چه کسی مسئول سم پاشی درختان چیتگر در فصل گرماست؟ / شهرداری و محیط زیست هردو بی‌اطلاع از یک قانون شکنی!

چه کسی مسئول سم پاشی درختان چیتگر در فصل گرماست؟ / شهرداری و محیط زیست هر ۲ بی اطلاع از یک قانون شکنی!درختان پارک جنگلی چیتگر در حالی در فصل گرما سم پاشی شده اند که کسی مسئولیت ان را بر عهده نمی گیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهر تهران یکی ازبزرگترین و آلوده ترین کلان شهرهای کشور محسوب می شود و این به دلیل استفاده بیش از حد از سوخت های فسیلی و وجود کارخانجات در اطراف شهر و همچنین وجود پدیده وارونگی دماست که منجر می شود حدود ۲۸۰ روز هوای این شهر در سال آلوده باشد.

مسئولان شهری برای کاهش آلودگی هوا اقدامات متعددی از جمله گسترش فضای سبز، درختکاری در حاشیه خیابان ها، احداث پارک های جنگلی و ایجاد کمربند سبز در شهر را اجرا کردند اما مدیریت، نگهداری و حفاظت از این فضاها یکی ازمسائل مهمی است که تبدیل به دغدغه فعالان محیط زیستی شده است.

لازم به ذکر است که کنترل آفات و بیماری های این فضاها و کمربندها یکی از برنامه های اصلی مدیریت شهری محسوب می شود.

پارک جنگلی چیتگر از پارک‌های جنگلی شهر تهران است که از شمال به زمین‌های چیتگر، از جنوب به آزادراه تهران-کرج از غرب به شهرک سروآزاد و پیکان‌شهر و از شرق به منطقهٔ خرگوش‌دره محدود می‌شود. این پارک با ۹۵۰ هکتار زمین پردرخت، از بزرگ‌ترین بوستان‌های جنگلی استان تهران است.

هدف از احداث این بوستان جنگلی که در ابتدای مسیر وزش باد غربی به شهر تهران قرار گرفته، بالا بردن مقدار اکسیژن هوای تهران بوده‌ است.

پوشش درختی پارک در مجموع مساحتی در حدود ۷۳۴ هکتار را در بر می‌گیرد و حدود ۵۳ درصد از آنها را گونه‌های سوزنی برگ مانند کاج الداریکا، سرو نقره‌ای و سرو خمره‌ای و حدود ۴۷ درصد از درختان را ۹ گونه درختی پهن‌برگ از جمله اقاقیا، زبان گنجشک، نارون چتری، ارغوان، داغداغان، افرای زینتی، پلت، بلوط و ایلان تشکیل می‌دهد.

در سال های اخیر این درختان مورد حمله آفات و عوامل بیماری زا گیاهی قرار گرفته اند. شهرداری تهران و سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران برای اعمال برنامه مدیریت آفات در هر اکوسیستمی در مرحله اول باید شناخت و مطالعات زیست شناسی و آفات و همچنین کنترل کننده طبیعی را مورد بررسی قرار دهند.

براساس نمونه برداری های صورت گرفته از درختان آفت زده پارک چیتگر مشخص شد که برخی از این آفت ها همه ساله در این پارک طغیان کرده و خسارات زیادی به درختان وارد می کردند.

آفت وارد شده به درختان پارک جنگلی چیتگر علاوه بر خسارات، باعث ضعف شدید درختان و ایجاد شرایط برای حمله آفات ثانوی پوستخوار و چوبخوار می شد.

یکی از مهمترین آفات درختان پارک چیتگر شپشک بود که این آفت با تغذیه از شیره نباتی برگ های ماج باعث زرد و قهوه ای شدن برگ های درختان و همچنین ریزش آن ها می شد.

شهرداری تهران در چند روز گذشته برای مبارزه با آفات پارک اقدام به سم پاشی درختان کرد که با واکنش برخی از مسئولان شهری مواجه شد.

این اتفاق در حالی رخ می دهد که مطابق اعلام کارشناسان سم پاشی درختان نباید در فصول گرم سال انجام شود اما متاسفانه طی چند روز گذشته درختان پارک جنگلی چیتگر سم پاشی شده اند. موضوعی که حالا هیچکس زیر آن نمی رود.

بی اطلاعی محیط زیست تهران از سم پاشی درختان چیتگر

سازمان محیط زیست شهر تهران از این اقدام ابراز بی اطلاعی کرده و این اقدام را دور از قوانین شهری دانسته به طوری که محمد حسین بازگیر رئیس محیط زیست شهر تهران در خصوص این مورد به خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اداره کل محیط زیست شهر تهران از سم پاشی پارک جنگلی بی اطلاع است و نمی داند شهرداری تهران از چه سمومی برای نابودی آفت درختان استفاده کرده است.

رئیس محیط زیست شهر تهران گفت: شهرداری تهران ملکف است که گزارشات خود را در این گونه موارد به ستاد فضای سبز، منابع طبیعی و همچنین شورای شهر ارائه و سازمان محیط زیست را از اقدامات صورت گرفته مطلع کند.

سازمان بوستان ها مسئول پاسخگویی در مورد سم پاشی درختان چیتگر است

اقدامات شهرداری تهران برای جلوگیری از انتشار آفات درختان چیتگر به گونه ای بود که حتی مسئولان شهری نیز خود از این اقدام بی اطلاع بودند و این اقدام را گردن سازمان بوستان ها انداختند به طوری که روابط عمومی مرکز مدیریت محیط زیست و توسعه پایدار شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: سم پاشی درختان پارک جنگلی چیتگر برای نابودی آفت ها برعهده شهرداری تهران است اما مسئولیت پاسخ دهی به اینگونه موارد را سازمان بوستان های شهر تهران بر عهده دارد.

وی افزود: سازمان بوستان ها مسئولیت هرگونه سم پاشی و یا نگهداری از فضای سبز و درختان داخل شهر را دارد و شهرداری تهران هیچ گونه دخالتی در این موضوعات نمی کند.

سم پاشی درختان در هر فصلی امکان پذیر نیست و سموم شیمیایی استفاده شده برای درختان نباید در فصل گرما صورت گیرد چرا که این سموم در فصل گرمای سال باعث آلودگی زیست محیطی و مسمومیت شهروندان خواهد شد.

در چند سال گذشته شهرداری تهران و همچنین سازمان بوستان ها و فضای سبز استفاده از سموم شیمیایی را در داخل شهر ممنوع اعلام کرده و استفاده از سموم در فضای شهر را عاملی برای آلودگی شهری خوانده اند.

این در صورتی است که برای سم پاشی و از بین بردن آفات درختان پارک جنگلی چیتگر از سمم استفاده شده و این موضوع در فصل گرم سال انجام شده است.

بررسی علت سم پاشی درختان چیتگر

علی محمد مختاری رئیس سازمان بوستان های شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص این موضوع اظهار کرد: چندین سال است که سازمان بوستان ها سم پاشی درختان در سطح شهر را ممنوع اعلام کرده چرا که اینگونه سم پاشی ها علاوه بر آلودگی محیط زیستی باعث بیماری کودکان و شهروندان نیز می شود.

وی با بیان این که برای نابودی آفت ها از سموم گیاهی استفاده می شود افزود: سازمان بوستان ها برای نابودی آفت های درختان داخل شهر از سموم گیاهی استفاده می کند که درواقع این کار نوعی مبارزه مکانیکی محسوب می شود.

مختاری با اشاره به استفاده سموم شیمیایی در برخی از باغات میوه در ملک های خصوصی نیز گفت: برخی از شهروندان که در ملک خود درختان میوه دارند برای آفت کشی از سموم شیمیایی استفاده می کنند و همچنین درختانی همچون نارون که در خارج از شهر است برای سم پاشی ممکن است از سموم شیمیایی استفاده کنند.

وی با تاکید این که سموم شیمیایی پارازیت های گونه ها را از بین می برد تصریح کرد: استفاده از سموم شیمیایی در این فصل به علت گرمای زیاد ممنوع است چرا که سموم شیمیایی پارازیت (همان کفش دوزک ها هستند که حشرات مضر را شکار می کنند) گیاهان را از بین می برد و باعث آلودگی محیط زیست نیز می شود.

رئیس سازمان بوستان های شهرداری تهران در رابطه با سم پاشی پارک جنگلی چیتگر نیز گفت: سم پاشی پارک چیتگر نباید در این فصل صورت می گرفت و این موضوع را باید مورد بررسی قرار داد.

مختاری ادامه داد: براساس دستور العمل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران، هر گونه سم پاشی باید با هماهنگی این سازمان انجام شود و تمام ارگان ها مکلف به رعایت این دستور العمل هستند.

آیا این بی اطلاعی ها و خودسری ها نشانه ضعف در مدیریت شهری نیست؟ پارک جنگلی چیتگر علاوه بر جاذبه گردشگری یکی از اکوسیستم های غنی در غرب شهر تهران محسوب می شود امیدواریم با برنامه ریزی و مدیریت درست این پارک مانند خیلی از اکوسیستم های دیگر محیط زیستی رو به نابودی نرود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
آرش
۱۳:۳۰ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
شهردار فقط قالیباف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
باید یک برنامه ریزی مناسب در این باره بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۸ ۲۱ خرداد ۱۳۹۷
واقعا جای بسی تاسف داره
آخرین اخبار