باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

مجلس دانش‌آموزی؛ سلام به هم‌شاگردی یا درود به کرسی بهارستان؟

رویای شیرین مشارکت در کار‌ها و صدای مردم شدن این بار بهجان نوجوانان کشور رخنه کرد تا گوش شنوای همسالان خود باشند.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویای شیرین مشارکت در کار‌ها و صدای مردم شدن این بار بر جان نوجوانان کشور رخنه کرد تا گوش شنوای همسالان خود باشند و صدای آن‌ها را به مسئولان بالادستی وزارت آموزش و پرورش برسانند.

برق نگاهشان گواه این بود که می‌خواهند خود را یک سر و گردن بالاتر از مدرسه به مسئولان بالادستی شان نشان دهند و تمرینی کنند تا شاید در سال‌های آینده صدای ملت و صاحب یکی از کرسی‌های بهارستان باشند.

وارد سالن انتخابات مجلس دانش‌آموزی که شدم سالن پر شده بود از هیاهو و شور و نشاط دانش آموزانی که حالا بخشی از راه را رفته بودند و برگزیدگان شورای دانش آموزی بودند تا این بار شانش خود را در مجلس امتحان کند.

چهره‌های آن‌ها سراسر تشویش و هیجان بود تا چطور بر روی صحنه حاضر شوند و از اهداف خود بگویند تا سایر همسالانشان آن‌ها را باور کرده و انتخابشان کنند.

چهره مصمم برخی از آن‌ها نشان می‌داد که واقعا خلا نبود گوشی شنوا و مشکلات فراموش شده دانش اموزان آن‌ها را به این محل کشانده بود اما برخی دیگر گویی مجذوب نام مجلس بودند و چندان از چند و چون این فعالیت‌ها مطلع نبودند و فقط اقتضای نوجوانی و مطرح شدن آن‌ها را به این سمت سوق داده بود.

ورود به بهارستانی کوچک؛ از جاذبه مدیریت تا صدای مردم شدن

دغدغه‌هایی که زبان مشترک همه دانش آموزان بود

از صدای پچ‌پچ دانش‌آموزان که از شمال تا جنوب پایتخت به سالن آمده‌اند و وعده‌های انتخاباتی که بر روی صحنه پیش از انتخابات می‌دهند، اینطور به نظر می‌رسید که دغدغه‌های مشترکی از حذف کنکور و بلاتکلیفی امتحان نهایی گرفته تا رسیدگی به مدارس دولتی در میان آنها وجود دارد اما گویی گوش شنوایی برای آن‌ها تاکنون پیدا نشده است.

در راهروی سالن محل برگزاری انتخابات شورا و مجلس دانش آموزی، دانش آموزانی بودند که برخی تا سال گذشته جز تشکیلات سازمان و شورای دانش‌آموزی حضور داشتند؛ وقتی از آن‌ها درباره اثرات مجلس دانش آموزی پرسیدم قریب به اتفاق آنها معتقد بودند خوب یا بد بودن این چنین جمع‌هایی منوط به مسئول مدرسه و منطقه است، گاهی آن‌ها توانسته بودند باری از دوش مدرسه و همسالانشان بردارند و گاهی این جمع‌ها نمایشی بیش نبوده است.

در حالی که تجربیات موفق برخی از این دانش‌آموزان از تغییر ناظم و تاریخ امتحان داخلی تا درست شدن نمازخانه را شامل می‌شد اما از طرفی بلاتکلیفی در امتحان نهایی و برخی سیاست‌گذاری‌های بزرگتر که مستقیم بر دانش‌آموزان تاثیر می‌گذارد با وجود اینکه به شدت مورد توجه اعضای شورا و حتی مجلس دانش آموزی بود اما موثر واقع نشده و کاری از پیش نبرد.

موضوعاتی آنقدر مهم که تعدادی از دانش آموزان به محض دیدن مدیرکل آموزش و پرورش تهران آن را مطرح کردند تا از فرصت دیدار با مسئولان نهایت بهره را ببرند.

از تغییر ناظم مدرسه تا نادیده گرفته شدن دغدغه‌های اصلی

السا سلیمانی دانش آموز پایه نهمی که جز منتخبان این انتخابات بود در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تاثیرگذاری این چنین جمعی گفت: اگر برنامه‌های شورای دانش‌آموزی محدود به مدرسه باشد و چندان از محوطه مدرسه فراتر نرویم نمی‌توانیم در شرایط دانش آموزان تاثیری داشته باشیم چرا که هیچ مسئولی صدای ما را نخواهد شنید.

بهار ناجی دانش آموز پایه دهمی و منتخبی دیگری بود که به گفته خودش چند سالی در شورای دانش آموزی فعالیت داشت با بیان اینکه از کودکی حس احقاق حق و صدای دیگران بودن را دوست داشتم و به همین دلیل وارد این شورا شدم، اظهار کرد: هرچند این برنامه‌ها به احساس مسئولیت دانش آموزان کمک می‌کند اما کارایی آن مربوط به همکاری مربیان مدرسه است که چقدر این کار‌ها را باور کنند.

ورود به بهارستانی کوچک؛ از جاذبه مدیریت تا صدای مردم شدن

اعضای مجلس دانش‌آموزی مشاوران مسئولان آموزش و پرورش

علیرضا بیگی‌نژادرئیس سازمان دانش‌آموزی تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره نحوه برگزاری انتخابات شورای دانش‌آموزی با اشاره به اینکه انتخابات امسال از شروع سال تحصیلی ۹۶ – ۹۷ کلید خورده و از هر مدرسه تهران یک دانش‌آموز به منطقه راه یافته است، اظهار کرد: یک نماینده از هر کدام از ۴ هزار و صد مدرسه شهر تهران  به مرحله منطقه‌ای راه یافت و در اسفند ماه در هر منطقه یازده دختر و یازده پسر به عنوان شورای دانش‌آموزی منطقه برگزیده شدند.

رئیس سازمان دانش‌آموزی تهران تصریح کرد: قرار است در ادامه در مرحله استانی ۱۱ دختر و ۱۱ پسر برای شورای دانش‌آموزی تهران انتخاب شوند که به عنوان اعضای شورای دانش‌آموزی در سطح استانی مطرح می‌شوند و از این تعداد ۶ دختر و ۶ پسر و یک دانش‌آموز اقلیت دینی که بالاترین رأی را داشته باشند به مجلس دانش‌آموزی کشور راه پیدا می‌کنند.

بیگی‌نژاد با اشاره به اینکه دانش‌آموزان به انتخاب خود در تشکل‌های دانش‌آموزی وارد می‌شوند، اظهار کرد: شرایطی از قبیل حداقل معدل ۱۷ و نمره انضباط ۱۹ به بالا را برای ضوابط انتخابات در نظر گرفته‌ایم.

وی در خصوص اثر بخشی چنین تشکل‌های دانش‌آموزی گفت: یکی از اهداف تشکیل شورا‌های دانش‌آموزی بیان دغدغه‌های دانش‌آموزان در سطوح مختلف است تا به تدریج دغدغه‌ها از کف مدرسه به گوش مسئولان برسد.

رئیس سازمان دانش‌آموزی تهران خاطرنشان کرد: از 11 نفر برگزیده شواری استان هیئت رئیسه 3 نفره شورا به عنوان مشاوران مدیر کل آموزش و پرورش انتخاب و ۸ نفر مابقی به عنوان مشاوران آموزشی استان انتخاب می‌شوند.

رئیس سازمان دانش‌آموزی تهران تصریح کرد: هیئت رئیسه مجلس دانش‌آموزی کشور به عنوان مشاوران دانش‌آموزی وزیر ابلاغیه می‌گیرند و در جلسات شورای آموزش و پرورش استان شرکت داده می‌شوند که این فرصت فضایی باز برای صحبت نمایندگان دانش‌آموزی را فراهم کرده است.

از حرف تا عمل تشکل‌های دانش آموزی برای کمک به آموزش و پرورش

تمرین دموکراسی و مسئولیت پذیری از مهم‌ترین اهدافی است که تشکل‌های دانش آموزی دنبال می‌کنند، اما باید دید آیا واقعا در وزارت عریض و طویل آموزش و پرورش با مشکلات تلنبار شده که گویی وزرا هم راه چاره‌ای برای آن ندارند، دانش آموزان می‌توانند ناجی باشند؟

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار