سرلشکر صفوی؛

گفتمان انقلابی، گفتمان برتر و غالب جهان اسلام است

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا گفت: جمهوری اسلامی ایران توانسته است الگوی عدالت خواهی و آزادی بخش برای جوامع اسلامی ارائه نماید.

گفتمان انقلابی، گفتمان برتر و غالب جهان اسلام استبه گزارش حوزه دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  سردار سرلشکر پاسدار سید یحیی صفوی دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در مراسم اختتامیه دوازدهمین دوره از انتخاب کتاب سال پاسداران اهل قلم اظهار کرد: فرهنگ و تمدن دو مولفه اساسی برای حفظ هویت ملی و ارزش های فرهنگی و اسلامی ملت بزرگ و تمدن ساز ایران است.

وی ادامه داد: هویت انسان ها و هر جامعه ای متاثر از فرهنگ ، تاریخ و ارزش ها و هنرهای آن جامعه است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با اشاره به مفهوم هویت ملی گفت: هویت ملی یک مفهوم پویا و پیش رونده است و جوامع مختلف بر اساس دریافت های فرهنگی و علمی و هنری و شعر و ادبیات هویت خود را می سازند.

وی ادامه داد:پیدایش علوم مختلف و باورهای انسانی و اعتقادی در طول زمان دست مایه شکل دهی اندیشه و تبدیل آن به سازه های انسانی و معماریهای بزرگ از طریق کتاب شده است .

صفوی افزود: مفاهیم اخلاقی و انسانی و تاثیر آن بر فضای فکری جامعه و رشد ارزش ها و فضائل اخلاقی جامعه متاثر از آثار مکتوب انسان های متعالی و خردمند و عارفان بحق است که جامعه را بسوی دوری از رذایل اخلاقی و تقرب به اخلاق و رفتار اجتماعی توام با مهربانی،گذشت و ایثار سوق می دهند و تولید کتاب و آثار ادبی ، هنری و شعر وحماسه در گذشت زمان باعث بهبود شاخص های زندگی فرهنگی انسان ها می شود.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با اشاره به تاثیر متقابل خدمات نشر کتاب و بعد فرهنگی جامعه گفت: اگر به تاثیر متقابل خدمات نشر کتاب و بعد فرهنگی هر جامعه و تاثیر آن بر هویت ملی اذعان داشته باشیم، بایستی بگوییم اگر جامعه ای فاقد تولیدات نشر ( کتاب و مقالات و نشریات) باشد به نا چار از فضای فکری و مرجع فکری بیگانگان تاثیر می پذیرد که در دراز مدت مغلوب فرهنگی می شود.

وی در ادامه با گریزی به گفتمان های حاکم در بعد ملی و منطقه غرب آسیا و جهان اسلام طی دو قرن گذشته گفت: طی دو قرن گذشته در مقیاس ملی در داخل کشور و در مقیاس منطقه غرب آسیا و در مقیاس جهان اسلام، سه نوع گفتمان فرهنگی سیاسی رایج شده است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا افزود: گفتمان غرب گرایی با این استدلال که غرب با برتری اقتصادی ، فناوری و نظامی به قدرت برتر جهان تبدیل شده است چاره ای جز تسلیم شدن و یا پیروی از غرب نمی دیدید. از سوی دیگر گفتمان دیگری به نام اصلاحات در جهان اسلام در پی به روز کردن نظام آموزشی و بهبود شرایط اقتصادی خصوصا در حوزه تولید و تکنولوژی و تعامل سازنده با بلوک غرب بوده است و در ایران مرحوم میرزا تقی خان امیرکبیر پیشتاز این طیف گفتمان و در قرن حاضر امثال مرحوم مهندس بازرگان از چهره های شاخص گفتمان اصلاحات و تلفیق اسلام با علوم غرب بود.

صفوی با اشاره به شکل گیری گفتمان سومی در قرن حاضر با عنوان گفتمان انقلابی ، گفت: گفتمان انقلابی در جهان اسلام در پی مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی و غربی و بر قراری عدالت و قسط اجتماعی شکل گرفت که خواهان تغییر و تحول اساسی در ساختار سیاسی حکومت ها و مناسبات فرهنگی اجتماعی و روابط خارجی بوده است.

وی افزود: از چهره های پیشتاز این گفتمان انقلابی سید جمال الدین حسینی اسد آبادی و در قرن معاصر حضرت امام خمینی (ره) و در حال حاضر مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سکان دار این گفتمان هستند و به واسطه این گفتمان انقلابی تمدن نوین اسلامی را در بعد فرهنگی، فرهنگ مقاومت نهادینه کرده ایم.

صفوی در ادامه تصریح کرد: فرهنگ مقاومت اسلامی از ایران به سوریه، لبنان، یمن و عراق رسانده شد، به نحوی که دولت سوریه توانست 85 ماه در برابر دشمنان مقاومت کند و این فرهنگ از ایران وارد آن سوی مرزها شد و توانست سوریه را نجات دهد. هر چند مستشاران ما هم به سوریه رفتند، ولی آنها باور کرده بودند فرهنگ مقاومت جواب می‌دهد و اکنون این فرهنگ وارد منطقه شده است.

دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا در تشریح تمدن نوین اسلامی و الزامات آن گفت:در حقیقت تمدن نوین اسلامی به معنای تاثیر پذیری فکری ملت ها از اسلام است و لازمه آن تربیت نسل انقلابی با ویژگی های شجاعت، سواد، تدیّن و دارای ابتکار و پیش‌گام، خودباور، غیور در هر کشوری است که انگیزه کافی برای حرکت داشته باشند.

صفوی در ادامه تصریح کرد: جمعیت یک میلیارد و ششصد و بیست میلیون مسلمان جهان اسلام با داشتن فرهنگ و تمدن اسلام پتانسیل عظیمی می باشد و در حقیقت تمدن نوین اسلامی مورد نیاز و انتظار نخبگان و اندیشمندان از شرق آسیا از اندونزی تا شمال آفریقا است و آرزوی تمامی خردمندان جهان اسلام ، تمدن نوین اسلامی است که با عث قدرت و همگرایی ملت های مسلمان و آینده سازی جهان اسلام می گردد.

وی افزود:گفتمان انقلابی در نظام جمهوری اسلامی ایران و در بعد سیاسی تبدیل به حکومت مردم سالار دینی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خود شده است و جمهوری اسلامی ایران توانسته است الگوی عدالت خواهی و آزادی بخش برای جوامع اسلامی ارائه نماید و در بعد فرهنگی توانسته است فرهنگ مقاومت را بوجود آورد و گفتمان انقلابی که حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری به دنبال آن بوده اند ، در مقابل دو گفتمان دیگر به گفتمان برتر و غالب در جهان اسلام تبدیل شده است.

صفوی در پایان تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر آنکه توانسته در زمینه ارائه تمدن نوین اسلامی پیشتاز باشد، در این زمینه الگویی برای حکومت مردم سالار دینی ارائه کرده و در وحدت جهان اسلام گام های عملی را برداشته است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار