ابوالفتح در گفتگوی مشروح با باشگاه خبرنگاران جوان:

تضمین اروپا در اجرای برجام باید برای ایران قابل درک باشد/چین و روسیه می‌توانند بخشی از خروج اروپایی‌ها از بازار ایران را پوشش دهند

در صورت اجرایی شدن تحریم ها،فعالیت بسیاری از شرکت ها در ایران امکان پذیر نخواهد بودکارشناس مسائل آمریکا گفت: تضمین های اروپا در اجرای برجام باید برای جمهوری اسلامی ایران قابل درک باشد.

امیرعلی  ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره تضمین های اروپا برای اجرای برجام اظهار کرد: مطالبات و سیاست های ما هم توسط مقاماتمان مطرح شده است و هم در مذاكرات درباره آن گفتگو شده است.

وی با طرح سوالی مبنی بر اینکه تصمیم گیری های اعلام شده توسط اروپا در مذاکرات، برای کشورمان تضمین تلقی شود یا خیر ،فعلا مشخص نیست گفت:باید واقع بین بود؛ هم اروپا و هم ایران می دانند که در صورت اصرار ایالات متحده برای اجرایی کردن تحریم ها علیه ایران و اعمال جریمه برای شرکت های اروپایی در صورت همکاری آنها با کشورمان، فعالیت بسیاری از این شرکت‌ها در ایران امکان پذیر نخواهد بود.

ابوالفتح با اشاره به راهکارهای جلوگیری از خسارت وارده نسبت به خروج آمریکا از برجام بیان کرد: ایجاد یک خط اعتباری مبتنی بر یورو برای ایران، احیای قانون حمایتی از شرکت های اروپایی، تشکیل یک بانک مشترک اروپایی و یا تضمین سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های اروپایی در ایران توسط بانک‌های مرکزی اروپایی از جمله مواردى است که می تواند خسارات وارده از خروج ایالات متحده از برجام و بازگشت تحریم ها را کاهش دهد.

تضمین واقعی یا غیر واقعی!

کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: اما اینکه واقعا از نظر جمهوری اسلامی این موارد، تضمین تلقی شود یا خیر مشخص نیست و باید منتظر بود؛ اکنون نباید در قبال آن قضاوت کرد. حتی اگر اروپایی ها از ادعای حمایت از برجام، عقب نشینی نکنند، میزان مقاومت آنها در قبال تحریم های آمریکا بسیار کم خواهد بود.

ابوالفتح تاکید کرد: حتی اگر تضمین هایی به ایران داده شود، این تضمین ها دولتی خواهد بود؛ در واقع نهاد های اروپایی تضمین می دهند و این به منزله آن نیست که شرکت های خصوصی اروپایی ملزم به تبعیت باشند و البته کسی  هم نمی تواند آن ها را مجبور به حضور در ایران کند.

ماندن یا نماندن شرکت های خصوصی

وی تصریح کرد: اروپایی ها حتی با دادن تضمین به ایران برای اجرای برجام ممکن است شرکت های خصوصی آنها بازار ایران را کنار بگذارند تا مشمول جریمه و تنبیه ایالات متحده نشوند؛  تضمین های اروپا باید برای جمهوری اسلامی ایران قابل درک باشد.

کارشناس مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه نمیتوان متصور بود که هر آنچه ایالات متحده مُصر به انجام آن است، اروپایی ها قادر به تغییر آن هستند یا می توانند ایالات متحده را در شرایطی قرار دهند که از تصمیم خود عقب نشینی کند، گفت: تضمين را نباید اینگونه قلمداد کنیم که خروج آمریکا از برجام، هیچ تاثیری بر این تواق نامه نداشته باشد؛ چرا که قطعا چنین تضمینی را نه ایران می تواند انتظارش را داشته باشد و نه اروپا قادر به دادن چنین تضمينی است.

اوج اقدام اروپا

وی با تاکید بر اینکه طرفین باید به درک مشترکی برسند، بیان کرد: اروپا نهایتا می تواند روزنه هایی را باز بگذارد که اگر شرکت های بزرگ اروپایی از ایران خارج شدند، برخی شرکت های کوچک اروپایی که وابسته به بازار آمریکا نیستند در ایران بمانند و توان فعالیت داشته باشند. در واقع این حداکثر تلاشی خواهد بود که اروپایی ها می توانند انجام دهند.

ابوالفتح در پاسخ به این سوال که مقامات و مسئولان تیم مذاکره کننده کشورمان در صورت عدم تضمین عینی کشورهای اروپایی، چه رویکردی را باید اتخاذ کنند،گفت: به هر حال ما باید کف و سقف خواسته های خود را مشخص بکنیم.ک ف خواسته ما این است که شرافت ایرانی باید حفظ شود؛ سقف خواسته مان هم این است که توان هسته ای ایران به قبل از برجام، بازگردد.

کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه به نظر می رسد اروپا در تلاش است برخی انتظارات ما را برآورده کند، اظهار کرد: اگر به خواسته های ایران جامع عمل پوشانده نشود و کشورمان بخواهد به شرایط هسته ای قبل از برنامه جامع اقدام مشترک برگردد، نیاز به یک مصلحت اندیشی بسیار بزرگی احساس می شود، چرا که چنین تصمیمی با پیامد های گسترده ای همراه خواهد شد.

فعال تر شدن روسیه و چین

ابوالفتح ادامه داد: در حال حاضر مهم این است که به حد وسطی از انتظارات ایران و قابلیت های اروپا دست پیدا کنیم. از طرفی دیگر، حتی اگر اروپا به هر دلیلی نتواند به خواسته های ایران جامع عمل بپوشاند، دیگر بازیگران اقتصادی مانند چین و روسیه  می توانند فعال تر شوند و از قابلیت های خود استفاده کنند و بخشی از خروج اروپایی ها از بازار ايران را پوشش دهند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر اروپا تضمین های لازم به ایران را ندهد و آمریکا هم تحریم ها علیه کشورمان را افزایش دهد،ماندن ایران در برجام چه سودی خواهد داشت،گفت: باید دید چه اتفاقی می افتد، هنوز مذاکرات میان طرفین در جریان است؛ در نتیجه معلوم نیست در این مدت زمان باقيمانده، آمریکایی ها تخفیف ها یا معافیت هایی را برای برخی از شرکت ها در نظر می گيرند یا خیر؛ چرا که پیش از به نتیجه رسیدن برجام، اروپایی ها توانستند یک سری از معافیت ها را برای شرکت های خود در نظر بگیرند.

کارشناس مسائل آمریکا در بخش دیگری از صحبت های خود اظهار کرد: در دو روز گذشته قرارداد تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا به امضا رسید که می تواند در فضای تحریم ، برخی از نیاز های ايران را تامین کند اما اگر مذاکرات به نتیجه نرسید و ایران تضمین های مورد نظر خود را اخذ نکند، یکی از گزینه ها می تواند آغاز مجدد فعالیت های هسته ای به سطح پیش از برجام بازگردد.

انتهای پیام/

برچسب ها: برجام ، اروپا ، آمریکا ، تحریم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
مرگ بر امریکا
United States of America
کاظم
۱۲:۳۴ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷
باید هرچه زودتر ماهم از برجام خارج بشیم
آخرین اخبار