آیت الله مظاهری:

بی‌اعتنایی به مردم مانع کسب شخصیت اجتماعی و عزت است

رئیس حوزه علمیه اصفهان گفت: بی‌اعتنایی به مردم و حوائج آنها، مانع کسب شخصیت اجتماعی و عزت است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،آیت‌الله حسین مظاهری در دردرس اخلاق خود  با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) درباره جاذبه مومن، اظهار داشت: مؤمن باید جاذبه داشته باشد و مردم او را بپذیرند، چنانکه او هم باید مردم را بپذیرد. مؤمن باید حس مردم‌داری داشته باشد، حس پذیرایی داشته باشد و قوه جاذبه او بیش از قوه دافعه او باشد.

وی افزود: اگر کسی مردم‌پذیر نباشد یا مردم او را نپذیرند، مؤمن واقعی نیست، و اصلاً خیر ندارد. وقتی مردم‌پذیر شد آن وقت است که خیردار می‌شود، امربه‌معروف و نهی‌ازمنکرش کاربرد و گفتار و کردارش نفوذ دارد و حتّی می‌رسد به آنجا که مردم می‌خواهند در رفتار و گفتارشان، او را اسوه و الگوی خود قرار دهند.

استاد اخلاق حوزه علمیه در این باره که جاذبه و الفت چگونه حاصل می‌شود، گفت: وقتی انسان بتواند بر دل مردم حکومت کند، بین او و مردم جاذبه و الفت پدید می‌آید و سخنش بر دل و جان آنان تأثیر دارد ، کسی که حکومت بر دل‌ها دارد، با یک صحبت کوتاه، در دل مستمعین نفوذ می‌کند، از سخنان او متأثر می‌شوند و خوب می‌تواند کار کند.

وی خاطرنشان کرد: کسی که از ایمان و تقوا برخوردار است، جاذبه دارد و محبتش در دل‌ها ریخته می‌شود و حتماً خدا او را محبوب دل‌ها می‌کند.

آیت‌الله مظاهری تصریح کرد: تقوا یعنی اهمیت به واجبات مخصوصاً نماز، اهمیت به مستحبات مخصوصاً انس‌ با قرآن و دعا و توسل و خدمت به خلق خدا و مهم‌تر، اجتناب از گناه، چه صغیره و چه کبیره، خصوصاً اجتناب از حق‌النّاس.

وی با بیان اینکه یکی از آثار تقوا این است که انسان حکومت بر دل‌ها پیدا می‌کند و تا حکومت بر دل‌ها نباشد، حرف انسان تأثیر ندارد، گفت: این به تجربه هم اثبات شده است، افراد متقی یک جاذبه خاصی در میان مردم دارند و در بین مردم جا باز کرده‌اند. اقبال و توجه مردم، دست ما نیست و در دست خداست ، اگر واقعاً متقی باشیم، اقبال مردم به طور ناخودآگاه برای ما پیدا می‌شود.

رئیس حوزه علمیه اصفهان بیان کرد: البته باید تقوا حقیقی باشد و نمی‌شود مردم را با تظاهر جذب کرد. اساساً همان‌‌طور که تقوا جاذبه دارد، تظاهر دافعه دارد، به تجربه نیز اثبات شده است.

وی افزود: مؤمن باید در رفت و آمدها و در همنشینی با مردم، جاذبه داشته باشد و جاذبه او که از تقوا نشأت می‌گیرد، بین او و مردم الفت ایجاد کند. از این گذشته، انسان، در اثر رعایت تقوا، ابهت و شخصیت اجتماعی پیدا می‌کند که آن هم به وی جاذبه می‌بخشد و سبب ایجاد الفت بین او و مردم خواهد شد.

آیت‌الله مظاهری اظهار داشت: نکته قابل توجه دیگر، عصبانیت و پرخاشگری به عنوان یک مصیبت است. خواص، روحانی‌ها و افراد سرشناس و تأثیرگذار باید بر اعصاب خود مسلط باشند تا جاذبه خود را از دست ندهند.

وی گفت: اهانت در گفتار یا در رفتار، علاوه بر اینکه گناه است، ابهت انسان را نابود می‌کند. بی‌اعتنایی به مردم و حوائج آنها، مانع کسب شخصیت اجتماعی و عزت است و در مقابل، احترام به افراد، اعتنا به شخصیت آنها و رعایت ادب و آداب اجتماعی، شخصیتی نیکو، با ابهت و جذاب برای انسان پدید می‌آورد.

انتهای پیام /س

صحبت های آیت الله مظاهری درخصوص اخلاق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.