معاون استاندار سیستان و بلوچستان:

۶۵۰ میلیارد تومان اعتبارات اشتغال باید سریعتر جذب شود

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سیستان و بلوچستان گفت: ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبارات اشتغالزایی سهم این استان باید با تلاش جدی و مستمر مدیران و مسئولان دستگاه‌های اجرایی هر چه سریعتر جذب شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، علیرضا نورا سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری در نشست اعضای کمیته تخصصی اشتغال و سرمایه گذاری خاش و ستاد تسهیل طرح‌های استان در سرسرای اجتماعات فرمانداری خاش افزود: بر حسب دستور ریاست جمهوری رقم تسهیلات ۶ هزار میلیارد تومانی در کشور باید تا پایان تیرماه جذب شود به همین سبب عملکرد مسئولان در استان سیستان و بلوچستان باید موفق‌تر باشد تا در این استان مشکل دار و دارای شرایط بحرانی خشکسالی و مرزی و بیکاری کار‌های خوبی پیگیری و به مرحله اجرا در آید.

نورا  بیان کرد: دولت نگاه ویژه‌ای به سیستان بلوچستان دارد که ضروری است هر هفته مصوبات کمیته فنی مورد ارزیابی قرار گیرد و مدیر کل دفتر جذب و سرمایه گذاری استانداری بر این موضوع نظارت خواهد داشت.

وی اظهار داشت: در حوزه عملکردی و تلاش برای حل مشکلات مردم در سراسر استان با هیچ فردی تعارف نداریم.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سیستان و بلوچستان ادامه داد: در هیچ جای قانون نداریم که فردی روستایی از شمال یا جنوب استان برای دریافت تسهیلات اندک به مرکز استان عزیمت کند، لذا در این مبحث با مدیران و کارشناسان متخلف به شدت برخورد خواهد شد.

دکتر نورا تصریح کرد: دریافت تسهیلات در این استان باید تسهیل شود و از سهمیه ۶۵۰ میلیارد تومان تسهیلات صندوق توسعه ملی باید شاهد عملکرد موفق ادارات و بانک‌ها باشیم و این عملکرد ضعیف تا پایان تیرماه به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

وی افزود: در بخش پرداخت تسهیلات به روستائیان باید طرح‌های ضربتی اجرا شود و برای محقق شدن این امر بسیج امکانات و بهره گرفتن از توان همه مدیران و کارشناسان لازم است.

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سیستان و بلوچستان گفت: شایسته نیست مردم عزیز ما در این استان در شرایط سخت گرمایی، خشکسالی، مرزی، بیکاری و مشکلات اقتصادی بیش از این رنج بکشند.

وی خطاب به فرمانداران تاکید کرد که عملکرد ادارات و بانک‌ها را با قدرت زیرنظر بگیرند تا بیش از این شاهد عملکرد ضعیف مسئولان نباشیم.

وی ادامه داد: اولویت و توجه مهم دولت و شخص استاندار سیستان و بلوچستان تلاش برای رفع مشکلات حوزه آب و حمایت از تولیدات داخلی و کمک به حوزه اشتغال و سرمایه گذاری است.

مدیرکل جذب و سرمایه گذاری استانداری سیستان و بلوچستان نیز گفت: رهبر معظم انقلاب از یک دهه پیش تاکنون همواره اهمیت تولید، اشتغال، اقتصاد و سرمایه گذاری را متذکر می‌شوند و در این برهه که تحریم‌ها و فشار‌های دشمنان علیه ایران اسلامی افزایش یافته انتظار می‌رود به مشکلات مردم استان بیش از این توجه شود.

ماندانا زنگنه افزود: جای تاسف است که با وجود اطلاع رسانی‌های انجام شده، بسیاری از مردم از نحوه و جذب اعتبارات در شهرستان‌ها و بویژه نقاط روستایی بی خبر هستند، ضروریست مدیران و مسئولان در فرصت اندک بتوانند به مبحث معرفی طرح‌ها و نحوه ارائه تسهیلات بپردازند و دستگاه‌های اجرایی روال پرداخت‌ها را تسهیل کنند.

وی با تاکید بر اینکه در ثبت نام سامانه کارا از مردم هیچ پولی دریافت نمی‌شود؛ تصریح کرد: با توجه به بازه زمانی اندک ضرورت دارد دستگاه‌های اجرائی با مردم نهایت همکاری را داشته باشند و از وارد کردن هزینه به مردم پرهیز کنند و نیز از روند طولانی شدن ارائه تسهیلات به فرد متقاضی پیشگیری شود.

دکتر زنگنه اولویت بندی طرح‌ها و پیشبرد امور بر حسب سیاست گذاری‌های پیش روی دولت را خواستار شد.

فرماندار شهرستان خاش نیز در این نشست اظهار داشت: شرکت کشت و صنعت گوهرکوه در زمینه اشتغال و تولید علیرغم داشتن ظرفیت فراوان و سرمایه‌ای ملی عملکردی ضعیف داشته و متاسفانه با وجود داشتن افزون بر ۵۸۰۰ هکتار زمین بکر و اجرای ۲۴۰۰ هکتار آبیاری نوین از سوی دولت نتوانسته در مبحث تولید و اشتغال تاثیرگذار باشد

حمیدالدین یوسفی افزود: کشت و صنعت باید برند شهرستان باشد و در بخش تولید گوشت و شیر و تولید محصول استراتژیک پسته موفق عمل کند.

وی گفت: علوفه شهرستان خاش با وجود استفاده از منابع آب و شرایط سخت تولید با قیمت ارزان از منطقه خارج می‌شود.

فرماندار خاش بیان کرد: کارخانه پاک شیر تفتان با مشکلاتی رو به رو است و از آنجایی که بر حسب دستورات فقهی تسهیلات دولتی دریافت نمی‌کند باید در این بخش از کار تسهیل صورت پذیرد.

یوسفی اظهار داشت: وجود برخی دوگانگی در کمیته‌های استانی و محلی مشکلی عمده در مسیر اجرای طرح‌های مختلف به شمار می‌رود که ضرورت دارد به این معضل رسیدگی شود.

وی افزود: در نشست استانی طرح‌های اشتغالزایی بر روند تسهیل در پرداخت تسهیلات تاکید شده، ولی در استان و شهرستان با نقش اپوزسیون ادارات مواجه هستیم و امیدبخشی در جامعه وجود ندارد و شرایطی سخت برای مردم به وجود می‌آید و مردم برای اجرای طرح‌های کوچک باید کفش‌های آهنین پا کنند.

فرماندار خاش تاکید کرد: بسیاری از مردم از عملکرد مسئولان رضایت ندارند و با توجه به شرایط سخت دولت و نظام باید این تنگ نظری‌ها رفع و جذب حداکثری و دفع حداقلی در اولویت باشد تا عدالت در جامعه نهادینه شود.

یوسفی اضافه کرد: ایجاد بازارچه مرزی روتک از اولویت‌های مهم دولت است و با توجه به آب و زمین‌های حاصلخیز آن باید بتوانیم در این منطقه اقتصاد را رونق دهیم و متاسفانه در تامین سوخت کشاورزان شرایطی سخت وجود دارد و به مردم اتهام قاچاق سوخت زده می‌شود و به مزیت‌های مهم مرزی توجه نمی‌شود.

فرماندار خاش اظهار داشت: مردم ما به هیچ وجه قاچاقچی نیستند و باید طوری برنامه ریزی شود که در معیشت و اشتغال و درآمد مرزداران غیور آسیبی وارد نشود.

مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان سیستان و بلوچستان گفت: از محل ۶ هزار میلیارد تومان اعتبارات اشتغالزایی کشور بخش قابل توجهی به استان اختصاص پیدا کرده که روند خوبی برای اجرای کار طی می‌شود.

مهرداد جهاندیده افزود: در سامانه کارا روال خوبی وجود دارد که شیوه‌های ثبت نام از متقاضیان امر اشتغال مطلوب بوده و تاکنون افزون بر سه هزار و ۵۰۰ نفر در نقاط شهری و روستایی استان نام نویسی کرده اند که تاکنون ۲۹۰ طرح با سهم اعتباری ۳۱۰ میلیارد تومان در استان تصویب شده و سهم ادارات و نهاد‌ها نیز مشخص و طرح‌ها نیز به بانک‌های عامل معرفی شده اند.

وی تاکید کرد: برای تسهیل در امور پرداخت‌ها لازم است دستگاه‌های اجرایی موظف شوند صفر تا صد طرح‌های متقاضیان را متقبل شوند.

شماری از مدیران و معاونان ادارات کل استانی و مدیران محلی خاش به بیان دیدگاه‌ها و گزارش حوزه عملکردی خود پرداختند.

در این نشست مقرر شد؛ کمیته‌های فنی و تخصصی باید هر هفته تشکیل و مشکلات طرح‌ها در استان مورد بررسی قرار گیرد و سرعت و دقت و کیفیت در کار‌ها و فراهم شدن فرصت و زمینه برای پرداخت تسهیلات و اجرای طرح‌ها نیز نباید فراموش شود.

تمام طرح‌های تحت پوشش اصناف قبل از اینکه تسهیلات دریافت کنند باید جواز فعالیت آن‌ها صادر شود و نیز به مشکلات متقاضیانی که قبلا تسهیلات دریافت کرده و مشکل بانکی ندارند با تلاش استان از سوی مقام‌های بالادستی کشور رسیدگی شود.

انتهای پیام/ع

اولویت و توجه مهم دولت و شخص استاندار تلاش برای رفع مشکلات حوزه آب است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.