انگلیس: روسیه چندین سال برنامه مسمومیت اسکریپال را در سر داشته است!

مشاور امنیت ملی انگلیس مدعی شد جاسوس دو جانبه روس و دخترش چندین سال تحت نظر آژانس‌های اطلاعاتی روسیه بوده‌اند.

انگلیس: روسیه چندین سال برنامه مسمومیت اسکریپال را در سر داشته استبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ایندیپندنت، انگلیس مدعی شد آژانس‌های اطلاعاتی روسیه دست کم به مدت پنج سال در حال جاسوسی کردن از سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس و یولیا، دخترش و بررسی چگونگی شکل‌دهی حملات با گاز عامل اعصاب با استفاده از دستگیره‌های در بوده‌اند.

مارک سدویل، مشاور امنیت ملی انگلیس در نامه‌ای به ناتو اعلام کرد اسکریپال و دخترش از سال ۲۰۱۳ توسط سرویس‌های امنیتی کاخ کرملین روسیه تحت نظر قرار داشته‌اند.

او در این نامه مدعی شده است ایمیل‌های شخصی متعلق به یولیا اسکریپال توسط متخصصان هک سرویس اطلاعات نظامی روسیه هک شده‌اند.  

سدویل در این نامه یادآور شد اسکریپال حتی پس از متهم شدن به جاسوسی همچنان ممکن است به عنوان یک هدف برای سرویس‌های اطلاعات روسیه تلقی شده باشد.

مشاور امنیت ملی انگلیس ادعا کرد: سرویس اطلاعات روسیه به احتمال فراوان برخی از نیرو‌های فراری خود را به عنوان اهداف مشروع برای ترور در نظر می‌گیرد. ما همچنان مسکو را تنها کشوری می‌دانیم که هم دسترسی به ابزار فنی برای شکل‌دهی چنین حمله‌ای و هم تجربه عملیاتی و نیز انگیزه کافی برای مسموم کردن جاسوس روس و دخترش را داشته است.

سدویل گفت: به احتمال قوی مسکو مسئول این اتفاق است و هیچ توضیح قابل باور جایگزینی در این باره وجود ندارد.

بنا به اعلام پلیس ماده عامل مسمومیت اسکریپال و دخترش بر روی دستگیره در منزل او در شهر سالزبری انگلیس قرار داده شده است و سبب مسمومیت آن‌ها در چهارم ماه مارس سال جاری میلادی شد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی اعلام کرد این سازمان تحلیل‌های انگلیس را درباره عامل مسمومیت اسکریپال تایید کرده است، اما درباره مسئولیت این اقدام تاییدیه صادر نکرده است و در یک گزارش طبقه‌بندی شده نام و ساختار این ماده شیمیایی را به کشور‌هایی از جمله روسیه ارسال کرده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: روسیه ، انگلیس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار