری که گفته می‌شد از فعالان فتنه‌ 88 بوده و حالا به راحتی در یکی از آثار راه یافته به جشنواره حضور داشت، بمب خبری بود که در فضای مجازی سر و صدا به پا کرد.  بازیگری که از وی به عنوان رقاص شبکه های معاند یاد شد و روزنامه کیهان در این زمینه انتقادات تندی به دبیر جشنواره وارد کرد.

هملت کمپانی کمرش پیله نمایشی دیگر بود که در جشنواره سوال برانگیز بود، در طول 100 دقیقه نمایش سه بازیگر کار سطل‌های پر از خون را به سمت هم می‌پاشیدند! مایعی قرمز رنگ که برای مخاطبان سوال برانگیز شده بود و در نهایت کارگردان عنوان کرد که این مایع آب لبو و اب انار است!

 * از جشنواره که بگذریم، بدون شک یکی از حواشی تئاتری امسال مربوط به نمایش الیور توییست بود، نمایشی به کارگردانی حسین پارسایی (نامی که به عنوان مدیر شبکه‌های خانگی و دبیر سیاست گذاری‌های ایرانشهر پیوند خورده ) و گفته می‌شود یکی از پرهزینه‌ترین نمایش‌های تئاتری است، نمایشی با دکور فاخر و مدرن که در تبلیغات خود دو چهره سینمایی داشت؛ نوید محمدزاده و مهناز افشار.

اما ماجرا به همین جا ختم نشد، الیورتوییست اواخر آذرماه بدون بازیگرهای تعیین شده در تالار وحدت به صحنه رفت، محمدزاده به خاطر ایفای  نقش در فیلم سینمایی بدون تاریخ بدون امضا و حضور فیلم آسیا پاسیفیک در اجرا حضور نداشت و سعید چنگیزیان جایگزین وی شد. همچنین ستاره پسیانی دیگر بازیگر جایگزین این اجرا بود.

2 دی ماه هم اصغر همت با مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی دیدار داشتند، بحثی مفصل در خصوص خانه تئاتر و مرکز هنرهای نمایشی و جدالی که سالهاست بین این دو مرکز تئاتری کشور شکل گرفته است.

طولانی‌ترین اجراهای امسال را دو نمایش الیور توییست و شیرهای خان باباسلطنه افشین هاشمی از آن خود کردند که به ترتیب از اول آذرماه و 13 دی‌ماه به صحنه رفته‌اند.

آخرین اتفاق برای تئاتر را میتوان رفتن مهدی شفیعی از مرکز هنرهای نمایشی دانست که شهرام کرمی این سمت را برعهده گرفت.

 

انتهای پیام/

 

مهمترین رویدادهای تئاتر در سالی که گذشت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.