نجفی در برنامه گفتگوی ویژه خبری:

برای صادرات چرم نباید عوارض اخذ شود

برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب با موضوع حمایت از تولید داخلی در صنعت چرم برگزار شد.

در برنامه گفتگوی ویژه خبری مطرح شدبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ برنامه گفتگوی ویژه خبری امشب ( ۱۲ خرداد ماه) با موضوع حمایت از تولید داخلی در صنعت چرم و با حضور حسن زاده رئیس انجمن صنایع چرم ایران، شادکام نایب رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان چرم، نجفی معاون وزیر صنعت و مدیر عامل سازمان شهرک‌های صنعتی و حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به روی آنتن رفت.

حسن زاده رئیس انجمن صنایع چرم ایران در ابتدای این برنامه اظهار کرد: رتبه کشورمان در تولید پوست گاوی و گوسفندی در سطح جهان به ترتیب زیر یک درصد و بالای ۴ درصد است.

رئیس انجمن صنایع چرم افزود: در تولید پوست گاوی کمبود داریم؛ چراکه بیشترین گوشتی که در داخل استفاده می شود؛ گوسفندی است.

وی تصریح کرد: در گوشت گوسفندی مازاد داریم و باید سعی کنیم پوست گوسفندی تبدیل به محصولات چرمی شود. 

وی با بیان اینکه سه نوع پوست استحصالی از سه نوع دام داریم، گفت: در قسمت گاوی ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار جلد ، در بزی ۷ میلیون جلد و گوسفندی ۱۸ میلیون جلد استحصال پوست در سال صورت می‌گیرد.

حسن زاده اضافه کرد: پوست گاوی برای تولید کیف، کفش و کمربند و پوست گوسفندی برای البسه چرمی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شادکام نایب رئیس اتحادیه تولید و صادر کنندگان چرم نیز در این برنامه گفت: ۱۰ درصد چرم سبک مصرف داخلی دارد و ۹۰ درصد صادر می شود.

 نایب رئیس اتحادیه تولید و صادر کنندگان چرم با اشاره به اینکه در چرم سنگین کمبود پوست و مواد اولیه نیز داریم، افزود: در اینجا موضوع کیفیت مطرح نیست ؛ بلکه بالا بودن قیمت از بازارهای جهانی است‌.

در ادامه برنامه نجفی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت مدیرعامل شهرک‌های صنعتی از طریق گفتگوی تلفنی  اظهار کرد: پیرو دستور رئیس جمهور و وزیر صنعت و معدن و تجارت کمیته ویژه ای را در رابطه با چرم در وزارتخانه ایجاد کرده‌ایم. از این رو جلسات متعددی تشکیل و مشکلات و راهکارها در خصوص این صنعت بررسی می شود.

وی افزود: اهم مشکلات در صنعت چرم؛ فرسوده بودن ماشین آلات و نبودن آموزش های تخصصی، بالابودن هزینه های تولید و تامین منابع مالی ، عدم وجود برند، عدم ثبات قیمت و...است.

 معاون وزیر صنعت  با اشاره به اینکه نباید برای صادرات چرم عوارض اخذ شود، گفت: در حوزه چرم، کیف و کفش 5 خوشه داریم که باید فعال شوند.

وی با اشاره به اینکه مبالغی از محل تبصره 18 برای نوسازی و بازسازی ماشین آلات چرم سازی در نظر گرفته شده است، اظهار داشت: مقرر شده است تا در وزارت صنعت در راستای ایجاد اشتغال با هماهنگی سایر معاونت ها به بخش چرم و پوشاک در قالب صنایع کوچک نگریسته شود.

 شادکام با بیان اینکه شهرک های صنعتی باید در کاهش هزینه‌ها کمک کنند ادامه داد: از رهگذر اخذ عوارض در صنعت چرم هیچ اتفاقی صورت نگرفت و سبب رشد و توسعه این صنعت نشد.

شادکام با اشاره به اینکه در شورای گفتگوی استان مقرر شد تا با کمک استاندار بودجه‌ای برای پساب فاضلاب چرم در نظر گرفته شود، خاطرنشان کرد: هزینه‌های تصفیه خانه‌های فاضلاب نباید از واحدهای مربوطه اخذ شود.

وی افزود: ۵۰ درصد از صادرات چرم سبک کشور سالامبور است، زیرا آنچه که برای داخل تولید می‌شود امکان صادرات ندارد.

حسن زاده دلیر رئیس انجمن صنایع چرم ایران با بیان اینکه درآمد حاصل از عوارض و صادرات باید در این صنعت هزینه شود، افزود: ۲۵ تا ۳۰ میلیون دلار تا به امروز از محل صادرات مواد اولیه عوارض گرفته شده که هنوز به صنعت تعلق نگرفته است.

وی با اشاره به اینکه صنعت چرم را باید به عنوان صنعت مادر مورد توجه قرار دهیم زیرا از قبل این صنعت بیش از ۵۰۰ هزار نفر می توانند مشغول به کار شوند گفت: باید به این صنعت حرکت رو به جلو داد.

رئیس انجمن صنایع چرم ایران با اشاره به اینکه صنعت چرم قابلیت ورود سرمایه را دارد، تصریح کرد: در سال 2001 صنعت چرم ترکیه از اقتصاد عقب افتاد لذا در این کشور قانونی تصویب شد که به صنایع چرم وام بلاعوض برای تجهیز ماشین آلات پرداخت شود تا اینکه در سال 2011 چرم ترکیه توانست در منطقه یکه تازی کند .

وی با اشاره به اینکه بیشترین تولید پوست گاو در تهران، تبریز و مشهد است که تبدیل به چرم و به بازار تولید کفش و کیف و کمربند عرضه می‌شود، گفت: از ۱۸ میلیون جلد پوست گوسفندی که به سالامبور تبدیل و صادر می‌شود تنها ۴۵ میلیون دلار ارز عاید کشورمان می‌شود در حالی که اگر همین تعداد به چرم تبدیل شود ارزآوری از محل صادرات آن ۲۱۰ میلیون دلار و در صورت تبدیل شدن به البسه به ۸۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.

حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در پوست گاو مشکلی نداریم، گفت: در حوزه پوست گوسفند و بز مشکل وجود دارد البته از پوست آنها در البسه استفاده می شود.

وی با اشاره به اینکه باید عوارض این بخش بازگردانده شود، افزود: باید به نیاز بازار، برندسازی و تکنولوژی توجه ویژه ای شود، زمان بنگاه داری کوچک به خصوص در البسه و پوشاک گذشته است و باید به دنبال برندسازي برویم.

این نماینده مجلس با بیان اینکه به جای هزار واحد کفش سازی باید شرکتهای سهامی و سندیکاها اقدام به ایجاد یک کارخانه کفش سازی کنند، گفت : باید از خام‌فروشی جلوگیری کرد، مجبور هستیم صنایع پایین دستی را تقویت کنیم و به دنبال برند سازی برویم تا در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار