نوول ابسرواتور: حمله غرب به سوریه بی‌هدف و بی‌دستاورد بود

هفته نامه فرانسوی نوول ابسرواتور در تحلیلی درباره حمله اخیر کشور‌های غربی به سوریه، آن را حمله‌ای مبهم در راهبرد، اهداف و نتایج خواند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، هفته نامه فرانسوی نوول ابسرواتور در تحلیلی درباره حمله اخیر کشور‌های غربی به سوریه، آن را حمله‌ای مبهم در راهبرد، اهداف و نتایج خواند.

تیموته ویلار Timothée Vilars در این تحلیل که روز یکشنبه در پایگاه اینترنتی این هفته نامه تحت عنوان "حمله به سوریه: مبهم در راهبرد، مبهم در اهداف، مبهم در دستاورد" منتشر شد، آورده است: «به نظر دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا این یک "ماموریت انجام شده" است. اما حملات کشور‌های غربی در شب جمعه تا صبح شنبه گذشته به سوریه سوالات و ابهامات بیشتری از پاسخ‌ها و دستاورد‌ها به وجود آورده است.»

این مقاله می‌افزاید: «ترامپ با کنایه می‌گوید: "حمله به سوریه به صورت بسیار کاملی به انجام رسید. این حمله آنقدر دقیق بود که تنها راهی که رسانه‌های جعلی می‌توانند آن را کوچک بشمارند این است که از اصطلاح «مأموریت انجام شد» که من بکار بردم سوءاستفاده کنند."

در ادامه این مقاله آمده است: «باید گفت ارجاع تاریخی این بیان خیلی زیبا و به جاست که البته ترامپ شاید از آن خبر ندارد. آخرین رئیس جمهور آمریکا که این تعبیر "ماموریت انجام شد" را به کار برد جرج دابلیو بوش در اول مه ۲۰۰۳ بود که در ناو هواپیمابر لینکلن گفت. البته جنگ عراق بعدا هشت سال طول کشید، اما این تعابیر به نماد گیر کردن آمریکا در خاورمیانه (غرب آسیا) تبدیل شد.

ترامپ اضافه می‌کند که "باید از این تعبیر دوباره و همواره استفاده شود". وی فقط به این مساله شاید توجه ندارد که این بار نیز آمریکا و متحدانش در وضعیتی دشوار گرفتار شده اند. حملات هوایی مشترک آمریکا و فرانسه و انگلیس نه راهبرد قدرت‌های غربی را روشن می‌سازد، نه رویکرد دیپلماتیک شان را. زمان بندی این حمله نیز عجیب است؛ یک هفته بعد از آنکه بشکه‌های گاز کلر بر سر دوما فرود آمد و شب قبل از شروع تحقیقات میدانی توسط بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی (OIAC). جالب اینجاست که دستاورد‌های این حملات نیز ضعیف و محدود است و با مواضع سخت و پرطمطراق غربی‌ها که چنین و چنان می‌کنند، تناسبی ندارد.

هفته نامه فرانسوی در ادامه تحلیل خود آورده است: «غربی‌ها می‌گویند که اهداف مورد اصابت همگی در ارتباط تنگاتنگ با تولید و ذخیره سلاح‌های شیمیایی بوده اند. ائتلاف سه کشور غربی ظرف ۴۵ دقیقه نزدیک به پنجاه میلیون دلار موشک را سوزاندند، اما در نهایت تنها این برد رسانه‌ای بود که غالب گشت. ترامپ و مکرون و می‌ تلفنی به هم تبریک گفتند و از اینکه "پیامی روشن" به اسد دادند ابزار خشنودی کردند. در واشنگتن نیز همه از اینکه رئیس جمهور ترامپ توانست با دو عضو دایمی دیگر شورای امنیت تشکیل ائتلاف دهد، سرکیف شدند. آمریکا سال قبل به تنهایی نیز شبیه این حمله را انجام داده بود. این بار به نظر می‌رسید با توجه به رایزنی‌های هفته قبل از حمله، شاهد حملاتی با ابعادی متفاوت‌تر باشیم.»

نوول ابسرواتور در ادامه افزود: «یک نشانه روشن به بیراهه رفتن این حملات، این است که روسیه روز شنبه مردد بود که شدت حملات را محکوم کند یا ابعاد آن را محدود اعلام نماید. روس‌ها در نهایت اعلام کردند که بخش بزرگی از موشک‌ها رهگیری و دفاع شد و هیچ قربانی‌ای نیز در بر نداشته است. به گفته روسها، تاسیساتی که ادعا شد با برنامه شیمیایی دمشق در ارتباط بوده است، به صورت جزئی آسیب دید و اینکه بیشتر ساختمان‌های مورد حمله مدت هاست متروکه بوده است و از هر گونه نیروی انسانی یا کالای مادی خالی بوده است. حتی شنبه سازمان دیده بان حقوق بشر سوریه (نزدیک به مخالفان اسد) اعلام کرد که برخی موشک‌ها به ساختمان‌های گارد ریاست جمهوری دمشق شلیک شد بی آنکه این اطلاعات را هیچیک از طرفین درگیری تایید کند.»

انتهای پیام/

تحلیل هفته نامه فرانسوی درباره تجاوز کشور‌های غربی به سوریه

برچسب ها: فرانسه ، آمریکا ، انگلیس ، سوریه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Australia
ناشناس
۰۵:۱۹ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
نابودی آمریکا نزدیکه شک نکنید
Australia
ناشناس
۰۵:۱۹ ۲۷ فروردين ۱۳۹۷
نابودی آمریکا نزدیکه شک نکنید
آخرین اخبار