آنزیم پلاستیک خوار به طور اتفاقی کشف شد

محققان به طور اتفاقی باکتری‌ کشف کردن که پلاستیک می‌خورد و می‌تواند برای از بین بردن میلیون‌ها تن پلاستیک مفید باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ محققان دو سال قبل به طور اتفاقی باکتری‌ کشف کردند که پلاستیک می‌خورد. اخیراً آن‌ها توانستند آنزیمی را خلق کنند که قابلیت بهتری برای هضم پلاستیک دارد.
 
می‌توان از آنزیم کشف شده برای از بین بردن میلیون‌ها تن پلاستیکی استفاده کرد که هر سال وارد اقیانوس‌ها می‌شوند. تجزیه طبیعی این مواد پلاستیکی صدها سال طول می‌کشد.
 
محققان در حال بررسی ساختار آنزیم این باکتری بودند. اما به طور تصادفی آنزیمی را تولید کردند که توانایی بیشتری برای تجزیه پلاستیک داشت. این کشف نشان می‌دهد که در آینده می‌توان این آنزیم‌ها را بیشتر بهبود داد. از این طریق دست‌یابی به راه حلی برای مشکل تجمع پلاستیک در محیط‌زیست امکان‌پذیر می‌شود.
 
آنزیم پلاستیک خوار به طور اتفاقی کشف شد
 
این آنزیم می‌تواند پلی اتیلن ترفتالات یا PET را به طور مؤثر تجزیه کند.PET نوعی پلاستیک پر کاربرد است که به راحتی تجزیه نمی‌شود.PEF نیز نوع دیگری پلاستیک است به عنوان جایگزینی برای پلاستیک PET در بطری‌های شیشه‌ای استفاده می‌شود. این آنزیم توانایی خوردن PET را نیز دارد.
 
هر سال بیش از 311 میلیون تن پلاستیک در دنیا تولید می‌شود. پیش‌بینی می‌شود مقدار پلاستیک در اقیانوس‌ها تا سال 2050 از ماهی‌ها فراتر می‌رود. در سال‌های آینده شاید به فرایند صنعتی دست پیدا کنیم که PET و مواد دیگر را به ترکیبات سازنده خود تجزیه می‌کند.
 
انتهای پیام/

راهی برای حل معضل تجمع پلاستیک در طبیعت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۷ ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
بر این مژده گر جان فشانیم رواست
آخرین اخبار