معاون وزیر نفت مطرح کرد؛

وضعیت نامطلوب مصرف در حامل‌های انرژی /امکان تولید سالانه ۴۰۰ میلیارد متر مکعب گاز در کشور

بیطرف از وضعیت نامطلوب ایران در شدت مصرف انرژی در بخش حامل‌ها خبر داد.

وضعیت نامطلوب جهانی ایران در شدت مصرف انرژی /امکان تولید سالانه تا 400 میلیارد متر مکعب گاز در کشوربه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حبیب الله بیطرف، معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری در حاشیه چهارمین همایش تولید پایدار گاز اظهار کرد: در بهره برداری از منابع باید طوری عمل کنیم که علاوه بر حفظ منافع نسل فعلی، منافع نسل آتی نیز محفوظ بماند و باید در این بخش مسئولانه و صیانتی رفتار کنیم.
 
وی با اشاره به شرایط نامساعد ایران در بخش مصرفی، تصریح کرد: شدت مصرف در حامل های انرژی وضعیت نامطلوبی است.
 
بیطرف افزود :در مورد بخش های مصرفی، سهم بخش های مولد نسبت به سایر بخش ها اندک است.
 
معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری از امکان تولید سالانه تا 400 میلیارد متر مکعب گاز در کشور خبر داد.
 
بیطرف گفت: شرکت ملی مادر تخصصی گاز از جامعیت خوبی برخوردار است. این مجموعه هم بخش‌های تولید و پالایش، هم بخش فراورش، انتقال و توزیع، هم مدیریت کلان و هم بخش فروش و بازرگانی گاز را برعهده دارد.

وی ادامه داد: مجموعه فعالیت‌های چند بخش در یک شرکت مادر تخصصی دولت جمهوری اسلامی ایران در برنامه سوم مورد پیگیری قرار می گرفت که در نهایت این اتفاق افتاد تا در سایه تحقق این امر حضور دولت به حداقل برسد و تنها در بخش مجمع شرکت حضور داشته باشد. با این اتفاق مجامع شرکت‌های تابعه در اختیار شرکت‌های مادر تخصصی قرار می‌گرفتند، شرکت‌های مادر به طور جامع که ابعاد فعالیت پرداخته و گرایش حرفه‌ای و تخصصی در زیرمجموعه‌های آنها نهادینه می‌شد.

بیطرف تصریح کرد: در راستای تحقق این امر هم از نظر ساختار و بخش‌های مرتبط و هم از نظر گردش مالی مسئولیت‌ها و پاسخگویی به مشتریان در یک مجموعه قرار گرفت تحقق این موضوع منجر به پدیدار شدن چندین شرکت مادر تخصص خوب در کشور شد، اما بعدها دولت و مجلس الزام شرکت‌های مادر تخصصی را نقض کردند، به طوریکه به درآمدهای مالی آنها تعرض کرده و برخی قوانینی وضع کردند که فراتر از توان شرکت‌های مادر تخصصی بود.

وی ادامه داد: علاوه بر این برخی رفتارهایی که متناسب شرکت‌های دولتی بوده با ماهیت بنگاه‌های اختصاصی و شرکت‌های مادر تخصصی سازگاری نداشت، به آنها القا کردند، با این وجود این موارد پیش آمده شرکت ملی گاز ایران به عنوان یک شرکت مادر تخصصی ضمن تداوم حضور به ارتقا مجموعه خود انجامیده است.

این مقام مسئول درباره نقطه قوت شرکت ملی گاز گفت: اتکا به منابع و ذخایر عظیم کشور در گاز و نفت که ظرفیت‌های کم نظیر یا بی‌نظیری را در جهان برای شرکت ملی گاز فراهم کرده است، نقطه قوت شرکت ملی گاز ایران است، چرا که ایران 9 درصد از ذخایر جهان و 18 درصد از منابع گازی دنیا را در اختیار دارد و به لحاظ حجم ذخایر مقام اول به خود اختصاص داده است.

بیطرف با اشاره به اینکه تا 1400 ایران دوره خاصی را در بهره‌برداری از این منابع عظیم طی می‌کند، گفت:  نسل فعلی در اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری یک شانس و موقعیت ویژه‌ای در اختیار دارد. اینکه در آینده برای نسل‌های ما چه شرایطی پیش بیاید، نمی‌دانیم اما آنچه مسلم است این مسئله است که در بهره‌برداری از منابع باید طوری عمل کنیم  که علاوه بر منافع نسل فعلی، منافع نسل آتی هم حفظ شود.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی پژوهش و فناوری با اشاره به پتانسیل بزرگی که ایران در زمینه تولید در اختیار دارد، افزود: بخشی از این میزان تولید را بعد از فروش نقد و تحت عنوان بودجه جاری استفاده می‌کند، بخش دیگری را نیز برای حرارت و رفع نیاز مصارف خانگی و تجاری استفاده می‌کنیم.

وی تاکید کرد: نسل ما عملکرد بهینه‌ای از خود در این زمینه برجای نگذاشته است و باید به سرعت به سمت حرکت در مسیر عملکرد بهینه بازگردد.

بیطرف با اشاره به اینکه امکان تولید سالانه گاز تا 400 میلیارد متر مکعب برای ایران وجود دارد، یادآور شد: در سال 96 شاهد تولید 214 میلیارد متر مکعب گاز در روز بوده ایم که طبق برنامه‌ریزی های انجام شده در سال 1400 باید به 300 میلیارد متر مکعب دست یابیم؛ این برنامه‌ریزی جزء کارهای بسیار بزرگی است که باید به انجام برسانیم و بعد از تولید به مصرف فکر کنیم.

لزوم تفکر و بازنگری اساسی در سیستم انتقال و توزیع

معاون وزیر نفت در امور مهندسی پژوهش و فناوری با تاکید بر اینکه برای سیستم انتقال و توزیع باید فکر اساسی کنیم، گفت: طی سال‌های اخیر با سرمایه‌گذاری های انجام شده و همت شرکت ملی گاز شبکه بسیار بزرگ، وسیع و گسترده‌ای در کشور پهن شده است، ما ساده ترین راه برای دسترسی به منابع ارزشمند گاز طبیعی فراهم کرده ایم، اما این شبکه گسترده تا چه زمانی می تواند توان انتقال و توزیع داشته باشد؟.

پیشی گرفتن از طرح با تولید 570 میلیون متر مکعب از پارس جنوبی

وی  رکورد سال گذشته در زمینه تولید گاز در پارس جنوبی به میزان 570 میلیون متر مکعب را یک افتخار و آرزوی بزرگ ملی دانست و گفت: با تحقق این موضوع هم اکنون از قطر پیشی گرفته ایم.

بیطرف با بیان اینکه صنعت گاز یک صنعت مهم زیربنایی و پیشرفته در ایران است، افزود: همه ما می‌دانیم که  تاسیسات و سیستم های صنعتی در شهرها به دو بخش عمده تعریف می‌شود؛ یکی از این بخش‌ها ایجاد تاسیس و پدیدارآوری است و بخش دوم نیز بخش بهره برداری است.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی پژوهش و فناوری با اشاره به تفاوت کامل دو بخش پدیداوری و بهره‌برداری در تشریح بخش پدیداوری، گفت: این بخش بیشتر مطالعات، سرمایه‌گذاری و عملیات اجرایی برای تاسیسات و آماده‌سازی برای بهره‌برداری را دربرمی گیرد.

وی ادامه داد: اگر از منظر تولید پایدار گاز به تاسیسات نگاه کنیم، باید به هر دو بخش فوق توجه کنیم، چرا که غفلت از یک بخش و توجه به قسمت دیگر زیان‌های بزرگی را متوجه کشور خواهد کرد.

بیطرف تصریح کرد: در بخش‌ پدیدآوری توجه به مبنای پایه و مطالعات اولیه بسیار مهم است، یعنی مبانی اساسی در استقرار و معماری تاسیسات، چگونگی ارتباط این مجموعه تاسیسات و استفاده از فناوری‌های روز دنیا باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی پژوهش و فناوری با تاکید بر اینکه بحث پژوهش و فناوری جایگاه خاص خود را دارد، اذعان کرد: در انتخاب و جذب فناوری، باید اشرافیت لازم و کافی را داشته باشیم تا بتوانیم در بهره‌برداری موفق باشیم.

وی با اشاره به اینکه دوره بهره‌برداری 30 تا 40 مورد یعنی ده برابر دوره پدیدآوری است، افزود: بهره‌برداری مجموعه عملیات نگهداری، تعمیرات، بازسازی در کنار تمامی اموری است که به تاسیسات مربوط است.

بیطرف ادامه داد: آموزش کارکنان، مدیریت و سیستم‌های مختلف بهره‌برداری در این زمینه مورد نظر است.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی پژوهش و فناوری اضافه کرد: سیر تحول در نظام مدیریت تاسیسات صنعتی، رشد بسیاری کرده است. از نظر نرم‌افزاری و مغزافزاری نیز تحولات زیادی در این بخش صورت گرفته و به سرعت در حال پیشرفت است، بنابراین نباید از این تحولات بی‌نصیب بمانیم.

لزوم بهره مندی از مدیریت O&M در بخش بهره‌برداری

وی با اشاره به بهره‌مند مدیریت O&M در پارس جنوبی و غرب کارون در حوزه نفت که موفق بوده است، افزود: این روش باید در شرکت ملی گاز دنبال شود تا با اصلاح و بهبود از طریق راه تکاملی به اهداف مورد نظر دست یابد.

بیطرف  بیان کرد: در بهره‌برداری نباید تنها به تجارب ملی خود اتکا کنیم. شرکت‌های اصلی می توانند دو واحد بهره‌برداری خود را به شرکت‌های خارجی واگذار کنند که این موضوع به شورای معاونان وزارت نفت ابلاغ شده است.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی پژوهش و فناوری گفت: در زمینه شناسایی شرکت‌های معتبر بین‌المللی اقداماتی را انجام داده‌ایم تا فهرستی از آنها برای بهره‌مندی از تجاربشان در زمینه مدیریت O&M در دست داشته باشیم.

وی ادامه داد: خود شرکت‌های اصلی سازنده پالایشگاه‌ها، بهره‌برداری را انجام خواهند داد. اگر یک سازنده معروف قرارداد احداث پالایشگاهی را منعقد کند، باید درباره بهره برداری با آنها بحث کنیم.

بیطرف بیان کرد: علاوه بر بخش تولید، سایر بخش‌ها همچون ایستگاه تقویت فشار گاز نیز باید در این زمینه ورود کنند.

معاون وزیر نفت در امور پژوهش، مهندسی و فناوری از حضور شرکت‌های بسیار خوب داخلی در زمینه تولید کمپرسور، توربین، ژنراتور و الکتروموتور که دارای استاندارهای اروپایی و جایگاهی در سطح بین‌المللی هستند یاد کرد و گفت: می‌توانیم از این شرکت‌ها به جای اینکه تنها فروشنده تجهیزات باشند، به عنوان بهره‌بردار کمک بگیریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار