یادداشت/ حسین کنعانی مقدم

این گوی و این میدان !

سران متوهم آمریکایی بدانند که خطوط قرمز نظام در مؤلفه‌های منطقه‌ای و نظامی، به‌هیچ‌وجه قابل‌مذاکره و مصالحه نیست و با مقاومت و اتحاد ملی در برابر این دور از زیاده‌خواهی‌های کاخ سفید، بینی آن‌ها مثل همیشه به خاک مالیده خواهد شد.

این گوی و این میدان !به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ روزنامه «حمایت» در یادداشتی از «حسین کنعانی مقدم» نوشت:

سخنرانی روز دوشنبه «مایک پمپئو»، وزیر خارجه جنجالی آمریکا در «بنیاد هریتج» برای اعلام راهبرد جدید کاخ سفید در قبال جمهوری اسلامی، بیش از آنکه تشریح مبانی و جزییات به‌اصطلاح استراتژی نوین واشنگتن در برابر ایران را در بر داشته باشد، رنگ و بوی یک بیانیه خوانی تکراری و ملال‌آور را داشت.

وزیر خارجه آمریکا در تمام مدتی که مشغول نطق بود، تلاش می‌کرد تا باج‌خواهی دولت ترامپ که به روش‌های گانگستری شباهت داشت را با ژست دیپلماتیک بزک‌کرده و وانمود کند که استراتژی جدید، راهکاری بی‌بدیل در راستای حفظ امنیت آمریکا و جهان است. این در حالی است که پمپئو رئیس سابق سازمان سیا، تنها شروط قلدرمآبانه و البته نخ‌نما شده‌ای را برای مذاکره جدید و عادی‌سازی پرونده ایران مطرح کرد که در عمر 40 ساله انقلاب اسلامی، بارها از تریبون‌های رسمی رؤسای جمهور آمریکا شنیده‌شده بود. در این خصوص، نکات ذیل قابل‌اعتنا به نظر می‌رسند.


بیشتر بخوانید: لاف در غریبی در سخنان پامپئو


1. شاید اگر متن اظهارات پمپئو از زبان فرد دیگری قرائت می‌شد، این برداشت صورت می‌گرفت که وزارت خارجه رژیم صهیونیستی آن را تهیه و تدوین کرده است. دلیل این سخن آن است که از 12 شرط اتهام گونه‌ای که دستگاه دیپلماسی آمریکا متوجه ایران اسلامی کرد، 8 مورد از آن‌ها به مسائل منطقه‌ای و موشکی اختصاص دارد. این شروط هم تازگی ندارند و مقارن با نقش برجسته ایران در شکستن کمر تروریست‌های موردحمایت غرب در بوق و کرنا شده بود.

رژیم صهیونیستی از زمان ورود مستشاری ایران به سوریه، نقش منطقه‌ای ایران را بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت خود عنوان کرد و به‌عنوان نمونه، «موشه یعلون»، وزیر دفاع سابق این رژیم، در کنفرانس امنیتی مونیخ سال 2015 مدعی شد: «ایران برای اسرائیل از داعش خطرناک‌تر است»! به دنبال بسته شدن پرونده داعش در عراق و سوریه و استقرار یگان‌های مقاومت در نزدیکی مرزهای فلسطین اشغالی، ترجیع‌بند خطر منطقه‌ای ایران از زبان صهیونیست‌ها و وکلای آمریکایی آن‌ها در کاخ سفید، تکرار و دغدغه مشترک تل‌آویو – واشنگتن در به‌اصطلاح راهبرد اخیر آمریکا متبلور گردید.

2. آمریکایی‌ها همواره خود را قدرت برتر دنیا می‌پندارند که اگر اراده کنند، می‌توانند هر کشوری را از نقشه جغرافیا نیست و نابود کنند. باید از مقامات کاخ سفید پرسید که کدام‌یک از سیاست‌های آنان از بدو پیروزی انقلاب، به ثمر نشسته که حالا به راهبرد تازه‌شان دل‌خوش کرده‌اند ؟ جمهوری اسلامی استاد تغییر تهدید به فرصت است و از جنگ تحمیلی گرفته تا فتنه‌ها، تحریم‌ها و ... هیچ تهدیدی را نمی‌توان آدرس داد که به تقویت توان و اقتدار جمهوری اسلامی منتهی نشده باشد. به مصداق «الفضل ما شهدت به الاعداء»، (فضیلت آن است که دشمنان به آن شهادت بدهند)، یادآوری دو نمونه از تحلیل‌های دشمنان و معاندان در خصوص آینده روشن ایران اسلامی خواندنی است.

«امیلی لاندو»، کارشناس ارشد امنیتی صهیونیست در مقاله‌ای در روزنامه «جروزالم پست» دراین‌باره اقرار می‌کند: «واقعیت این است که تهران در یک دهه آینده به قدرتی مهم‌تر در برابر قدرت‌های جهانی تبدیل خواهد شد و هیچ‌کس نمی‌تواند یا تمایل نخواهد داشت که در آن دوره در مقابل ایران بایستد.» «دیدیه بیون»، کارشناس فرانسوی مسائل راهبردی و بین‌المللی نیز پیش‌بینی مشابهی دارد و استدلال کرده است که به دلیل قرار داشتن شاه‌کلید بسیاری از چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در دست ایران، جمهوری اسلامی «تا 10 - 15 سال آینده قدرت بلامنازع منطقه خاورمیانه خواهد بود.» بنابراین، آنچه پمپئو بر زبان راند را چیزی جز بلوف و هذیان‌گویی آمریکا که از شکست‌های پی‌درپی سرچشمه می‌گیرد، نمی‌توان نامید.


3. پمپئو از همکاری نزدیک وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا سخن به میان آورد و تلویحاً گزینه نظامی را به رخ کشید. همچنین رجز خواند که جبهه مقاومت و هر نیروی که تحت حمایت ایران باشد را پایمال و نابود خواهد کرد. اگر مرد میدان هستید، این گوی و این میدان، بسم‌الله ! یانکی‌ها باید بدانند که دوران بزن در رو تمام‌شده و بر اساس محاسبات مراکز نظامی آمریکا، قوای مسلح جمهوری اسلامی قادرند به هر نوع تجاوزی، پاسخی دندان‌شکن بدهند.

یکی از برآوردهای مهم پنتاگون در رزمایش مجازی «Millennium Challenge» در سال 2002 از سوی نیروهای آمریکایی و باهدف سنجش توان ایران در آب‌های دریایی انجام گرفت و نیروهای فرضی ایران با موشک‌های کروز و قایق‌های کوچک و پرسرعت در ستون‌هایی پرشمار به سمت ناوهای بزرگ آمریکا حمله کردند. نتایج این مانور آن‌قدر مخرب بود که آمریکایی‌ها را مجبور به اتمام مانور پیش از جمع‌بندی نهایی کرد، چراکه شدت ضعف نیروهای آمریکایی در نبرد دریایی با نیروهای ایرانی در روز اول جنگ، موجب می‌شد کل ناوگان آمریکا در منطقه غرق‌شده و حداقل 20 هزار نفر از نیروهای این کشور نیز جان خود را از دست بدهند. نتایج ذکرشده به 16 سال قبل بازمی‌گردد که به‌طور حتم، با قدرت بازدارندگی و تخریب فعلی نیروهای مسلح کشورمان قابل‌مقایسه نیست اما اگر همچنان در اقتدار کوبنده ایران اسلامی تردید دارند، فیلم زانو زدن سوپر کماندوهای متجاوزشان در سال 94 در برابر تکاوران نیروی دریایی سپاه را بازبینی کنند که در آنجا برای اولین بار، تصاویری ذلت‌بار از عجزولابه ماهرترین نیروهای نظامی‌شان منتشر شد.


4. طرحی که آمریکا برای اعمال بی‌سابقه‌ترین تحریم‌های اقتصادی علیه ایران اسلامی تدارک دیده، رؤیایی غیرقابل‌تعبیر است، چراکه سازوکار جهانی به سمت چندقطبی بودن رفته و دنیای امروز، شاهد قطب‌های اقتصادی قدرتمند در شرق آسیا است. از طرفی، بر هیچ‌کس پوشیده نیست که تحریم‌ها نقش کاتالیزور در تشدید مشکلات اقتصادی را بازی می‌کنند و بحران‌های این بخش را می‌توان با همدلی مردم و مسئولین، حول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی برطرف کرد.

همان‌گونه که کوران تهدیدات، قدرت سخت و نرم انقلاب اسلامی را در برابر توطئه‌های پیچیده نظام سلطه آبدیده کرد، امید می‌رود که اقتصاد کشورمان از این رهگذر از چنان مقاومتی برخوردار شود که این روزنه تهدید نیز یک‌بار برای همیشه کور شده و به فرصتی برای اعتلای انقلاب اسلامی بدل گردد.

و بالاخره اینکه سران متوهم آمریکایی بدانند که خطوط قرمز نظام در مؤلفه‌های منطقه‌ای و نظامی، به‌هیچ‌وجه قابل‌مذاکره و مصالحه نیست و با مقاومت و اتحاد ملی در برابر این دور از زیاده‌خواهی‌های کاخ سفید، بینی آن‌ها مثل همیشه به خاک مالیده خواهد شد.

منبع: روزنامه حمایت

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، برجام
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.