نوازنده وخواننده سيستان وبلوچستان به ديار حق شتافت

استاد دین محمد زنگشاهی هنرمند نوازنده ساز‌های قیچک ورباب وخواننده سیستان وبلوچستان به دیار حق شتافت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، استاد دین محمد زنگشاهی هنرمند نوازنده ساز‌های قیچک ورباب وخواننده سیستان وبلوچستان ساعتی قبل، به دلیل بیماری کبدی در بیمارستان شهرستان میرجاوه به دیار حق شتافت.

روابط عمومی اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی سیستان وبلوچستان، حسین مسگرانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان وبلوچستان در پیامی درگذشت این هنرمندگرانقدر را تسلیت گفت.

در این پیام آمده است:"خبر در گذشت زنده یاد استاد دین محمد زنگشاهی از هنر‌مندان موسیقی استان، غباری از اندوه را بر دل أهالی فرهنگ وهنراستان سیستان وبلوچستان نشاند.

بی شک یاد وخاطره این هنرمند گرانقدر در حوزه موسیقی استان سیستان وبلوچستان همواره زنده خواهد ماند.
اینجانب ضمن تسلیت این ضایعه به جامعه هنری استان، از خداوند متعال برای آن هنرمند فقید علو درجات وبرای خانواده و بازماندگان آن مرحوم؛ شکیبایی مسئلت دارم.

گفتنی است استاد زمک زهی مبتلا به بیماری کبدی بود که تلاش‌های بسیاری از سوی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و صندوق اعتباری هنر کشور در خصوص درمان وی انجام گرفت که متاسفانه به دلیل شدت بیماری امکان اعزام و جا به جایی وجود نداشت و درمان به نتیجه ایی نرسید.

استاد دین محمد زمک زهی از خوانندگان و نوازندگان چیره دست موسیقی بلوچستان بود که در بیش از ۲۰ کشور خارجی و بیش از ۱۵ دوره جشنواره بین المللی موسیقی فجر اجرای برنامه داشته اند. استاد زمک زهی فرزند خلف استاد موسی زنگشاهی می‌باشد که دارای درجه یک هنری بود. وی صدای گرم و دلنشین داشت و ساز‌های قیچک و رباب را به نیکویی می‌نواخت.

دین محمد یکی از بهترین میراث داران موسیقی بلوچستان بود و بنیانگذار گروه موسیقی مکر ان بود. بیش از صد‌ها قطعه موسیقی بلوچی از استاد دین محمد زمک زهی در آرشیو رادیو و تلویزیون استان وجود دارد.

آشنایی استاد زمک زهی به دستگاه‌ها و گوشه‌های موسیقی بلوچستان و معادل ایرانی آن منجر به انتشار کتاب موسیقی بلوچستان شد؛ و همچنین یکی از مهمترین منابع برای محققان و موسیقی شناسان بود. وی شیوه‌ی قیچک نوازی را به گونه ایی استادانه و دلنشین به اوج رسانده بود.

انتهای پیام/ب

استاد دین محمد زنگشاهی درگذشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار