در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

مناطق آزاد کمکی به حل معضلات اقتصادی کشور نمی‌کند/ به واسطه افزایش این مناطق، مجرایی قانونی برای قاچاق و اختلال در تولید داخلی پدید آمده است

گفت‌وگوی ویژه خبری

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری امشب با موضوع افزایش مناطق آزاد، حامی تولید یا رقیب آن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  افزایش مناطق آزاد، حامی تولید یا رقیب آن موضوع گفت‌وگوی ویژه خبری امشب 3 مردادماه بود که با حضور مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و محمد حسن‌نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

 مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی  مجلس در ابتدای برنامه اظهار کرد: بنده مخالف ایجاد مناطق آزاد تجاری نیستم، اما تجربه ۲۵ ساله ما از ایجاد این مناطق و عملکرد آن نشان داده که مناطق آزاد نه تنها کمکی به حل معضلات اقتصادی کشور نمی‌کند، بلکه امر دست و پاگیری است که به چالش‌های دامن می زند.

وی افزود: در کشورهای دنیا به طور متوسط ۱۰۰ هکتار جزء مناطق آزاد محسوب می‌شود، در حالی که ماکو پانصدهزار، قشم 30هزار و انزلی90 هزار مناطق آزاد دارند و با این وضعیت بهتر بود که دولت طی لایحه ای کل کشور را منطقه آزاد اعلام می کرد.

ذوالنوری تصریح کرد: طبق ماده ۱ قانون چگونگی ایجاد و مدیریت مناطق آزاد ،این مناطق به منظور تسریع در آبادانی کشور، افزایش درآمد ،ایجاد اشتغال سالم ،حضور فعال در بازارهای منطقه و جهان تولید و صادرات کالا محرومیت زدایی و ارز آوری است، لذا هر شخصی که مدعی است این اهداف محقق شده بیاید و بگوید.

به واسطه افزایش مناطق آزاد مجرایی قانونی برای قاچاق و اختلال در تولید داخلی پدید آمده است

عضو کمیسیون امنیت خاطر نشان کرد: افزایش زمین خواری ،افزایش قیمت زمین ،ویلاسازی و رواج کاسبی های غیرمولد نتیجه افزایش مناطق آزاد بوده است و به صورت کلی به واسطه افزایش مناطق آزاد مجرایی قانونی برای قاچاق و اختلال در تولید داخلی پدید آمده است.

در ادامه برنامه محمد حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر قرار باشد هر مسئله ای که دچار ایراد است، را تعطیل اعلام کنیم بهتر است در ابتدا بانک مرکزی را به حالت تعطیل در آوریم!

وی افزود:کل مناطق آزاد ۶۰۰۰ کیلومتر است که حدود 950 هزار نفر جمعیت داشته و 283هزار شغل در این مناطق ایجاد شده است، در حالی که در کل کشور طی یک سال تنها ۳ میلیون شغل ایجاد شده، لذا اگر بخواهیم مناطق آزاد را با کل کشور مقایسه کنیم، این مناطق حدود ۵۰ درصد افزایش اشتغال داشته اند.

حسن نژاد گفت: نباید بگوییم که مناطق آزاد نفعی برای ما نداشته، اما معتقدم که هنوز تا ایده آل ها فاصله داریم و طی سفری که اعضای کمیسیون اقتصادی به مناطق آزاد داشته اند، اذعان کردند که نظرشان درباره این مناطق تغییر کرده است.

نمی توان گفت که مناطق آزاد به اهداف خود جامه عمل پوشانده اند

معصومی مدیر سابق منطقه آزاد اروند در ادامه برنامه در ارتباط زنده تلفنی اظهار کرد: اگر بخواهیم به صورت موشکافانه و دقیق به بررسی مناطق آزاد بپردازیم مشخص است که این مناطق تولید و صادرات محور نیستند و نمی توان گفت که مناطق آزاد به اهداف خود جامه عمل پوشانده اند.

وی افزوده: کالاهایی که تحت عناوینی همچون همراه مسافر و تولید مجازی وارد کشور می‌شوند، در واقع محلی برای افزایش قاچاق کالا هستند و می توان گفت که صادرات مناطق آزاد از میزان واردات بسیار کمتر است.

مدیر سابق منطقه آزاد اروند بیان کرد: تمام دنیا مناطق آزاد با هدف افزایش درآمد برای کشور شکل می گیرند، معافیت های ۲۰ ساله ای که به مناطق آزاد اختصاص یافته، توجیهی ندارد.

وی ادامه داد: در مناطق آزاد درآمد مسمومی به نام سهمیه گمرک جمهوری اسلامی وجود دارد که باید درآمد آنها به خزانه کشور ریخته شود، اما در واقع به جیب مناطق آزاد گسیل میشود! بیش از ۲۰ درصد بودجه عمرانی کشور به ۷ منطقه اختصاص پیدا کرده، به این معنا که این مناطق حدود ۲۰ درصد بودجه عمرانی کشور را استفاده می کنند، در حالی که کشور ۲۰۰ شهر و منطقه دارد .

مناطق آزادی هیچ ردیفی در بودجه عمومی کشور ندارند

در ادامه برنامه محمدرضا عبدالرحیمی مدیر سرمایه گزاری شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: نقد باید منصفانه و مبتنی بر اعداد و ارقام باشد، مگر در بودجه عمرانی کشور ردیفی برای مناطق آزاد کشور در نظر گرفته شده که آقای معصومی می گویند ۲۰ درصد به مناطق آزاد اختصاص می یابد؟ مناطق آزادی هیچ ردیفی در بودجه عمومی کشور ندارند و جای تعجب است که چنین حرفی شنیده می شود.

وی افزود: امروز برای ایجاد زیرساخت های مناطق آزاد در تمام دنیا چندین میلیارد دلار هزینه می شود و متناسب با مشوق های مالی که برلی این مناطق در نظر گرفته می شود همه سرمایه گزاران داخلی فعالیت می کنند، تا به پیوند اقتصاد با دیگر کشورهاو توسعه و عمران کمک کنند.

عبدالرحیمی خاطر نشان کرد:۱۴۰۰ واحد صنعتی در حوزه صنعت و معدن در این مناطق مجوز گرفته اند که حدود هزار و 100 واحد فعال در حال تولید و بهره برداری هستند که بخش عمده ای از ایجاد اشتغال در مناطق آزاد به این واحدها اختصاص دارد.

وی گفت: صادرات مناطق آزاد اکنون به یک میلیارد و۵۰ میلیون دلار رسیده است.

مناطق آزاد علیرغم همه خدماتی که داشته‌اند، هنوز به اهداف اصلیشان نرسیده‌اند و در خدمت تولید ملی نیستند

محمدرضا فولادگر رئیس فراکسیون حمایت از تولید ملی مجلس طی تماس تلفنی با اشاره به اینکه مناطق آزاد علیرغم همه خدماتی که داشته‌اند هنوز به اهداف اصلیشان نرسیده‌اند و در خدمت تولید ملی نیستند گفت: باید بر روی گسترش مناطق آزاد بر اساس آمایش سرزمینی تصمیم گیری کرد.

وی خاطرنشان کرد: واقعیتی به نام قاچاق در مناطق آزاد وجود دارد، لذا بر روی عدد آن برآوردی نداریم و برآوردهای میزان قاچاق هیچکدام دقیق نیست زیرا در جایی ثبت نمی‌شود.

رئیس کمیسیون فراکسیون حمایت از تولید ملی مجلس با اشاره به بند 11 سیاست اقتصاد مقاومتی ادامه داد: سه رویکرد در اقتصاد مقاومتی برای گسترش مناطق آزاد وجود دارد که شامل افزایش صادرات، انتقال فناوری های نو و تسهیل سرمایه گذاری است ، اگر این سه رویکرد را در مناطق آزاد ببینم که با شاخص های مورد نظر رو به گسترش است می توان گفت که مناطق آزاد در خدمت تولید ملی قرار دارد یا نه.

وی تصریح کرد: یک مرتبه افزایش تعداد مناطق آزاد در کمیسیون اقتصادی نسبت به لایحه دولت افزایش پیدا کرد که خود مجلس در صحن علنی عکس العمل نشان داد.

مجتبی ذوالنوری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از این برنامه با اشاره به اینکه بازارچه های مرزی را نباید با مناطق آزاد مقایسه کرد افزود: فلسفه وجود منطقه آزاد صادرات و واردات در سطح مواد اولیه، آوردن تکنولوژی و تقویت تولید است.

وی با اشاره به اینکه منطقه آزاد و یا منطقه ویژه اقتصادی منطقه گردشگری ، خرید و فروش نیست ادامه داد: دولت کار زيرکانه ای انجام داد و تضاد منافع به وجود آورد و برای تمام نمایندگان منافع بخشی درست کرده است که ممکن است این مناطق آزاد برای یک بخشی خوب باشد ولی در مجموع به نفع منافع ملی نیست.

مناطق آزاد ما به یک میدان و عرصه تفاخر مانور ماشین های خارجی شده است

ذالنوری با اشاره به اینکه در مناطق ویژه خط تولید و محصول نهایی را نمی بینیم گفت: مناطق آزاد ما به یک میدان و عرصه تفاخر مانور ماشین های خارجی شده است که تقاضای بی خودی را به وجود آورده که امکان تامین آن نیست.  قاچاق یا به صورت مخفی وارد کشور می شود که خلاف قانون است و یا با پوشش قانونی تجارت کالاهای غیر مجاز انجام می شود.

وی با اشاره به گفته سراج بازرسی کل کشور مبنی بر اینکه 2 هزار شرکت ثبت شده در کیش داریم که برای فرار از مالیات دفاترشان را از تهران به کیش می برند، عنوان کرد: بنده برای سخنرانی به کیش می رفتم که در فرودگاه آقایی دید ملبس به لباس هستم و چند محموله دفاتر مالیاتی را به من داد تا در پایان سفر در فرودگاه از من بگیرد، لذا شاهد قاچاق جدی هستیم.

محمد حسن نژاد عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه متاسفانه گمرک را با مناطق آزاد اشتباه گرفته ایم افزود: کالای همراه مسافر در کل کشور آزاد است، هر جای ایران می توانیم منطقه ویژه داشته باشیم به شرط اینکه از پول بیت المال هزینه نشود و بخش خصوصی اقدام به سرمایه گذاری کند.

سال گذشته 2 میلیارد دلار واردات از مناطق آزاد داشتیم

حسن نژاد اظهار کرد: سال گذشته 2 میلیارد دلار واردات از مناطق آزاد داشتیم که از این میزان800 میلیون دلار مواد اولیه و ماشین آلات و 550 میلیون دلار کالای مصرفی بود.

معصومی مدیر سابق منطقه آزاد اروند نیز در ادامه برنامه با اشاره به اینکه قصه مناطق آزاد پیچیده است گفت: معادل بیش از20 درصد بودجه عمرانی کشور به هفت منطقه اختصاص پیدا کرده است، لذا سایر مناطق مرزی هم مطالبه منطقه آزاد شدن را دارند.

وی با اشاره به اینکه هدف از ایجاد مناطق آزاد تخصیص بودجه نیست افزود: در کشور های صنعتی مانند ژاپن 40 درصد شکست در این مناطق را شاهد هستیم، نقد ما بر دولت یا جناح خاصی نیست و این تجربه در کشور ما 25 ساله است که عملیاتی شد.

محمد رضا عبدالرحيمی مدیر سرمایه گذاری شورای عالی مناطق آزاد گفت: یک ميليارد و پنجاه میلیون دلار صادرات از تولیدات محصولات و کالا و خدماتی است که از داخل خود مناطق صورت گرفته است، 23 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی کشور از تولیداتی است که از مناطق ویژه اقتصادی کشور صورت گرفته است.

وی خطاب به ذوالنوری گفت: نباید کشور را با امارات متحده عربی مقایسه کرد و نباید مناطق آزاد را با جبل علی مقایسه کنیم.

عبدالرحیمی بیان کرد: به هیج عنوان سازمان های مناطق آزاد اجازه نمی دهند کسی بدون کنترل و پرداخت عوارض منطقه ای واردات انجام دهد و عدد کل واردات تولید مانند مواد اولیه و تجهیزات با هدف مصرف و عرضه در نقطه اوج ۲ میلیارد دلار در سال است و کل واردات اصلی ۵۴ میلیارد بوده است.

فروش کل مغازه های مناطق آزاد به اندازه یک پاساژ تجاری در تهران نیست

معصومی بیان کرد: اگر آقای عبدالرحیمی سری به منطقه آزاد قشم بزنند می بنند که ماشین های بزرگی از مبادی غیر قانونی کالاهایی را وارد می کنند و آن دو میلیارد دلاری که ایشان اشاره کردند از مبادی قانونی است ،البته بی انصافی است اگر بخواهیم کل قاچاق کالا را به مناطق آزاد ربط دهیم ،همانطور که آقای ذوالنوری گفتند هدف از ایجاد مناطق آزاد صادرات و تولید و اشتغال است، لذا چه ضرورتی دارد که به مناطق آزاد چنین معافیت هایی بدهیم و بعد صدها میلیارد تومان برای فنس کشیدن دور این مناطق هزینه کنیم.

حسن نژاد بیان کرد: فروش کل مغازه های مناطق آزاد به اندازه یک پاساژ تجاری در تهران نیست، واقعیتی که وجود دارد این است که علیرغم بستن مرز ها کماکان قاچاق کالا ادامه دارد، اما یک جوان دهه شصتی با اعمال طرح رجیستری جلوی قاچاق تلفن همراه را گرفت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار