تسریع همکاری‌ علمی دانشگاه گیلان با دانشگاه کابل

همکاری‌های علمی دانشگاه گیلان با دانشگاه کابل گسترش می‌یابد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛ احمد رضی رئیس دانشگاه گیلان که با هدف زمینه سازی برای جذب دانشجویان خارجی و توسعه همکاری‌های علمی و فرهنگی به افغانستان سفر کرد گفت: همکاری‌های علمی و انعقاد تفاهم نامه دانشگاه گیلان با دانشگاه کابل گسترش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه بیشتر دانشجویان خارجی در ایران اهل کشور افغانستان هستند افزود: افغان‌ها به علت سخن گفتن به زبان فارسی موفق‌تر از سایر دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های ایران هستند.

رئیس دانشگاه گیلان با اشاره به محدودیت ورود افغان‌ها به استان گیلان، پیگیری‌های دانشگاه گیلان را باعث رفع این محدودیت برای تحصیل در دانشگاه گیلان دانست و گفت: درصدد هستیم تا دانشجویان بیشتری را از این کشور جذب کنیم.

احمد رضی در این سفر ضمن بازدید از دانشگاه کابل، با حضور در دفتر رئیس این دانشگاه، تفاهم نامه همکاری علمی و آموزشی بین ۲ دانشگاه را امضا کرد.

همچنین رئیس دانشگاه گیلان با شرکت در نشست گفتگو‌های فرهنگی ایران و افغانستان که با همت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و به مدت ۲ روز در کابل برگزار شده بود در زمینه توسعه همکاری‌های فرهنگی میان ایران و افغانستان برای گسترش صلح، ثبات و پیشرفت در منطقه، همچنین استمرار گفتگو‌های فرهنگی میان نخبگان و اندیشمندان ۲ کشور به مثابه راهکار‌های مؤثر برای درک متقابل و یافتن راه حل‌های مناسب برای برون رفت از چالش‌های موجود در منطقه سخنرانی کرد.

احمد رضی خاطر نشان کرد:همزمان با برگزاری نشست گفتگو‌های فرهنگی ایران و افغانستان، نمایشگاه کتاب جمهوری اسلامی ایران با حضور معاون رئیس جمهور، وزیر فرهنگ افغانستان و رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران افتتاح و کلنگ احداث دپارتمان زبان فارسی در محوطه دانشگاه کابل به زمین زده شد.

وی تصریح کرد:خوشبختانه روابط ایران و افغانستان به علت هم زبان و هم کیش بودن و یگانگی فرهنگی و قرابت سیاسی بسیار عمیق است و ارتباطات دانشگاه‌های ۲ کشور همسایه می‌تواند به توسعه علمی منطقه شتاب بخشد.

 

انتهای پیام/م.ع

توسعه همکاری‌های علمی دانشگاه گیلان با دانشگاه کابل

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.