پرداخت مبالغ هنگفت به «حکمتیار» توسط دولت افغانستان

دستکم در دو مورد در سال ۱۳۹۷، بیش از ۲۱۲ میلیون و ۹۸۰ هزار افغانی توسط دفتر ریاست جمهوری افغانستان به دفتر حکمتیار پرداخت شده است.

پرداخت مبالغ هنگفت به «حکمتیار» توسط دولت افغانستانبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، یافته‌های یک گزارش تحقیقی نشان می‌دهد که دستکم در دو مورد در سال ۱۳۹۷، برای پیشبرد اهداف کمیسیون مشترک اجرایی توافق‌نامه‌ی حزب اسلامی و حکومت افغانستان، بیش از ۲۱۲ میلیون و ۹۸۰ هزار افغانی از دفتر ریاست جمهوری این کشور درخواست شده‌است.

در این گزارش گفته شده که این مقدار پول از سوی اکرم خپلواک، رئیس کمیسیون مشترک اجرایی توافقنامه حزب اسلامی با حکومت افغانستان درخواست شده و وزارت مالیه این مبلغ را از کُد ۹۱ (کُد امنیت ملی) منظور کرده و نیز ریاست‌جمهوری «مطالبه‌ی متن پیشنهاد»، یعنی دو درخواست مالی این کمیسیون را پذیرفته و دستور اجرایی آن را داده است.

 بررسی‌های اطلاعات روز نشان می‌دهد که وجود ابهام در توافق‌نامه صلح حزب اسلامی با حکومت و فرمان ریاست‌ جمهوری درباره‌ی اجرای این توافق‌نامه، سبب شده که مقدار قابل توجهی پول، صرف تأمین نیازهای مالی یک حزب سیاسی و رهبر آن شود. در حالی که مطابق قوانین و طرزالعمل تأسیس و ثبت احزاب و اسناد بودجه‌ی مالی حکومت، هیچ حکم صریحی در مورد حمایت مالی احزاب سیاسی وجود ندارد.

پرداخت مبالغ هنگفت به «حکمتیار» توسط دولت افغانستان

بر اساس این گزارش، در ماده شش توافقنامه صلح میان حزب اسلامی به رهبری آقای حکمتیار و دولت تصریح شده که: «دولت جمهوری اسلامی افغانستان همزمان با امضای این موافقتنامه رسما اعلام می‌دارد که رهبر حزب اسلامی افغانستان و دیگر شخصیت‌های برجسته‌ی آن می‌توانند در هر جایی از این کشور که خواسته باشند، مطابق با قوانین کشور آزادانه زندگی نمایند و دولت جمهوری اسلامی افغانستان خود را مکلف به تامین شرایط لازم و مساعد برای تحقق این شرایط می‌داند».

این در حالی است که یک عضو کنونی کمیته‌ی نظارت بر تطبیق قانون اساسی درباره‌ی مفاد توافق‌نامه‌ی صلح میان حزب اسلامی و دولت گفته که «محتوای این توافق‌نامه به ویژه در بخش تأمین شرایط لازم و مساعد برای این‌که اعضای حزب اسلامی در هرجای کشور که بخواهند زندگی کنند، و نیز تأمین ضرورت‌های محل اقامت رهبر این حزب، بسیار گنگ است و اجرای آن به دوش کمیسیون مشترک اجرایی موافقت‌نامه‌ی صلح حزب اسلامی و دولت واگذار شده است».

از سوی دیگر، دو مکتوب دیگر کمیسیون اجرایی مشترک موافقت‌نامه‌ی صلح حزب اسلامی و دولت در سال ۱۳۹۶ که به دست روزنامه اطلاعات روز قرار گرفته، نشان می‌دهد که این کمیسیون یک بار برای تعمیر و بازسازی اقامت‌گاه آقای حکمتیار، ۲۲ میلیون و ۷۹۲ هزار افغانی درخواست کرده و در مکتوب شماره ۲۱۰ نیز برای «رهبر حزب اسلامی دو عراده موتر جدید هایلکس پیک» و برای دفتر وی، ۳ عراده موتر کرولای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ خریداری شده است.

پرداخت مبالغ هنگفت به «حکمتیار» توسط دولت افغانستان

حضور محکومین فعالیت‌های تروریستی در میان زندانیان رها شده حزب اسلامی

در این گزارش همچنین به آزادی زندانیان حزب اسلامی اشاره شده ‌است. در گزارش آمده که اولین گروه از این زندانیان که شامل ۵۵ تن می‌شدند، در ماه ثور سال ۱۳۹۶ از زندان رها شدند. دومین گروه از آن‌ها که شامل ۱۲ تن می‌شد، اندکی پس از آن آزاد شدند. سومین گروه از زندانیان حزب اسلامی که شامل ۷۵ نفر می‌شدند، در ماه جدی همان سال از زندان رها شدند و در چهارمین مرحله، ۱۹۸ تن از زندانیان حزب اسلامی از زندان رها گردیدند.

بر اساس این گزارش تحقیقی، در فهرست زندانیان آزادشده‌ی حزب اسلامی کسانی که به «فعالیت‌های تخریب‌کارانه، تروریستی و همکاری با دشمن» متهم و محکوم شده بودند نیز حضور دارند.

به نوشته خبرنامه، گفته می شود که حتی برخی افراد مربوط به گروه داعش و طالبان نیز زیر نام زندانیان حزب اسلامی حکمتیار آزاد شده‌اند که شماری‌شان دوباره به گروه طالبان پیوسته‌اند.

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار