رهاسازی زنبور تریکوگراما در ۲۲ هزار هکتار شالیزار مازندران

طرح بیولوژیکی مبارزه با آفات گیاهی با رها سازی زنبور تریکو گراما در ۲۲ هزار هکتار شالیزار استان انجام می‌شود.

عبدالرحمن زاغی مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،گفت: اگرچه سطح مبارزه بیولوژیک با زنبور تریکوگراما امسال در مازندران در مقایسه با پارسال کاهش داشت، اما مازندران بیشترین سهمیه در اختصاص زنبور‌های تریکوگراما را به خود اختصاص داد.
وی با بیان اینکه هزینه تامین زنبور‌های تریکوگراما از محل یارانه‌ها تامین می‌شد علت این کاهش را کاهش منابع مالی و اعتباری اعلام کرد و افزود: پیشنهاد سازمان جهاد کشاورزی مازندران برای سهمیه اختصاصی ۵۰ هزار هکتار بود که محقق نشد.
زاغی افزود: زنبور‌های تریکوگراما برای مبارزه بیولوژیک با کرم ساقه خوار برنج در سه مرحله در شالیزار‌های مازندران رها می‌شوند که مرحله نخست آن هفته گذشته آغاز شد و تا هفته آینده ادامه دارد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه مرحله دوم و سوم رها سازی زنبور تریکوگراما اواسط خرداد ماه انجام خواهد شد، گفت: بخشی از این زنبور‌ها برای مبارزه بیولوژیک در مزارع ذرت، سویا، گوجه فرنگی، انار و باغ‌های مرکبات اختصاص خواهد یافت.
وی از کشاورزان خواست در اجرای طرح مبارزه غیرشیمیایی و به منظور تولید محصول پیش از هراقدام با کارشناسان کشاورزی مشورت کنند.
مازندران با تولید سالانه حدود ۹۵۰ هزار تن برنج سفید ۴۰ درصد برنج کشور را تامین می‌کند.
زنبور تریکوگراما برای مبارزه با کرم ساقه خوار برنج استفاده می‌شود و استفاده از این شیوه علاوه بر جلوگیری از مصرف کود شیمیایی در مزارع شالیکاری از نظر اقتصادی نیز برای شالیکار به صرفه است.
انتهای پیام/ک


آغاز رها سازی زنبور‌های تریکوگراما در شالیزارهای مازندران

برچسب ها: برنج ، سموم کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار