ضیایی مطرح کرد؛

هفته آموزش، فرصتی مناسب برای ارائه دستاورد‌های آموزش پزشکی کشور/ نباید فقط به تربیت دانشجو افتخار کنیم

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: نباید در کشور فقط به این افتخار کنیم که فقط نیروی انسانی تربیت کنیم و دانشجویان مقاله چاپ کنند باید به آن افتخار کنیم که چقدر ثروت و قدرت به کمک دانشگاه‌ها تولید کنیم.

هفته آموزش، فرصتی مناسب برای ارائه دستاورد‌های آموزش پزشکی کشور/نباید فقط به تربیت دانشجو افتخار کنیمبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن ضیایی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سیزدهمین جشنواره آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی که در دانشکده پزشکی برگزار شد، گفت: امروزه آموزش به عنوان یک سرمایه‌گذاری بزرگ و مهم در کشورها محسوب می‌شود و اهمیت این موضوع به قدری رشد داشته است که سرمایه‌های زیرزمینی در طبقه‌بندی کشورها خیلی نقشی ندارند.

وی ادامه داد: جشنواره آموزشی فرصتی اساسی است تا گزارش آموزش دانشگاه‌های علوم پزشکی را در سطح ملی ارائه کنیم و این یک پیشنهاد برای دانشگاه علوم پزشکی در حوزه آموزش پزشکی به وزارت بهداشت است؛ همچنین فرصتی برای معرفی دستاوردهای حوزه آموزش پزشکی محسوب می‌شود تا مردم از طریق رسانه‌ها از این دستاوردها آگاهی پیدا کنند.

ضیایی عنوان کرد: تحول آموزش پزشکی در برنامه ششم توسعه از الزامات قانونی بوده همچنین برنامه وزارت بهداشت هم است و آن را در قالب 12 بسته به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کرده‌اند.

تدوین برنامه میان مدت و بلند مدت آموزشی در علوم پزشکی شهید بهشتی

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اکنون دانشگاه‌های علوم پزشکی متناسب با منابع فرصت‌ها و مأموریت‌ها نقشه و مدل دانشگاهی خود را از این برنامه ملی تدوین کرده‌اند و در این راستا کارگروه‌ها و کمیته‌هایی در دانشگاه‌های علوم پزشکی تشکیل شده است و 200 نفر از اعضای هیئت علمی در حال فعالیت در این برنامه هستند.

وی از تدوین برنامه میان مدت و بلند مدت آموزشی بر مبنای بسته‌های تحول آموزش پزشکی در علوم پزشکی شهید بهشتی خبر داد و گفت: در نظر گرفتیم بخش‌هایی از برنامه تحول آموزش که امکان عملیاتی شدن در زمان کمتری داشتند یا در اولویت بودند زودتر به نتیجه برسانیم.

ضیایی مأموریت بین‌المللی شدن در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را یکی از مأموریت‌های آموزشی این دانشگاه معرفی کرد و گفت: باید تلاش کنیم تا در سطح بین‌المللی رتبه ایران ارتقا پیدا کند همچنین دانشجوی خارجی جذب کنیم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مشکلات مالی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور عنوان کرد: نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که در همه علوم عالم سرآمد باشیم زیرا منابع مالی و انسانی و غیره محدود است از طرفی دانشگاه‌های علوم پزشکی مشکلات مالی بسیاری دارند.

مرجعیت علمی، یکی از برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی

وی ادامه داد: دانشگاه‌های علوم پزشکی باید به سمت دانشگاه نسل سوم حرکت کنند در کشور ما دانشگاه‌ها در ابتدا برای تربیت نیروی انسانی شکل گرفتند که دانشگاه‌های نسل اول محسوب می‌شدند پس از آن تولید دانش در دستور کار قرار گرفت اما اکنون باید دانشگاه‌ها در مشکلات جامعه، کارآفرینی و خلق ثروت تلاش کنند.

ضیایی عنوان کرد: نباید در کشور فقط به این افتخار کنیم که فقط نیروی انسانی تربیت کنیم و دانشجویان مقاله چاپ کنند باید به آن افتخار کنیم که چقدر ثروت و قدرت به کمک دانشگاه‌ها تولید کنیم.

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مرجعیت علمی را یکی از برنامه‌های آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی دانست و گفت: دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌تواند در بخش‌های انسانی در منطقه مرجع علمی باشند البته اکنون نیز برخی رشته ها به مرجعیت ملی در منطقه دست پیدا کرده‌اند ما باید ظرفیت‌ها را شناسایی کنیم زیرا بسیار از بخش‌های دانشگاه‌های علوم پزشکی شهید بهشتی از نظر علمی این ظرفیت را دارند که به مرجعیت علمی منطقه تبدیل شوند.

وی با اشاره به بین‌المللی شدن دانشگاه علوم پزشکی گفت: نباید فقط به جذب دانشجوی خارجی اکتفا کنیم بلکه فارغ التحصیلان باید به قدری از نظر علمی سطح بالایی داشته باشند که در سطح بین‌المللی پذیرش شود و آن وقت است که می‌گوییم محصول دانشگاه علوم پزشکی مطابق با استانداردهای بین‌المللی است.

باید به ارتقای کیفی آموزش دست پیدا کنیم

ضیایی اظهار کرد: باید به ارتقای کیفی آموزش دست پیدا کنیم و استانداردهای بین‌المللی را مد نظر قرار دهیم در همین راستا است که شعار جشنواره آموزشی امسال توسعه آکادمیک نیاز امروز دانشگاه انتخاب شده است تا دانشگاه حاکمیت علمی داشته باشد و این حاکمیت با اعضای هیئت علمی دانشگاه که ستون دانش را در دست دارند قابل تحقق است.

در ادامه دبیر سیزدهمین جشنواره آموزشی علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه امسال سه رویکرد نوین در آموزش را مورد توجه قرار دادیم گفت: کار اصلی ما در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مراقبت از بیمار است تا بتوانیم خدمات مطلوب و با کیفیت به مردم بدهیم.

وی ادامه داد: برنامه نکوداشت یک استاد پیشکسوت علوم پزشکی انتخاب اعضای هیئت علمی و فعالیت های برتر گروه آموزشی بر اساس نظر دانشجویان تغییر شاخص‌های انتخاب برتر از فرد به فعالیت سه رویکرد نوین سیزدهمین جشنواره دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار