چطورهمیشه بخندیم؟! / ترفند‌های خندیدن!

خنده بر هر درد بی درمان دواست؛ شاید شما هم این مصرع زیبا را شنیده باشید و یا حتی بر زبانتان جاری شده باشد، اما هستند افرادی که آن را نادیده می‌گیرند و حتی به آن کوچکترین توجهی نمی‌کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خنده بر هر درد بی درمان دواست؛ شاید شما هم این مصرع زیبا را شنیده باشید و یا حتی بر زبانتان جاری شده باشد، اما هستند افرادی که آن را نادیده می‌گیرند و حتی به آن کوچکترین توجهی نمی‌کنند، غافل از آن که همین یک مصرع کوتاه بیانگر و روشنگر مسیری در زندگی است که سبب پیدایش یک زندگی شاد و سلامتی می‌شود و همگان می‌توانند از آن به راحتی و رایگان استفاده کنند و لذت ببرند.

خنده؛ واژه‌ای است که برای برخی افراد بی معنی تلقی شده و یا اگر هم با آن آشنا باشند صرفا رعایت یک سری رفتار‌های اجتماعی است، اما غافل از اینکه این واژه، فهمیدن و داشتن آن گنجی است که افراد با داشتن آن به همه چیز می‌رسند!

برخی افراد نمی‌دانند چطور بخندند و یا ترفند‌های خندیدن را نمی‌شناسند، ما قصد داریم تا در این مطلب شما را با پاسخ این سوال که " چطورهمیشه بخندیم؟! "، ترفند‌های شاد زیستن و خوراکی‌های شادی آور آشنا کنیم؛ پس با باشگاه خبرنگاران جوان همراه باشید.

چطورهمیشه بخندیم؟! / ترفند‌های خندیدن!

چرا باید بخندیم؟

خندیدن باعث احساس آرامش می‌شود. یک خنده واقعی تنش‌های جسمانی را از بین می‌برد و استرس را کاهش می‌دهد و ماهیچه هایتان را برای حداقل ۴۵ دقیقه آرام می‌کند.

خندیدن باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود. با خندیدن هورمون استرس کمتر ترشح می‌شود و از طرفی سلول‌های ایمنی و البته تعداد آنتی بادی‌های مبارزه با عفونت افزایش پیدا می‌کنند که درواقع هنگام بیماری بدن بهتر می‌تواند مقاومت کند.


بیشتر بخوانید: خنده تنها راه درمان استرس 


خندیدن محرک انتشار آندورفین در بدن است و آندورفین هم باعث بهبود سوخت و ساز در بدن می‌شود. همچنین یک احساس خوب ایجاد می‌کند و می‌تواند به صورت موقت درد را تسکین دهد. در ضمن با خندیدن هورمون کورتیزول (هورمون استرس) هم کمتر ترشح می‌شود.

با خندیدن از قلبتان محافظت کنید. خندیدن عملکرد رگ‌های خونی در قلب را بهبود می‌بخشد باعث افزایش جریان خون می‌شود و در برابر حمله‌های قلبی و مشکلات قلبی و عروقی از قلبتان محافظت می‌کند.

خندیدن احساسات ناخوشایند ما را هم کاهش می‌دهد. شما احساس نگرانی، عصبانیت و ناراحتی را با خندیدن از خودتان دور می‌کنید.

خندیدن بدن شما را احیا می‌کند، درواقع استرس شما را کم و انرژی تان را افزایش می‌دهد.

با خندیدن به سیستم تنفسی بدنتان هم کمک کرده اید. خندیدن باعث تبادل هوای باقیمانده می‌شود و اکسیژن خون را بالا می‌برد.

خندیدن باعث می‌شود احساساتتان را کنترل کنید و نگاهی واقع گرایانه نسبت به زندگی داشته باشید و اجازه می‌دهد افکار منفی کمتری سراغتان بیاید.

خندیدن و شوخی باعث می‌شود اصطلاحا از فضای ناخوشایند روحی روانی بیرون بیایید و مشکلات را برای مدتی هم شده فراموش کنید. باعث می‌شود کمتر قضاوت، شک و انتقاد کنید. موانع و ترس‌ها را برایتان کمرنگ می‌کند و در نهایت باعث می‌شود بتوانید احساساتتان را راحت‌تر به زبان بیاورید.

چطورهمیشه بخندیم؟! / ترفند‌های خندیدن!

چطور زمانی که ناراحت هستیم، بخندیم؟

برخی افراد از درون غم دارند؛ اما وقتی در جمعی قرار می‌گیرد، خود را بسیار خندان و شاداب جلوه می‌دهد.

برای اینکه غم خود را به دیگران منتقل نکنیم و در اوج غم و اندوه، چهره‌ای خندان داشته باشیم، باید چه کار کنیم؟

برخی از افراد توانایی آن را دارند، زمانیکه در محیط‌های متفاوت قرار دارند، رفتار خود را طبق همان محیط تغییر داده و برمحیط مسلط باشند؛ اما برخی دیگر اینطور نیستند و محیط بر آن‌ها مسلط است.

انسان‌ها معمولا دارای قدرتی به نام اراده هستند که می‌توانند تحت هر شرایطی، محیط بر آن‌ها تاثیر نمی‌گذارد و هرچقدر اگر این اراده در افراد تقویت شود، بر محیط مسلط‎تر هستند.

فرض کنید در جمعی، در به شدت به چارچوب برخورد کرده و صدای مهیبی را تولید می‌کند و تحت تاثیر این صدا، افرادی که در آن جمع قرار گرفته‌اند، واکنش‌های متفاوتی از خود نشان می‌دهند. مثلا یک نفر می‌ترسد، یک نفر داد می‌کشد و جمع طبق واکنش‌های افراد، تصور‌های مختلفی نسبت به افراد دارند که مثلا فلانی خونسرد و یا بیخیال است و یا فلانی بی احساس و زودرنج است.

تمام این عکس العمل‌ها و واکنش ها به شرایط رشد، پرورش و تربیت افراد برمی‌گردد. اگر فردی رفتار او طبق عادت تکرار شود و چنین تلقینی در درون خود داشته باشد که نمی‌تواند آن را ترک کند، این رفتار در او نهادینه می‌شود؛ اما اگر اراده کند، می‌تواند بر رفتار خود کنترل داشته باشد که این روش نیاز به تمرین دارند.

شاید بار اول آن کار را تکرار کند، اما به تدریج، زمان آن را کمتر می‌کند و بعد‌ها از بین می‌رود. مثلا فرض کنید فردی از ناحیه پا حساس است و احساس قلقلک می‌کند و اگر فردی از دوستان او برای قلقلک دادن به سمتش بیاید، التماس می‌کند که او را قلقلک ندهد؛ ولی وقتی فرد پایش شروع به خارش می‌کند و دیگر جنبه قلقلک را ندارد و هیچ تلقینی نسبت به این موضوع ندارد، و دیگر قلقلکش نمی‌آید. پس تمام این خصوصیات بسته به اراده فرد است.

برخی افراد برای اینکه مشکلات و دغدغه‌های خود را به بیرون بریزند و خود را تخلیه کنند، سعی می‌کنند که با اطرافیان خود درد و دل کرده و یا اگر در جمعی قرار می‌گیرند، این ناراحتی را به آن‌ها انتقال دهند، این روش، درست نیست؛ زیرا با این روش افراد بیماری‌های روانی را در جامعه تشدید می‌کنند.

افراد از طریق روش‌های دیگر باید چنین مهارتی را داشته باشند که فشار‌های روحی و روانی را از ذهن خود تخلیه کرد تا این حس ناخودآگاه به این افراد فشار وارد نکند و به دیگران منتقل نکند.

روانشناسان همیشه توصیه می‌کنند افراد برای برخورد با فردی دیگر و یا حضور در جمع، حتما نگاهی مهربان و چهره‌ای همراه با تبسم از خود نشان دهند. اگر افراد چنین رفتاری داشته باشند، ناخودآگاه از فضای ذهنی و درونیات خود دور می‌شوند و تحت تاثیر لبخند خود قرار می‌گیرند و این تعاملی بین عین و ذهن است؛ یعنی افراد تحت تاثیر لبخند خود، ذهن و روح خود را شاد می‌کنند.

روایتی از امام علی وجود دارد که می‌فرمایند: «مومن غم را در دل دارد و شادی را در چهره» افراد زمانی‌که غم را در درون خود پنهان کنند و شروع به تبسم کنند، تحت تاثیر آن ناخودآگاه غم درونی خود را فراموش کرده و آن را از بین می‌برند.

در نتیجه افراد با اراده قوی خود می‌توانند چهره‌ای مثبت و متبسم داشته باشند؛ زیرا تبسم کارکرد ذهن افراد یعنی نیم کره سمت چت افراد را فعالتر کرده و تحت سلطه ذهن خود تصمیم منطقی می‌گیرند.

چگونه بخندیم؟

لبخندزدن

این کار پیش زمینه خندیدن است. پس با لبخندزدن شروع کنید. وقتی به فردی یا به صحنه‌ای نگاه می‌کنید که برایتان لذت بخش است، لبخند بزنید.

بخشیدن

یک فهرست کوچک تهیه کنید و اسم افرادی را که از آن‌ها ناراحت هستید، بنویسید. سعی کنید نگاه منفی را از خودتان دور کنید و ببخشید. وقتی شما در موضع بخشش قرار بگیرید، ناخودآگاه احساس ناراحتی جایش را به خوشحالی و لبخند می‌دهد.

چطورهمیشه بخندیم؟! / ترفند‌های خندیدن!

معاشرت با آدم‌های شاد

اینکه می‌گویند خندیدن واگیر دارد، چندان هم بیراه نیست.

افراد خوشحال اغلب خوشحالی شان را با دیگران تقسیم می‌کنند، پس این شانس را دارید تا در کنار افراد شاد بیشتر بخندید.

وقتی صدای خنده دوستی یا همکاری را می‌شنوید سریع طرفش بروید و از او بخواهید اگر موضوع خصوصی نیست برای شما هم تعریف کند.

تقسیم شادی

چطور است در مکالمه‌های خودتان از دیگران این جمله را بگنجانید «امروز جالب‌ترین اتفاقی که برایتان افتاده، چیست؟» مطمئن باشید مطالب جالبی می‌شنوید که باعث خندیدنتان می‌شود.

راحت خندیدن

بهترین راه تمرین این است که خودتان هم در خلوتتان سعی کنید کمی از موضع جدی بودن فاصله بگیرید و به مسائل ساده هم بخندید.

یادآوری خنده

در محل کارتان با روش‌های مختلف به خودتان یادآور شوید که باید بخندید.

می‌توانید از یک عروسک لبخند به لب کوچک در ماشینتان یا میز محل کارتان استفاده کنید.

از یک تصویر شاد برای صفحه اصلی کامپیوترتان استفاده کنید.

عکس اعضای خانواده هم به خودی خود لبخند را بر لب‌های ما می‌نشاند.

چطورهمیشه بخندیم؟! / ترفند‌های خندیدن!

الگوبرداری از کودکان

کودکان به صورت ذاتی خوشحال اند.

آن‌ها گسترش دهنده شادی و خنده در هر محیطی هستند. بد نیست گاهی از آن‌ها الگو بگیریم و وقتمان را به بازی با آن‌ها اختصاص دهیم تا انرژی مثبت آن‌ها به ما هم برسد.

ترفند‌هایی برای شادزیستن و خندان بودن

دانشمندان در مورد رابطه بین مغز و بدن اتفاق نظر دارند. مثبت اندیشی در زندگی سبب هرچه سالم‌تر بودن بدن می‌شود.

یاد بگیرید استرسی که هر روز با آن مواجه هستید را با خنده رد کنید و پشت سر بگذارید و با اینکار مطمئن باشید که بدن سالم تری خواهید داشت.

با این روش‌ها شاد زندگی کنید و بخندید.

چطورهمیشه بخندیم؟! / ترفند‌های خندیدن!

یک دقیقه مکث کنید و فکر کنید

زمانیکه بدحال و پریشان هستید برای اینکه استرس را از خود دور کنید نفس عمیقی بکشید، در مورد موقعیتتان فکر کنید و ۵ کاری که می‌توانید انجام دهید را لیست کنید و به خودتان حتم دهید که می‌توانید از پس آنچه در ذهنتان است بربیایید و در آینده نه چندان دور نتیجه آن را خواهید دید. آن ۵ کار را از آسان به سخت ردیف کنید و به خودتان قول دهید که تنبلی و بی حوصلگی را کنار می‌گذارید و آن کار‌ها را به نحو احسنت انجام می‌دهید.

در مورد اهداف روزانه تان فکر کنید و تصمیم بگیرید

اینکه پیشرفت را به صورت روزمره در خودتان مشاهده کنید بسیار مهم است و سبب می‌شود به خودتان اعتماد پیدا کنید. می‌توانید از کار‌های کوچک شروع کنید و هر روز از اینکه آن کار‌ها را به انجام رسانده اید لذت ببرید و سپس به مرور زمان اهداف بزرگتری را برای خودتان قرار دهید و مطمئن باشید از پس آن اهداف بزرگ هم بر خواهید آمد.

خودتان را فقط با خودتان مقایسه کنید

فکر نکنید که هر اتفاقی برای دیگران افتاد خوب یا بد همان اتفاق برای شما هم خواهد افتاد. سعی کنید تمرکزتان را فقط بر روی خودتان و زندگی خودتان قراردهید. با این کار می‌توانید تصمیمات واقع بینانه‌ای برای آینده خود بگیرید. این را مد نظر قرار دهید که هیچ کس آینده و سرنوشتش مشابه دیگری نیست.

دوروبرتان را پر از فاکتور‌های کاهنده استرس کنید

عواملی که باعث کاهش استرس می‌شوند سبب به دام انداختن فاکتور‌های مضر استرس می‌شوند. گل تازه، تصویر افرادی که دوستشان دارید، تصویر مناظر زیبا، خوردن شکلات و یا افشانه‌های نعنایی و وانیلی بسیار به کاهش استرس کمک می‌کنند.

خوش شانسی هایتان را بنویسید

اتفاقاتی که برایتان افتاده است و بخاطر آن اتفاق خدا را شکر کرده اید را یادداشت کنید چرا که از نظر روحی حس فوق العاده‌ای به شما می‌دهد. حتی کوچکترین آن اتفاقات را هم یادداشت کنید از برداشتن چتر در یک روز بارانی گرفته تا برنده شدن در یک مسابقه و تحسین شدن توسط اطرافیان و؛ و این لیست را در اتاق خواب، آشپزخانه و یا ماشینتان نگهداری کنید و هربار خواستید از زندگی و سرنوشتتان گلایه کنید نگاهی روی این لیست بیاندازید و از این همه اتفاق خوب که برایتان افتاده است شاکر باشید.

به دیگران کمک کنید

اکثر افرادی که به هم نوعشان کمک می‌کنند زندگی شادتر و بی دغدغه تری دارند. افرادی که زمان و یا حتی پولشان را صرف دیگران می‌کنند اثر آن خیرخواهی را در زندگی شخصیشان خواهند یافت و شادتر زندگی خواهند کرد.

خوراکی‌های شادی آور


قهوه

محققان آمریکایی بر این باورند که نوشیدن روزانه ۲ تا ۳ فنجان قهوه توسط خانم ها، شانس ابتلا به افسردگی را تا ۱۵ درصد در آن‌ها کاهش می‌دهد. قهوه، حاوی کافئین است و با افزایش انرژی و تمرکز، باعث ایجاد رضایت و شادی بیشتر فرد در طول روز می‌شود.


بیشتر بخوانید: آشنایی با ۶ خوراکی شادی آور/ از میوه تا شکلات تلخ 


 

چطورهمیشه بخندیم؟! / ترفند‌های خندیدن!

شکلات تلخ و بستنی شکلاتی

شکلات تلخ و بستنی‌های حاوی آن، حجم بالایی از آنتی اکسیدان‌ها و فلاونوئید‌ها را در خود جای داده اند. از این رو، می‌توانند با پایین آوردن فشار خون، بهبود گردش خون در بدن و تحریک عروق باعث شل شدن عضلات، ایجاد حس آرامش و افزایش شادی در فرد مصرف کننده شوند. به علاوه، منیزیم موجود در شکلات تلخ و بستنی‌های شکلاتی هم باعث شده خوردن این خوراکی‌ها برای بهبود خلق در دوران عادت ماهیانه و پیش از آن، به خانم‌ها توصیه شود.

قارچ

قارچ، سرشار از ماده معدنی سلنیوم است. پژوهشگران با بیان اینکه کمبود سلنیوم در بدن رابطه مستقیمی با افزایش خطر ابتلا به افسردگی، اضطراب و خستگی دارد، اعلام کرده اند برای افزایش انرژی و شادی روزانه، حداقل هفته‌ای ۴ مرتبه قارچ بخورید.

چای سبز

محققان ژاپنی متوجه شدند نوشیدن روزانه ۵ فنجان کوچک چای سبز می‌تواند تا ۲۰ درصد شانس ابتلا به افسردگی را کم کند و باعث افزایش ۲ برابر انرژی، آرامش و رضایت خاطر افراد شود، کافئین و آنتی اکسیدان‌های بسیار فراوان موجود در چای سبز، عاملی برای رفع تنش‌های عصبی با نوشیدن آن در بدن محسوب می‌شوند.

میوه‌ها و سبزی‌های تازه

محققان انگلیسی معتقدند مصرف حداقل ۵ تا ۷ وعده میوه و سبزی تازه در طول روز، به قدری ویتامین و املاح به بدن می‌رساند که باعث افزایش و بهبود خلق و بالارفتن میزان شادی و انرژی فرد می‌شود.

چطورهمیشه بخندیم؟! / ترفند‌های خندیدن!

ماهی‌های چرب

مصرف حداقل هفته‌ای ۳ مرتبه از ماهی‌های چرب می‌تواند خلق ما را بالا ببرد و میزان شادی مان را هم افزایش بدهد. اسید‌های چرب امگا ۳، جزو مهم‌ترین دارایی‌های ماهی‌های چرب هستند که می‌توانند کنار افزایش سلامت مغز، در تشکیل ۱۸ درصد از وزن مغز هم نقش داشته باشند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۱۲:۴۴ ۰۶ دی ۱۴۰۰
این ما بودیم که یاد گرفتیم به درد بخندیم با درد بخندیم هرچی که شد بخندیم پس چه اشکالی داره که بخندیم
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۹:۳۰ ۰۳ مرداد ۱۳۹۹
عااالی. کلا شادی معرکه ست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام راضیه اینطور نیست عضو کانالهای خنده دار شوید رفقای خندان و کسانی که بیشتر باعث خنده میشوند را از دست نده سعی کن یه هفته الکی بخند بعد نتیجه اش را میبینی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۸ ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹
راضیه خانم به نطر من هرچی هدفت باشه همون میشه هدف شماهم نداری ونا امیدی هست و بس
Iran (Islamic Republic of)
راضیه
۲۲:۱۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۸
سلام. ممنون از مطالبتون. اما فکر کنم با این وضعیت جامعه با همه راهکارها، باز هم خنده روی لب ها نیاید.
من اکنون دانشجوی دکتری هستم کار در جامعه نیست، دانشگاه رفتن هرچند دولتی هینه های خودش را دارد. زندگی پر از مشکلات مالی شده و وقتی فرد تحصیلکرده خانواده نتواند حتی خرج خودش را در بیارود بهتر است که سرش را بر زمین بگذارد.
سخنم جدی است. وقتی دانشجوی دکتری تحت پوشش کمیته امداد باشه دیگه بدتر. کار نیست. کمک هزینه ترمی که که کمیته باید پرداخت بشود یک ساله ازش خبری نیست. دلت میخواد یک تفریح داشته باشی نیاز به پول هست
میخوای حتی بروی پارک وقتی در شهر کوچک خودت پاکر نباشه باید کرایه پرداخت کنی بری پارک نزدیک ترین شهر. وقتی پول نباشد هیچ کار نمی شود. عمری دلت می خواهد بروی دنبال یاد گرفتن موسیقی پول نیست. دلت می خواهد بروی کلاس ورزشی پول نیست. در یک رشته علوم انسانی هم دکتری بگیری و اخرش هم هیچ باز هم پول نیست و تو می مانی که وام های ترمی که از دانشگاه برای خرج تحصیل گرفتی و باز فکر می کنی چطوری باید پرداخت کنم. الان واقعا میشه لبخند زد.
استاد فقط می خواهد رساله را به موقع تمام کنی به فکر مخارجش نیست
خانواده دلشان خوشه فارغ التحصل بشوی ... وقتی فارغ التحصیل شدی و خبری از کار نبود همه شرمندگی های عالم روی دوشت سنگینی خواهد کرد....
به خودتان نگاه نکنید که در یک شهر بزرگ زندگی می کنید اینجا کار نیست لبخند از روی لبان بچه های شهرستانی رفته
کاش می شد لبخند زد
خسته ام خسته. داشتم سرچ می کردم چطوری ناامیدی و افسردگی را خودم دور کنم دیدم همه راهکارها پول میخواد حتی خریدن شکلات تلخی که پولش تلخ تر از خودشه ...
Iran (Islamic Republic of)
یوسف
۱۲:۴۸ ۰۶ دی ۱۴۰۰
چقدر طولانی خلاصه اش کن