دبیرکل ناتو: اختلاف نظر آمریکا و اروپا اتحاد ناتو را تضعیف نمی‌کند

ینس استولتنبرگ تاکید کرد اختلافات اخیر میان واشنگتن و کشورهای اروپایی عضو ناتو تاثیری بر همکاری‌های این نهاد نظامی ندارد.

دبیر کل ناتو: اختلاف نظر آمریکا و اروپا اتحاد ناتو را تضعیف نمی‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت اختلاف نظرها میان آمریکا و دیگر کشورهای عضو ناتو در مسئله توافق هسته‌ای ایران و موضوعات تجاری، اتحاد این نهاد را زیر سوال نخواهد برد.

وی روز چهارشنبه اعلام کرد مبنای روابط میان ناتو و اتحادیه اروپا، افزایش حضور نظامی لجستیک در اروپاست.

دبیرکل ناتو همچنین گفت انتظار دارد کشورهای عضو ناتو از یک پیشنهاد موسوم به «چهار سی» که به موجب آن نیروهای مسلح این اتحاد ظرف 30 روز یا کمتر برای مبارزه آماده خواهند شد، حمایت کنند.

وی گفت: «من انتظار دارم وزرا بر سر پیشنهاد آمادگی چهار سی توافق کنند. اعضای اتحاد ناتو تا سال 2020، خواهند توانست ظرف 30 روز یا کمتر، 30 گردان ماشینی، 30 گردان هوایی و 30 کشتی جنگی را برای مبارزه آماده کنند.»

دبیرکل ناتو افزود این پیشنهاد به این معنی نیست که نیروهای جدیدی ایجاد و یا اعزام شوند، بلکه این پیشنهاد تنها به منظور تقویت آمادگی نیروهای کنونی کشورهای عضو ناتو مطرح شده است.

استولتنبرگ در ادامه گفت انتظار دارد وزرای دفاع کشورهای عضو ناتو در نشست آتی خود در روزهای 7 و 8 ژوئن، درباره استقرار دو پایگاه نظامی در آمریکا و آلمان توافق کنند.

سخنگوی ناتو در پیامی در صفحه کاربری توییتر خود به نقل از استولتنبرگ نوشت: «انتظار دارم بر سر استقرار فرماندهی نیروهای مشترک جدید برای اقیانوس اطلب در نورفولک آمریکا و فرماندهی جدید دیگری در اولم آلمان توافق شود.»

در پی الصاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال 2014، حضور نظامی ناتو در شرق اروپا افزایش یافته است. نیروهای ناتو، دخالت ادعایی روسیه در امور داخلی اوکراین را به عنوان بهانه‌ای برای افزایش حضور نظامی خود در این مناطق اعلام کرده اند.

کشورهای عضو ناتو در نشستی در ژوئیه سال 2016 پذیرفتند در استونی، لتونی، لیتوانی و لهستان چهار گردان چندملیتی مستقر کنند.

این در حالی است که مسکو بارها مخالفت خود را با افزایش حضور نظامی نیروهای ناتو در شرق اروپا اعلام و خاطر نشان کرده است این اقدام ثبات منطقه را تضعیف می‌کند و به مسابقه تسلیحاتی می‌انجامد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار