نیویورک تایمز بررسی کرد؛

چرا ترامپ در دیدار با همتای روس خود قدرت و صراحتش را از دست می‌دهد؟

پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی به بررسی نوع رفتار و رویکرد رئیس‌جمهور آمریکا در دیدارش با ولادیمیر پوتین پرداخت.

چرا ترامپ در دیدار با همتای روس خود قدرت و صراحتش را از دست می‌دهد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه نیویورک تایمز نوشت: آخرین باری که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا ادعا کرد که هر دو طرف (آمریکا و روسیه) مسئول رفتار‌های بدی که انجام می‌دهند هستند، اوضاع به خوبی پیش نرفت. تقریباً یک سال پیش بود که که تظاهرات نئو-نازی‌ها در آمریکا به هرج و مرج و خشونت کشیده شد و یک سفیدپوست نژادپرست با خودروی خود وارد جمعیت شد و یک زن را به قتل رساند.

ترامپ روز دوشنبه پس از دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرد و آنجا در شرایطی قرار گرفت که نمی‌توانست حرف بزند. یک خبرنگار از او درباره ۱۲ مقام نظامی روس که به مداخله سایبری در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا متهم شدند، سوال پرسید و گفت: آیا ترامپ روسیه را مسئول می‌داند؟ ترامپ در جواب گفت: «از نظر من هر دو کشور مسئول هستند.»

با اینکه دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ پر از لحظاتی است که او با حرف هایش وجهه این کشور را تخریب می‌کند حرف‌های او در روز دوشنبه بیش از همیشه برای آمریکا سنگین بود.

در ادامه این گزارش آمده است: فهمیدن موقعیتی که ترامپ ایجاد کرد، بسیار دشوار است. ترامپ در حالیکه فقط در چند قدمی پوتین ایستاده بود تحقیقات نهاد‌های اطلاعاتی و اجرایی آمریکا درباره اینکه روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ این کشور به نفع ترامپ مداخله کرده را زیر سوال برد.

ترامپ در این کنفرانس خبری گفت: «مردم و دن کوتس [رئیس اداره اطلاعات ملی آمریکا] پیش من می‌آیند و می‌گویند کار روسیه بوده است. رئیس جمهور پوتین می‌گوید روسیه نبوده است و من می‌گویم: هیچ دلیلی نمی‌بینم که کار روسیه بوده باشد».

ترامپ تحقیقات «رابرت مولر» بازرس پرونده مداخله روسیه در انتخابات آمریکا را «یک فاجعه برای کشور» توصیف کرد و سپس برخی توجیحات را باز هم تکرار کرد. او گفت: همدستی [روسیه در انتخابات] صفر بوده است؛ وی همچنین با اشاره به پرونده استفاده هیلاری کلینتون –رقیب او در انتخابات- از سرور‌های شخصی اش و هک شدن رایانه‌های حزب دموکرات پرسید «سرور کمیته ملی دموکرات‌ها کجاست؟» و در آخر هم طبق معمول گفت: «من اکثریت رای‌های مجمع گزینندگان را به دست آوردم».

حتی جمهوری خواهان عالی‌رتبه هم پس از شنیدن این اظهارات نتوانستند، ساکت بمانند. «پال رایان» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفت: رئیس جمهور باید بپذیرد که روسیه دوست آمریکا نیست. «میچ مک کانل» رهبر اکثریت حزب جمهوریخواه در مجلس سنا نیز گفت: روس‌ها دوست آن‌ها نیستند و به ارزیابی جامعه اطلاعاتی آمریکا اعتماد کامل دارد. سناتور مک‌کین نیز گفت: «هیچ رئیس جمهوری تاکنون تا این حد خودش را سرافکنده نکرده است».

ترامپ در حضور خبرنگاران گفت قصد دارد روابط آمریکا و روسیه که در دوره «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا خراب شده بود را احیا کند. به نظر می‌رسد ترامپ نمی‌داند یا عمداً نمی‌خواهد بداند چرا مشاوران امنیت ملی او، روسیه و چین را دشمنان ژئواستراتژیک آمریکا می‌دانند.

نگارنده در پایان می‌نویسد: دلیل اینکه دونالد ترامپ حاضر نیست به صراحت با روسیه برخورد کند همچنان یک راز است. او به راحتی به هم‌پیمانان اروپایی می‌تازد، اتحادیه اروپا را «دشمن» می‌خواند و می‌گوید رسانه‌ها دشمن مردم هستند، اما زمانیکه در کنار ولادیمیر پوتین قرار می‌گیرد قدرت و صراحتش را از دست می‌دهد و مطیع می شود. کاملاً مشخص است رئیس جمهوری که دانش و تجربه کافی ندارد آمریکا را به قعر مشکلات می‌برد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار