سهم آب مصرفی بخش کشاورزی اصفهان به زیر ۱۰ درصد رسیده است

امسال سهم آب مصرفی در بخش کشاورزی اصفهان به زیر ۱۰ درصد رسیده و این در حالی است که ۹۰ درصد سهم آشامیدن و صنعت است که این سهمیه بندی باید برعکس باشد و باید سهم آشامیدن و کشاورزی به ۹۰ درصد و صنعت به زیر ۱۰ درصد برسد.

 رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، با بیان این مطلب، گفت: کم شدن سهم آب مصرفی در بخش کشاورزی باعث شد ۱۳۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی امسال به زیرکشت نرود اراضی که محصولاتی همچون گندم، جو، ذرت و علوفه‌ کشت می‌شد.

حمیدرضا قلمکاری اظهار داشت: اراضی کشاورزی که به زیرکشت نرود به شدت در معرض فرسایش بادی قرار  می گیرد و در صورت ادامه وضعیت فعلی و فقدان کشت در بحث تولید گرد و غبار به چالش جدی برای استان بدل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه شوری آب یا «ای سی» برای آشامیدن باید زیر یک دسی زمینس بر متر باشد، ادامه داد:  آب مصرفی در بخش کشاورزی تا هشت دسی زیمنس بر متر است یعنی با شوری هشت برابر یا بیشتر است که با این آب در استان می توان تولید محصول داشت و سهم خاک و صنعت را نیز پرداخت البته در صورتی که آب با همین کیفیت در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان اعلام کرد: موضوع الگوی کشت هم به همان مشکل دچار شده است هر جا با کم آبی مواجه می شویم متخصص و غیر متخصص تغییر الگوی کشت را پیشنهاد می دهند.

قلمکاری اظهار داشت: در بحث الگوی کشت فقط آب مهم نیست بلکه باید در این موضوع نوع خاک، اقلیم منطقه و شرایط اقتصادی کشاورزی را هم در نظر گرفت.

وی افزود: به زبان ساده تر مجموع عوامل فوق خلاصه چیزی است که در آمایش سرزمین در بخش کشاورزی به آن پرداخته می شود با این توضیح به راحتی که این واژه را به کار می بریم نمی توانیم در عمل یک کشت را حذف و کشت دیگر را جایگزین کنیم.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی اصفهان اعلام کرد: هدر رفت آب در کشاورزی آبی است که دوباره به سفره‌های زیرزمینی باز می‌گردد ولو اینکه با ساده ترین روش های آبیاری کشاورزی کنیم. این سهم طبیعت است که پرداخت می شود اما حجم آب مصرفی این رقم نیست و قبلا ۹۰ درصد بود که آمار کنونی حدود ۸۰ درصد را بیان می کند و در استان اصفهان وضعیت خیلی متفاوت است.

 

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Sweden
ناشناس
۱۳:۰۰ ۱۴ تير ۱۳۹۷
تمام صنابع آب بر باید به سواحل منتقل شوند