بهزیستی در اسفند 96؛

ارائه خدمات به بیش از 12 هزار معلول در 234 مرکز توانبخشی/اعطای وام ۲۰ میلیون تومانی اشتغال به مددجویان بهزیستی

مهمترین اخبار سازمان بهزیستی کشور در اسفند ماه سال 96 را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛رویدادهای اسفند ماه سال 96 سازمان بهزیستی کشور را در این بسته خبری بخوانید.

 

اختلالات روانی،عمده ترین عامل گرایش زنان به اعتیاد است

فاطمه عباسی رئیس مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور دوم اسفند ماه سال 96 گفت: عمده ترین عامل گرایش زنان به مصرف موادمخدراختلالات روانی در میان این افراد است.

وی اظهار کرد: مسئله اعتیاد در کشور، موضوعی است که این روزها برخی خبرها از زنانه شدن آن حکایت دارند.

عباسی در توضیح "زنانه شدن اعتیاد" تصریح کرد: زنانه شدن اعتیاد به این معنی است که شیب اعتیاد در زنان تندتر از مردان است و به اصطلاح مصرف تفننی موادمخدر در میان زنان نسبت به مردان " تلسکوپی و شتابان" است و با سرعت بیشتری پیش می رود.

وی با اشاره به تغییر الگوی مصرف زنان معتاد تاکید کرد: زنان مصرف کننده مواد مخدر در مقایسه با مردان، خیلی سریعتر، مخدر مصرفی خود را به مواد محرک تغییر می دهند و از طرف دیگر متاسفانه دیرتر به اقدام برای درمان روی می آورند.

 

52 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بیمه قرار دارند

فاطمه عباسی مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور در امور بانوان و خانواده اظهار کرد: موضوع اجرای طرح بیمه زنان سرپرست خانوار تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور از سال 1390 شروع شده است.

وی تصریح کرد: از ابتدای اجرای طرح بیمه زنان سرپرست خانوار تاکنون، 52 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور در امور بانوان و خانواده خاطرنشان کرد: تحت پوشش بیمه قرار دادن زنان سرپرست خانوار و بهره مندی آن‌ها از مزایای بیمه، به میزان سهمیه‌ای که به این امر اختصاص داده می‌شود، بستگی دارد.

عباسی با اشاره به حمایت همه جانبه سازمان بهزیستی کشور از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش این سازمان تاکید کرد: سازمان بهزیستی علاوه بر حمایت همه جانبه از زنان سرپرست خانوار تحت پوشش خود، همواره بر حفظ کرامت و شان این افراد توجه ویژه دارد.

 

تنها یک‌سوم از 16 هزار گزارش کودک آزاری، صحت دارد

رضا جعفری رئیس اورژانس اجتماعی کشور، در دوم اسفند ماه سال 96 اظهار کرد: از مجموع 16 هزار گزارش کودک آزاری طی 6 ماه نخست سال جاری در کشور تنها یک‌سوم آ‌ن‌ها صحت دارد.

وی افزود: در بسیاری از موارد گزارش‌های مردمی درباره کودک آزاری، پس از انجام بررسی‌های لازم توسط عوامل اورژانس اجتماعی، در نهایت تایید نمی‌شوند.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور خاطرنشان کرد: آمار گزارش کودک آزاری‌ها هیچ گاه به معنی وقوع کودک آزاری نیست و این موضوع در اغلب کشورهای دنیا نیز به همین شکل است.

جعفری تاکید کرد:بر اساس نتایج به دست آمده از یک بررسی درباره کودک آزاری در کشور آمریکا در سال 2003، برخی معتقد بودند که از هر 1000 کودک، 12 کودک در معرض خشونت قرار دارند و پس از اعلام نتیجه اولیه مشخص شد که تنها یک‌پنجم موارد کودک آزاری در بررسی فوق صحت دارد.

وی افزود: وقتی یک‌پنجم موارد کودک آزاری در تحقیقات مربوط به این حوزه در کشور آمریکا تأیید نهایی می‌شود، وقوع این مسئله(کودک آزاری) به لحاظ پایبندی اخلاقی و رعایت حقوق کودکان در ایران، بسیار پایین تر از آمارهای سایر کشورها و از جمله آمریکا است.

 

ارائه خدمات به بیش از 12 هزار معلول در 234 مرکز توانبخشی

محمدرضا اسدی معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران در چهارم اسفند ماه سال 96  از خدمات رسانی به 12 هزار و 500 معلول در 234 مرکز توانبخشی تحت نظارت بهزیستی استان تهران خبر داد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد: مراکز توانبخشی استان تهران در دو شیفت روزانه و شبانه روزی به معلولان خدمات مورد نیاز را ارائه می‌دهند.

اسدی در تشریح هزینه‌های نگهداری از معلولان در مراکز توانبخشی استان تهران بیان کرد: یارانه نگهداری هر یک از معلولان در مراکز توانبخشی روزانه، مبلغ 310 هزار تومان و همچنین یارانه نگهداری از معلولان در مراکز شبانه روزی 680 هزار تومان است که باید این مبالغ به صورت ماهانه و به ازای هر یک از معلولان به حساب مراکز فوق واریز شود.

وی با اشاره به نگهداری بیماران مجهول الهویه در مراکز توانبخشی شبانه روزی تاکید کرد:ماهانه به ازای هر یک از بیماران مجهول الهویه، مبلغ 680 هزار تومان به حساب مراکز توانبخشی واریز می‌شود.

 

اعطای وام ۲۰ میلیون تومانی اشتغال به مددجویان بهزیستی

فاطمه عباسی مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور در امور بانوان و خانواده، در پنجم اسفند ماه سال 96 اظهار کرد: به تمام مددجویان دارای مهارت تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور، وام اشتغالزایی۲۰ میلیون تومانی اعطا می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت پشت سر گذاشتن فرآیند آماده سازی شغلی مددجویان متقاضی وام اشتغالزایی تصریح کرد: مددجویان فوق پس از طی فرآیند آماده سازی شغلی، برای دریافت وام ۲۰ میلیون تومانی به بانک‌های طرف قرارداد با سارمان بهزیستی کشور معرفی می‌شوند.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور در امور بانوان و خانواده خاطرنشان کرد: تصمیم نهایی برای تعیین سقف مبلغ اعطای وام به هر یک از مددجویان متقاضی که درخواست آنها به تایید نهایی می‌رسد، توسط کمیته اشتغال تعیین می‌شود.

عباسی با اشاره به ضرورت دارا بودن مهارت مورد نیاز و همچنین ارائه مدارک درخواستی از هر یک از مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی که متقاضی دریافت وام اشتغال هستند، تاکید کرد: مددجویان فوق پس از پشت سر گذاشتن مراحل مذکور، وامی با کارمزد ۱ تا ۴ درصد دریافت می‌کنند.

 

۹۰ درصد کودک آزاری ها در محیط خانه اتفاق می‌افتد

رضا جعفری رئیس اورژانس اجتماعی کشور پنجم اسفند ماه سال 96  با بیان اینکه ۹۰ درصد کودک آزاری در محیط خانه و خانواده رقم می‌خورد، گفت: ۱۰ درصد کودک آزاری نیز در محیط بیرون از خانه به وقوع می‌پیوندد.

وی در ادامه با اشاره به وقوع خشونت های خانگی بر علیه کودکان تصریح کرد: اغلب موارد کودک آزاری، در محیط های بسته و خصوصی خانه‌ها که کسی اطلاعی از آن ندارد، اتفاق می‌افتد.

رئیس اورژانس اجتماعی کشور خاطرنشان کرد: همه مردم باید نسبت به سایر کودکان در همسایگی و فامیل خود، احساس مسئولیت داشته باشند و موارد کودک آزاری را که مشاهده می‌کنند و از آن اطلاع دارند در همان مراحل اولیه به اورژانس اجتماعی اعلام کنند.

 

وزارت کشور همکاری مناسبی در برگزاری جلسات ستاد مناسب سازی ندارد

ابراهیم کاظمی مومن سرایی رئیس دبیرخانه ستاد مناسب سازی کشور، در پنجم اسفند ماه سال 96 در ادامه خاطرنشان کرد: ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور، متشکل از 14 عضو است و ریاست آن بر عهده وزیر کشور است که معاون عمرانی وی به عنوان جانشین او و رئیس سازمان بهزیستی کشور نیز به عنوان دبیر ستاد مناسب سازی کشور در جلسات ستاد حاضر می شوند.

وی یادآور شد: بر اساس آیین نامه چگونگی تشکیل جلسات ستاد مناسب سازی کشور جلسات این ستاد باید هر 2 ماه یک بار، در وزارت کشور و با حضور سایر اعضا تشکیل شود و نتیجه مباحث اعضا به عنوان مصوبات مناسب سازی کشور به دستگاه های مربوطه ابلاغ شود.

رئیس دبیرخانه ستاد مناسب سازی کشورگفت: متاسفانه به دلیل همکاری نکردن مناسب وزارت کشور از ابتدای سال 96 تاکنون تنها یک جلسه از سلسله جلسات ستاد مناسب سازی کشور برگزار شده است.

 

راه اندازی مراکز شبانه روزی اوتیسم در آینده ای نزدیک

محمدرضا اسدی معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران دوازدهم اسفند ماه سال 96 گفت: یک مرکز شبانه روزی ارائه خدمات به کودکان مبتلا به اوتیسم در شهر تهران در آینده ای نزدیک راه اندازی می شود.

اسدی اظهار کرد: 400 فرد مبتلا به اوتیسم تحت پوشش بهزیستی هستند که 210 نفر از آنان در 5 مرکز روزانه آموزشی توانبخشی اوتیسم خدمات مورد نیاز را دریافت می کنند و بقیه نیز به طور موردی و غیرحضوری از خدمات این مراکز بهره مند می شوند.

وی در ادامه تصریح کرد: در مراکز ارائه خدمات به مبتلایان به بیماری اوتیسم انواع خدمات روانشناسی، گفتار درمانی و سایر آموزش های خاص مربوط به این افراد ارائه می شود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر هیچ مرکز شبانه روزی برای ارائه خدمات مرتبط به مبتلایان به اوتیسم و نگهداری از آنها به طور شبانه روزی وجود ندارد.

 

3 هزار و پانصد خانواده دارای 2 معلول به بالا "صاحبخانه" شدند

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور در بیست و پنجم اسفند ماه سال 96 از خانه دار شدن 3 هزار و پانصد خانواده دارای 2 فرزند معلول به بالای تحت پوشش این سازمان در سال 96 خبر داد.

وی با بیان اینکه تمام خانواده های دارای 2 معلول به بالا تا پایان سال 98 خانه دار می شوند، تصریح کرد: بر اساس قرارداد اولیه با بنیاد مستضعفان بیش از 11 هزار خانواده دارای 2 معلول به بالا برای دریافت تسهیلات مسکن در سامانه سازمان بهزیستی کشور ثبت نام کردند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: مهلت ثبت نام برای دریافت تسهیلات مسکن خانواده های بیش از 2 معلول پایان یافته بود اما بر اساس تقاضا این مهلت تمدید شد و خانواده های فوق برای ثبت نام باید به اداره کل بهزیستی محل سکونت خود مراجعه کنند.

محسنی بندپی در تشریح تسهیلات مسکن، ویژه خانواده های دارای 2 فرزند معلول به بالا یادآور شد: هم اکنون به خانواده های دارای دو فرزند معلول 30 میلیون تومان کمک بلاعوض، 20 میلیون تومان از طرف بنیاد مستضعفان و مبلغ 10 میلیون تومان نیز از طرف سازمان بهزیستی کشور برای خرید مسکن اعطا می شود.

 

بهزیستی نمی تواند مدیریت زندان سروش پس از تغییر کاربری را بر عهده بگیرد

محمدرضا اسدی معاون توسعه و پيشگيری بهزيستی استان تهران، در بیست و ششم اسفند ماه سال 96 اظهار کرد: زندان سروش متعلق به نیروی انتظامی است و بهزیستی استان تهران تنها برای صدور مجوز برای تغییر کاربری این مرکز به منظور نگهداری از معتادان متجاهر اعلام آمادگی کرده است.

وی در ادامه تصریح کرد: بهزیستی استان تهران نمی تواند مثل 2 مرکز اخوان و شفق مدیریت زندان سروش پس از تغییر کاربری را بر عهده بگیرد، زیرا امکانات مورد نیاز برای این امر را ندارد.

معاون توسعه و پيشگيری بهزيستی استان تهران با رد گفته برخی از مسئولان نیروی انتظامی مبنی بر واگذاری زندان سروش به بهزیستی استان تهران خاطرنشان کرد: ما در راستای وظایف خود مبنی بر صدور مجوز مراکز ماده 16 تنها می توانیم برای این مرکز مجوز فعالیت صادر کنیم.

شمسی اضافه کرد: اینکه نیروی انتظامی بخواهد مدیریت زندان سروش پس از تغییر کاربری را به چه شخص یا ارگانی واگذار کند، به خود این نهاد مرتبط است.

 

طرح آموزش مراقبان خانگی برای 3 هزار معلول در سال 96 اجرا شد

انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی کشور، در بیست و ششم اسفند ماه سال 96 از اجرای طرح آموزش مراقبان خانگی برای 3 هزار معلول تحت پوشش این سازمان از ابتدای سال 96 تا پایان اسفند ماه سال 96 خبر داد.

محسنی بندپی تاکید کرد: اغلب مراقبان خانگی از معلولان را پدر و مادر فرد معلول تشکیل می دهند و در راستای حمایت از این افراد، در طرح فوق مبلغی را به عنوان کمک مالی برای خانواده های دارای فرزند معلول تحت پوشش در نظر می گیریم.

وی در ادامه تصریح کرد: طرح آموزش مراقبان خانگی برای معلولان در خصوص توانبخشی، قرار بود که در سال جاری برای 10 هزار مراقب اجرایی شود اما به دلیل کمبود اعتبار این هدف محقق نشد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطرنشان کرد: یکی از راهبردهای سازمان بهزیستی کشور آموزش مراقبان خانگی ویژه افرادی است که در خانه فرزند معلول دارند و در این راستا خدمات حمایتی نیز از طرف بهزیستی به فرد مراقب ارائه می شود.

انتهای پیام/

برچسب ها: بهزیستی ، توانبخشی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار