مرمت خانه‎ رکابی بهبهان و ساباط‎های شوشتر با اختصاص اعتبار

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان گفت: 340 میلیون تومان اعتبار به منظور مرمت خانه رکابی بهبهان و 3 ساباط در شوشتر اختصاص داده شد.

علیرضا ایزدی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، با بیان اینکه خانه رکابی یکی از آثار تاریخی واقع در بافت تاریخی شهرستان بهبهان است؛ بیان داشت: قدمت آن به دوره قاجار و اوایل پهلوی بازمی گردد که در 13 اسفند سال 1384 با شماره ثبت 15029 در فهرست آثار ملی ثبت شد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه این اثر تاریخی نیاز به مرمت دارد تصریح کرد: در سال جاری از محل اعتبارات استانی مبلغ 1400 میلیون ریال به منظور مرمت آن اختصاص داده شده است و مراحل عقد قرارداد با پیمانکار صورت گرفته است و در روزهای آینده عملیات اجرایی آغاز می گردد.

ایزدی اذعان داشت: در پروژه خانه رکابی اقداماتی از شامل؛ مرمت ورودی بنا، سبک‎ سازی بام‎ ها، ترمیم تیرچوب‎های بام و ایجاد عایق رطوبتی مناسب در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان در ادامه به مرمت 3 ساباط در شوشتر اشاره و اظهار کرد: طی سال‎ های گذشته بطور مداوم درخصوص ثبت ساباط‎ های شوشتر در فهرست آثار ملی و مرمت آن ها اقداماتی از سوی این اداره‎ کل صورت گرفته است که با توجه به گسترده بودن ساباط‎ها اولویت با آن دسته از ساباط‎هایی بوده که در معرض تخریب بودند و یا آسیب‎های جدی داشته‎اند که در این زمینه اقدامات مرمت اضطراری انجام شد.

این مقام مسئول افزود: در سال جاری نیز بمنظور حفاظت و احیاء این بناها و بررسی ساباط ‎های در معرض خطر، وضعیت 3 ساباط «علم» با قدمت دوره قاجار و به شماره ثبت 14698، «مقدم» با قدمت دوره قاجار و به شماره ثبت 14696 و «پاپهن» با قدمت دوره قاجار و به شماره ثبت 15035 در دستور کار مرمت قرار گرفت.

علیرضا ایزدی اعتبار لازم برای مرمت این 3 ساباط را 2 میلیون ریال عنوان و بیان کرد: اعتبار مورد نیاز از محل اعتبارات استانی تامین شده است.

وی اظهار داشت: اعتبار مذکور برای سبک ‎سازی پوشش ساباط‎ها، عایق‎بندی، ترمیم و تعویض جداره‎های سنگی و آجری و مرمت طاق‎ها هزینه می شود.

ایزدی در پایان اذعان کرد: در حال حاضر اقدامات عقد قرارداد و انتخاب پیمانکار ذیصلاح و مرتبط با موضوع پرونده در حال انجام است و پس از پایان این مرحله عملیات اجرایی آغاز می گردد.

انتهای پیام/گ

اختصاص اعتبار بمنظور مرمت آثار تاریخی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.