تشریح عملکرد سازمان دارالقرآن کریم/حمایت از ۲۰۰ هزار نفر در طرح ملی حفظ قرآن کریم

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم طی نشستی خبری به تشریح فعالیت‌های سال ۹۶ پرداخت.

تشریح عملکرد سازمان دارالقرآن کریمبه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی قره‌شیخلو رئیس سازمان دارالقرآن کریم در نشست خبری تشریح عملکرد این سازمان که صبح امروز (شنبه ۲ تیرماه) برگزار شد، در خصوص عملکرد سال گذشته سازمان دارالقرآن کریم گفت: عملکرد سال گذشته سازمان دارالقرآن کریم در چهار فصل حمایت از برگزاری آموزش‌های قرآنی عمومی و تخصصی، بخش هدایت ساماندهی و پشتیبانی از فعالیت‌های قرآنی مردمی و تشکل‌های قرآنی، نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم، همچنین فعالیت‌های فوق برنامه عملیاتی شده است.

وی افزود: در بخش حمایت از برگزاری آموزش‌های قرآنی و عمومی و تخصصی ۱۷۲ کارگاه یک روزه پیرامون سبک زندگی قرآنی در ۲۹ استان با حضور ۷ هزار و ۳۵۵ نفر برگزار کرده‌ایم. همچنین دو کارگاه سه روزه در دو استان یزد و مرکزی با حضور ۴۸۰ نفر برگزار شد. دوره تخصصی تربیت مربی سبک زندگی با حضور ۴۰ نفر و دوره‌های تخصصی ویژه استعداد‌های قرآنی در رده ۱۰ تا ۱۸ سال با حضور ۱۳۰۰ نفر برگزار کرده‌ایم.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم عنوان کرد: از ارزیابی، سطح بندی و ارتقای سطح دانش قرآنی روحانیون مستقر در سراسر کشور حمایت کرده‌ایم؛ حدود هزار روحانی در سراسر کشور در دوره تربیت آموزشیار قرآنی شرکت کردند. همچنین ۷۰ جلسه شناسایی، حمایت و راه اندازی جلسات و حلقه‌های تفسیری در سال گذشته مورد حمایت قرار گرفتند. تربیت کادر متخصص آموزش عمومی قرآنی کریم در ۱۰۳ دوره مختلف آموزشی با حضور ۴ هزار و ۱۳ نفر برگزار شد، در ضمن اجرای طرح ملی ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به ۷ هزار و ۴۱۹ حفاظ صورت گرفت.

وی در خصوص فصل دوم عملکرد دارالقرآن کریم عنوان کرد: حمایت از تهیه و تولید محصولات قرآنی در قالب کتاب، رسانه، بسته با اولویت سبک زندگی قرآنی در دستور کار داشتیم و چهار کتاب مبادی و مبانی سبک زندگی قرآنی، کتاب راهبرد‌ها و روش‌های سلبی در آموزش، کتاب کاربرد روانشناسی در تدریس، کتاب صداسازی در هنر معنوی تلاوت و یک پژوهش میدانی به نام پژوهش پایبندی به قرآن کریم در سال گذشته رونمایی شد.

قره‌شیخلو افزود: برگزاری ۱۹ جلسه هیئت رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت، کارشناسی و رسیدگی به ۳ هزار و ۹۷۰ درخواست تأسیس و تغییرات موسسات قرآنی مردمی، حمایت از ۱۵ هزار و ۱۵۱ نفر در برنامه‌های آموزشی موسسات فرهنگی قرآن و عترت، همچنین حمایت از ۳۴ هزار و ۷۰۳ برنامه آموزشی خانه‌های قرآنی شهری و روستایی که در دوره‌های آموزش عمومی قرآن کریم تحت پوشش قرار گرفتند.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم اظهار کرد: برگزاری مراسم تکریم از ۴۲ چهره قرآنی در دوازدهمین دوره مراسم تکریم در دهه فجر، برگزاری نشست مدیران کل تبلیغات اسلامی استان‌ها، برگزاری ۶۲ نشست توجیهی روسای ادارات امور قرآنی استان‌ها، همچنین توانمندسازی ۴۶۲ کارشناس و رابطان قرآنی استان‌ها که در ۱۱ دوره سه روزه در سازمان دارالقرآن برگزار شد؛ همچنین اعزام گروه‌های ارزیاب برای فعالیت‌های قرآنی استان‌ها جهت بررسی عملکرد بخشی از فعالیت‌های سازمان دارالقرآن در سال گذشته به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: عملکرد ۱۴۶ شهرستان توسط تیم‌های ارزیابی مورد بررسی قرار گرفت؛ همچنین برای حمایت از فعالیت‌های قرآنی در مناطق ویژه برنامه‌هایی در ۳۱ منطقه کشور شامل برگزاری کارگاه، ایجاد پایگاه قرآنی، برگزاری مسابقات قرآنی منطقه‌ای و محلی، انجام شد؛ همچنین حمایت از امور ستادی انجمن‌های خیرین قرآنی استان‌ها، حمایت از تشکل انجمن قرآنیان استان‌ها، حمایت از برگزاری طرح قرآن در رمضان بخشی از برنامه‌های سازمان دارالقرآن کریم است.

قره‌شیخلو در خصوص مراسم اعتکاف سال گذشته عنوان کرد: مراسم اعتکاف سال گذشته مورد حمایت و مشارکت معتکفین قرار گرفت و در دو هزار و ۱۹۹ مسجد برنامه تصحیح قرائت نماز، تلاوت قرآن کریم شامل ختم قرآن و برگزاری مسابقه فرهنگی قرآنی با حضور ۳۰۰ هزار معتکف انجام شده است.

رئیس سازمان دارالقرآن کریم در خصوص نظارت بر چاپ و نشر قرآن کریم اظهار کرد: برگزاری متون و صدور مجوز چاپ قرآن، دوره آموزشی تخصصی کارشناسان تصحیح قرآن کریم، تولید فایل‌های الگوی قرآن کریم، بخشی از فعالیت‌های فصل سوم بررسی عملکرد در سازمان دارالقرآن است.

وی خاطرنشان کرد: مشارکت با دستگاه‌ها، نهاد‌ها و مراکز در اجرای فعالیت‌های قرآنی از جمله نیروی انتظامی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، نیروی هوایی ارتش، دانشگاه مذاهب اسلامی، سیمای قرآن، رادیو قرآن، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، همچنین تشکیل مجامع پژوهشی و شورا‌های کارشناسی به منظور تدوین اسناد راهبردی و گزارش‌های تحلیلی و آماری با دعوت از کارشناسان خبره قرآنی در موضوعات مختلف انجام می‌شود.

قره‌شیخلو در خصوص برنامه‌های سال ۹۷ گفت: برای امسال هم مانند سال گذشته ۴۰ عنوان برنامه تدارک دیده‌ایم که در حوزه‌های آموزش، کارگاه، استعداد‌های قرآنی، مسابقات و دیگر برنامه‌ها انجام خواهد شد. همچنین برنامه‌ریزی ما در طرح ملی حفظ برای ۲۰۰ هزار نفر است که برای تابستان موضوع حفظ جزء ۳۰ برای ۴۰ هزار نفر به استان‌ها ابلاغ شده است البته امیدواریم با حمایت‌های به موقع شورای توسعه بتوانیم این طرح را به خوبی اجرا کنیم. همچنین حدود ۱۰ میلیارد تومان بودجه از کانال‌های دیگر نظیر شورای توسعه و خیران برای سال ۹۷ پیش‌بینی شده که امیدواریم به موقع تحقق یابد و اجرایی شود.

در ادامه نشست عباس سلیمی معاون فرهنگی و امور زائران حرم شاه عبدالعظیم الحسنی (ع) در خصوص اقدامات کمیته قرآنی ستاد دهه فجر گفت: ما باید از این فرصت مغتنم که به وجود آمده است نهایت بهره را ببریم و می‌توان کارنامه چهل سال قرآن را نشان داد و نقاط قوت و ضعف را بیان کرد. منظور ما از ارائه کارنامه قرآنی نظام صرفا آمار کلاس‌های مختلف قرآنی و نمایشگاه‌ها و ... نیست هرچند این موارد جز اقدامات قرآنی است، اما این یک حقیقت محض است و تمام توفیقات و افتخارات کسب شده در سایه سار اقدامات عملی قرآنی بوده و نابسامانی‌های ما هم به خاطر عدم توجه به تعالیم حیات بخش قرآن بوده است.

وی ادامه داد: در خصوص کارنامه قرآنی؛ ما ایران را یک جامعه ۸۰میلیونی می‌دانیم و تنهایک ناظر بر فعالیت‌های قرآنی نیستیم و از همه نهاد‌ها و دست اندرکاران می‌خواهیم که در چهلمین سال در زمینه اقدامات و فعالیت‌ها قرآنی حضور پیداکنند. برای نشان دادن فعالیت‌های قرآنی ابتدا اقداماتی که مستقیم با قرآن در ارتباط است را می‌خواهیم نشان دهیم، ما باید اقدامات چهار دهه خود را برای مردم بازگو کنیم و بگوییم تاسیس رادیو قرآن، رادیو تلاوت، شبکه قرآن، تاسیس خبرگزاری‌های قرآنی، دانشکده‌های قرآنی، سفر‌های قاریان در کنار چاپ و تفسیر قرآن، هنر‌های قرآنی، تاسیس مدارس و کانون‌های قرآنی، تحقیقات و پژوهشگاه‌های قرآنی، برپایی نمایشگاه قرآن انجام شده و یادآوری آن باید انجام شود.

دبیر کمیته قرآنی ستاد دهه فجر انقلاب اسلامی عنوان کرد:یکی دیگر از اقدامات ما این است که توفیقات که از الگو قراردادن قرآن رخ داده است نشان دهیم، این کتاب متعلق به همه جهانیان است و از این رو براساس فرمایش پیامبر اکرم (ص) قرآن را باید پیشوا و مدیر قرار داد و ما از این رو میتوانیم افراد حقیقی و حقوقی را ببینیم که در زمینه تفسیر و قرائت قرآن شاید کار خاصی نکرده باشند، اما رویه اقدامات آن‌ها در جهت قرآنی بوده باشد.

وی ادامه داد: توصیه ما به همه کسانی که می‌خواهند در این برنامه‌ها حضور پیدا کنند دو موضوع است، ابتدا توفیقات کسب شده و سپس دورنمای قرآنی است، ما باید اقدامات خود قبل از پیروزی انقلاب اسلامی را با بعد از پیروزی انقلاب مقایسه کنیم، ضمنا باید گفت که توقعات ما در راستای قرآن محقق نشده است و ما نیاز به کار بیشتر داریم.

سلیمی خاطر نشان کرد: یکی از برنامه‌های دیگر امسال ما برخی از رونمایی‌ها باتوجه به دهه انقلاب است و برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی هم در جهت تحلیل وضعیت قرآنی کشور به روی آنتن می‌رود، از طرفی به دنبال توسعه فیلم‌ها و برنامه‌های استانی متناسب با ستاد دهه فجر انقلاب نیز هستیم. نقش کمیته قرآن ستاد دهه فجر هم این است که قصد دخالت در امور فرهنگی سازمان‌ها و‌جریانات قرآنی را نداریم و فقط به دنبال هماهنگی و انعکاس اقدامات قرآنی سازمان ها، نهاد‌ها و سایر دستگاه‌ها و نهاد‌های عمومی هستیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.