سازمان ملل از ادامه سیاست‌های میانمار بر علیه روهینگیا به شدت انتقاد کرد

سازمان ملل از ادامه سیاست‌های میانمار و بی توجهی دولت آنگ سان سوچی در برابر روهینگیا مجددا انتقاد کرد.

ا­نتقاد مجدد سازمان ملل از ادامه سیاست‌های میانمار ضد روهینگیابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، بی توجهی دولت آنگ سان سوچی و فرماندهان نظامی میانمار به شرایط نامساعد آوارگان روهینگیایی و نپذیرفتن آنان، سبب انتقاد مجدد سازمان ملل متحد از این کشور شد.

کانال اخبار آسیا اعلام کرد: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل درتازه‌ترین اظهاراتش دولت میانمار را برای اقدامات سریعتر در این زمینه مورد خطاب قرار داد. وی با انتقاد از اظهارات تازه فرمانده نظامی میانمار از رهبران این کشور خواست تا موضع یکپارچه علیه اظهارات تحریک آمیز و نفرت آمیز اتخاذ کنند.

گوترش گفت: اکنون در میانمار شرایط بحرانی است و باید مسئولان دولت و نظامیان این کشور برای بازگشت امن روهینگیایی‌ها به جامعه بین المللی اطمینان دهند تا آوارگان داوطلبانه به کشورشان بازگردند.

ژنرال یو مین آنگ هلاینگ فرمانده ارتش میانمار اعلام کرد اقلیت مسلمان روهینگیایی هیچ ارتباطی با گروه‌های قومی این کشور ندارد و تبعه میانمار محسوب نمی‌شوند.
هلاینگ در یک گردهمایی در ایالت شمالی میانمار«کاچین» از روهینگیایی‌ها دوباره به عنوان «مهاجران بنگالی» نام برد.

معنی این واژه اینگونه است که فرماندهان نظامی میانمار همچنان روهینگیایی‌ها را بیگانه و خارجی در این کشور بحران زده معرفی می‌کنند و هیچ نوع حقوق شهروندی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد.

طبق توافق سه ماه گذشته میانمار و بنگلادش قرار است ۷۰۰ هزار آواره روهینگیایی در مدت ۲ سال از اردوگاه‌های مختلف ازجمله کاکس بازار بنگلادش به ایالت راخین میانمار بازگردند.

درپی حملات نظامیان و گروه‌های بودایی افراطی به مسلمانان روهینگیایی در ایالت راخین میانمار از شهریور سال گذشته تاکنون بیش از چند هزار نفر کشته و افزون بر ۷۰۰ هزار نفر از آن‌ها به بنگلادش فرار کرده اند.

سازمان ملل و شورای امنیت ماه‌هاست که ازدولت میانمار خواسته اند تا مجوز ورود بازرسان این سازمان را برای بررسی وضعیت و شرایط روهینگیایی‌ها در راخین صادر کند. درخواستی که تاکنون از سوی مقامات میانماری بی پاسخ مانده است.

این کشور اکنون در بحران سیاسی استعفای «هتین کیاو» رئیس جمهور میانمار نیز به سر می‌برد و نظامیان و غیرنظامیان برای انتخاب فرد جایگزین وی از اردوگاه خود صف آرایی سیاسی در این کشور به راه انداخته‌اند.

این درحالی است که علاوه بر اوضاع متشنج داخلی، ادامه سیاست‌های خصمانه علیه روهینگیایی‌ها و برانگیختن خشم و نفرت جهانی و خارجی خواندن آنان به گفته ناظران منطقه‌ای تبعات بسیار خطرناک و التهاب آفرینی را برای این کشور در بر دارد. قرار است مجلس میانمار امروز یکی از سه معاون رئیس جمهور مستعفی را به جای وی انتخاب کند.

انتهای پیام/

انتقاد سازمان ملل از دولت میانمار 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار