منصوری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

الگوسازی کره شمالی برای ایران اشتباه است

سفیر سابق ایران در چین گفت: کسانی که نسخه مذاکره کره شمالی با آمریکا را برای ایران تجویز می‌کنند شناخت کافی از شرایط حاکم بر شرق آسیا ندارند.

جواد منصوری سفیر سابق ایران در چین در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سياست خارجی گروه سياسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه کره شمالی گزینه خوبی برای الگوسازی نیست، گفت: کسانی که نسخه مذاکره کره شمالی با آمریکا را برای ایران تجویز می‌کنند شناخت کافی از شرایط حاکم بر شرق آسیا و حاشیه اقیانوس آرام ندارند و این اشتباه است که بخواهیم کره شمالی را برای ایران الگو سازی کنیم.

وی تصریح کرد: آمریکا مصمم است که در آینده اقیانوس آرام را به عنوان منطقه اصلی نفوذ و حضور خود قرار دهد، به همین دلیل تمایلی ندارد با کره شمالی و به ویژه چین به عنوان حامی اصلی پیونگ یانگ یک درگیری بلند مدت داشته باشد.

منصوری ادامه داد: وضعیت منطقه غرب آسیا، رژیم صهیونیستی، محور مقاومت و شمال آفریقا بسیار متفاوت از شرق آسیا است، بنابراین ایالات متحده می‌تواند با کره شمالی مصالحه اقتصادی کند و در داد و ستد مالی و اعتباری به تفاهم برسد، اما در مورد منطقه غرب آسیا این مسئله امکان پذیر نیست.

 سفیر سابق ایران در چین اظهار کرد: با توجه به ارتباط گسترده پکن و پیونگ یانگ، دولت چین نقش عمده‌ای در چرخش کره شمالی از مواضعش داشته است و این تغییر موضع مربوط به یک کشور خاص نیست؛ علاوه بر آن مشخص نیست مذاکرات کره شمالی و آمریکا به کجا می‌رسد، چرا که در گذشته دو بار مذاکرات این دو کشور به دلیل کارشکنی و بدعهدی‌های  ایالات متحده با شکست مواجه شده است.

منصوری در پایان خاطرنشان کرد: به طور اساسی در شرق آسیا اختلافات بر مبنای موضوعات مادی است، در حالی که در منطقه غرب آسیا ریشه اختلافات در ابعاد فرهنگی و اعتقادی است چرا که نگرانی آمریکا و اروپا در منطقه رشد و قدرت اسلام است، اما در شرق آسیا چنین موضوعاتی مطرح نیست.


انتهای پیام/

 

برچسب ها: کره شمالی ، آمریکا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
saeed
۰۸:۲۰ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷
اسلام؟؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۱ ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۷
قابل توجه
آخرین اخبار