دحوالارض چه روزی است و چه اعمالی دارد؟

«دَحو» به معنای گسترش است و برخی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محلِ اصلی اش تفسیر کرده اند.

به گزارش خبرنگارحوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیست و پنجم ذی القعده، هم زمان با دحوالارض یعنی گسترش یافتن زمین است. از امیرالمومنین ـ علیه السلام ـ روایت شده است که فرمودند:

«نخستین رحمتی که از آسمان به زمین نازل شد، در بیست وپنج ذی القعده بود. کسی که در این روز روزه بگیرد و شبش را به عبادت بایستد، عبادت صد سال را که روزش را روزه و شبش را عبادت کرده است خواهد داشت.»

همچنین در برخی از روایات این روز به عنوان روز قیام امام زمان مهدی موعود(عج) معرفی شده و خاتم المحدثین، شیخ عباس قمی (ره) روز دحوالارض را از چهار روز معروفی ذکر کرده که روزه آن ثواب هفتاد سال عبادت را دارد.


بیشتر بخوانید


دحوالارض چیست و چه اعمالی دارد؟

روز دحوالارض از روزهای پر برکت خدا برای بندگان سالک الی الله است. در کتاب شریف «المراقبات» روایت است که امام رضا ـ علیه السلام ـ فرموده اند: در شب بیست و پنجم ماه ذى القعده حضرت ابراهیم (ع) و حضرت عیسى (ع) متولد شده اند.

در این روز، رسول خدا ـ صلى الله علیه و آله ـ به قصد حجة الوداع از مدینه با یكصد و چهار هزار یا یكصد و بیست و چهار هزار و حضرت فاطمه (ع) و تمامى اهل بیت خود از راه شجره به مکه عزیمت نمودند.

توبه، استغفار، عبادت و شب زنده داری از اعمالی است که در شب دحو الارض سفارش و تأکید بسیاری برای انجام دادن آنها شده است.

شب و روز دحوالارض نمازها و ادعیه مخصوصی دارد که کیفیت آنها در کتاب مفاتیح الجنان مرحوم شیخ عباس قمی (ره) آمده است. برخی از اعمال و آداب روز بیست و پنجم ذی القعده (دحوالارض) عبارتند از: روزه گرفتن، ذکر فراوان خدا، غسل، نماز دو رکعتی.

معنای دحوالارض

«دَحو» به معنای گسترش است و برخی نیز آن را به معنای تکان دادن چیزی از محلِ اصلی اش تفسیر کرده اند. منظور از دحوالارض (گسترده شدن زمین) این است که در آغاز، تمام سطح زمین را آب های حاصل از باران های سیلابیِ نخستین فراگرفته بود. این آب ها، به تدریج در گودال های زمین جای گرفتند و خشکی ها از زیر آب سر برآوردند و روز به روز گسترده تر شدند.

از سوی دیگر، زمین در آغاز به صورت پستی ها و بلندی ها یا شیب های تند و غیرقابل سکونت بود. بعدها باران های سیلابی مداوم باریدند، ارتفاعات زمین را شستند و دره ها گستردند. اندک اندک زمین هایِ مسطح و قابل استفاده برای زندگی انسان و کشت و زرع پدید آمد. مجموع این گسترده شدن، «دَحو الارض» نام گذاری می شود.

دحوالارض چیست و چه اعمالی دارد؟

دحوالارض در قرآن

در قرآن کریم به دحوالارض اشاره شده است. خداوند در آیه 30 سوره نازعات می فرماید: «و زمین را پس از آن (آفرینش آسمان و زمین) گسترش داد». بر پایه نظر بیشتر مفسران، منظور از «دَحیها» در این آیه، همان دحوالارض است.

دعای روز دحوالأرض

یکی از برنامه های پیشنهادی در روز مبارک گسترده شدن زمین، خواندن دعای ویژه این روز است. در بخشی از این دعا، به مسأله دحوالأرض چنین اشاره شده است: «ای خدایی که خانه کعبه را گسترانیدی و دانه را شکافتی و سختی را برطرف ساختی، از تو می خواهم در این روز از روزهایت که حق آن را بزرگ نمودی، هر گرفتاری و مشکلی را برطرف سازی».

اهمیت ویژه دحوالارض به روزه این روز برمی گردد. روزه‏ اش مثل روزه هفتاد سال و در روایت دیگر کفاره هفتاد سال گناه است. هر که این روز را روزه گرفته و شبش را به عبادت بگذراند گویی برای او عبادت صد سال نوشته می‌شود.

کیفیت روزه و نماز روز ۲۵ ذی القعده به این صورت است که هنگامی که آفتاب کمی بلند شد دو رکعت نماز به جا آورد. در هر رکعت بعد از سوره حمد پنج مرتبه سوره و الشمس را بخواند و پس از سلام نماز، بگوید:

لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ
هیچ جنبش و نیرویى نیست مگر به خداى بر‌تر بزرگ

آنگاه دعا کند و بخواند:

یَا مُقِیلَ الْعَثَرَاتِ أَقِلْنِی عَثْرَتِی یَا مُجِیبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِی یَا سَامِعَ الْأَصْوَاتِ اسْمَعْ صَوْتِی وَ ارْحَمْنِی وَ تَجَاوَزْ عَنْ سَیِّئَاتِی وَ مَا عِنْدِی یَا ذَا الْجَلالِ وَ الْإِکْرَامِ.

اى نادیده‏ گیر لغزش‌ها لغزشم را نادیده‏ گیر، اى اجابت کننده دعاها، دعایم را اجابت کن، اى شنواى صداها، صدایم را بشنو و به‏ من رحم کن، و از بدیهایم و آنچه نزد من است درگذر، اى صاحب بزرگى و بزرگوارى.

پس از آن دعای روز دحوالارض خوانده شود که کیفیت آن در مفاتیح الجنان آمده است.

ذیقعده؛ ماه حرام

ماه ذیقعده اولین ماه از ماه‌های حرام است. ماه‌های حرام زمان‌هایی هستند که جنگ در آنها ممنوع بوده و احکام ویژه‌ای نیز از جهت شرعی و فقهی دارند.

اما استفاده اخلاقی و تربیتی که از این حکم می توان كرد، این است که: «اگر جنگ و نزاع میان مردمان در این ماه حرام شده است» حتما منازعه و محاربه با خداوند باید بیشتر مورد نفرت قرار گیرد؛ بنابراین، شایسته است انسان مومن در این ماه ها بیشتر به فکر باشد تا اندیشه و اعضای او با گناه و معصیت، به مخالفت با خداوند برنخیزد.


بیشتر بخوانید


مناسبت های دیگر این روز

گذشته از واقعه دحوالارض، رویدادهای دیگری نیز در این روز رخ داده اند که اهمیت آن را دوچندان کرده اند؛ از جمله:

میلاد ابوالانبیاء حضرت ابراهیم علی نبینا و آله و علیه السلام.

میلاد حضرت عیسی مسیح ـ علیه السلام.

خروج رسول اکرم ـ صلی الله علیه و آله ـ از مدینه به همراه هزاران حاجی به سوی مکه، به قصد حجة الوداع. در این سفر وجود مقدس امیرالمؤمنین و حضرت زهرا ـ سلام الله علیهما ـ و نیز همه همسران و بسیاری از اصحاب پیامبر (ص) نیز ایشان را همراهی می‌کردند.

در روایتی نیز آمده است که قائم (عج) در همین روز قیام خواهد کرد.

زیارت حضرت امام رضا ـ علیه السلام ـ بهترین و با فضیلت‌ترین عمل مستحبی این روز است.

انتهای پیام /

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۸ ۰۴ تير ۱۴۰۱
منم دعا کنین تو این شب محتاج دعا هستم
دعا کنین رازم لو نره که بدبختم
Iran (Islamic Republic of)
نصیروند مغان گرمی
۲۰:۰۶ ۰۴ تير ۱۴۰۱
سلام.محتاج دعای همه عزیزان هستم،برای سلامتی من هم دعا کنید و گره گشایی از مشکلاتم،الهی و ربی من لی غیرک♡
Iran (Islamic Republic of)
ممد
۲۳:۳۱ ۱۵ تير ۱۴۰۰
ازyjc میخام به خاطر خدا مطالب مذهبی شو زیاد کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۷ ۱۵ تير ۱۴۰۰
سلام وقت بخیر تورا خدامنم مشکل دارم دعاکنین التماس دعا تشکر از لطف همگی
Iran (Islamic Republic of)
حامد
۱۸:۰۰ ۱۵ تير ۱۴۰۰
سالهای قبل یکی دو تا مشکل داشتیم به خاطر همون یکی دوتا مشکل به دعا و عبادت مشغول می شدیم حالمون هم خوب می شد... اما الان دیگه اونقدر مشکلاتمون زیاد شده که دیگه نه حالی برای عبادت باقی مونده و نه امیدی به حل مشکلات داریم... اونقدر سختی کشیدیم که دیگه عادت کردیم...بدنمون بی حس شده... دیگه دردو نمی فهمیم................
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۵ ۱۵ تير ۱۴۰۰
خدایا کمک کن این مقاله های عجیب و غریبی که استادهای دانشگاه میگن بنویس، یه جوری درست بشه؛ آخه من که اصلاً درس عادی رو هم یاد نگرفته‌ام چجوری مقاله بنویسم؟ حیران و سرگردانم نمی‌دونم چکار کنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۹ ۱۵ تير ۱۴۰۰
پروردگارا آرزوی من معاف شدن از سربازی هست. گرچه کمی دیر شده و ۱۰ سال از عمرم توی دانشگاه هدر رفت، اما به هر حال اگر الآن هم معاف بشوم خیلی ممنون خواهم بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۲ ۱۵ تير ۱۴۰۰
ای کسی که منفی دادی، چرا برای آرزوهای دیگران منفی می‌دهی؟ دوست داری دیگران هم برای آرزوهای تو منفی بگذارند؟

غمگین و گریانم

⁦(╥﹏╥)⁩

⁦ಥ╭╮ಥ⁩
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۱۵ تير ۱۴۰۰
مطئن باش که اگه بری سربازی حداقل تا یکی دو سال از این زندگی افتضاح دور میشی... خوش به سعادتت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۱۵ تير ۱۴۰۰
کمی عاقلانه فکر کن و تصمیم بگیر. ترسو هستی که از سربازی میترسی؟ سربازی اصلا ترس نداره. فقط یه تجربه برای انجام کارهای جدید تو زندگیه
Iran (Islamic Republic of)
مریم
۰۹:۱۱ ۱۵ تير ۱۴۰۰
ممنون از توضیحات کاملتون
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۱۵ تير ۱۴۰۰
چند روز زودتر اعلام می کردید. من یادم نبود.
Chile
جلال
۰۵:۱۹ ۱۵ تير ۱۴۰۰
سلام انشاالله خداوند سایه مقام معظم رهبری را کم نکنه برادران و خواهران عزیز خداوند شما را عاقبت بخیر و به حق پنج تن تمام مریضها را شفای شفای عاجل بفرماید و حاجتهای شما بخیر بر اورده بفرماید من را از دعای خود محروم نفرمایید
Iran (Islamic Republic of)
M
۰۳:۲۹ ۱۵ تير ۱۴۰۰
میخوام کنکور قبول شم التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۱۵ تير ۱۴۰۰
امیدوارم همه کنکوری ها قبول بشن. اما یه توصیه، فقط و فقط رشته مورد علاقه تون برید و از روی اجبار وارد رشته‌ای که دوست ندارید نشوید. چون بعداً شما هستید که باید درس بخونید، نه دوست و خانواده و مشاور و ... .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۱۵ تير ۱۴۰۰
خدا به حرمت این روز عزیز ریشه این غربگداها رو بکنه که جون و خون مردم رو کشیدند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۵ ۱۵ تير ۱۴۰۰
سلام تو رو خدا برا دختر داداش منم دعا کنید تا به حق این روز عزیز بتونه راه باره شاید دعای شما مستجاب بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۱۵ تير ۱۴۰۰
امسال چون برق میرود دیگر نمی توانیم به عباداتمان در این روز برسیم نه روزه اش که متابقت با ۷۰ سال عبادته ونه....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۸ ۱۵ تير ۱۴۰۰
ولی بهونه می تونیم بیاریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۱۴ تير ۱۴۰۰
برام دعا کنید قرض دارم پول لازم دارم .خیلی دعام کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۱ ۱۴ تير ۱۴۰۰
خیلی گرفتار و دلشستکه ام ، مشکلات زندگی خیلی فشار آوردن
برا همه دعا کنید ، من حقیر هم التماس دعا دارم
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
س
۲۱:۳۳ ۱۴ تير ۱۴۰۰
خوب
Iran (Islamic Republic of)
بوعلی الفلاح الاهوازی
۲۰:۰۲ ۱۴ تير ۱۴۰۰
میلاد حضرت ابراهیم نبی علیه السلام را نیز تبریک عرض می کنم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۵ ۱۴ تير ۱۴۰۰
کشور را با فساد نابود کردید حالا با دعا می خواهید آباد کنید
Iran (Islamic Republic of)
ع.م.اراک
۲۱:۰۴ ۱۴ تير ۱۴۰۰
تو و امثال تو چنان صحبت میکنید که انگار همه کشورها و ممالک دیگر گل و بلبلند و پاک و مطهر . لابد مشکلات همه مردم دنیا تقصیر جمهوری اسلامی هست ! اگر دین ندارید , که ندارید (کسی که به دعا اعتقاد ندارد , در واقع بی دین است) , لااقل منصف و آزاده باشید و وجدان داشته باشید . شما یا بیمارید و از روی بیماری روانی این حرفها را میزنی و یا مشکلات بیش از حد بهتون فشار آورده و عقل و دین را ازدست داده اید . اکثر مردم در ایران و جهان مشکل اقتصادی دارند , چه ربطی به جمهوری اسلامی دارد. ؟ اگر واقعیت را میخواهید بدانید , علت همه این بدبختیها خود ما مردم هستیم که به یکدیگر رحم نمیکنیم . فی المثل در رابطه با همین کرونا , چقدر میگویند رعایت کنید , ماسک بزنید , مسافرت نروید و...... تا واکسیناسیون انجام شود و...... واقعا چند درصد رعایت میکنند ؟ مقصر کیست ؟ مفسدان اقتصادی و مدیران نالایق هم درون خود مردم هستند و همه جا هم هستند . در خود آمریکا و کشورهای به اصطلاح پیشرفته و حتی همین کشورهای عربی , چند درصد مردمشان مرفه و بدون مشکل هستند ؟ بیشترین درصد مردم کشورهایشان فقیر و متوسط هستند و درصد کمی مرفه و سرمایه دارند که همان درصد کم , خون بقیه را در شیشه کرده اند و مینوشند . لابد همه آنها هم تقصیر جمهوری اسلامی است ؟ واقعا خجالت بکشید . در ثانی , کسی که به دعا و تضرع به درگاه خداوند متعال و گره گشا , برای رفع مشکلات و گرفتاریها , اعتقاد ندارد , درنهایت محکوم به نابودی و گرفتاری در دام شیطان است .
Iran (Islamic Republic of)
Maahdi
۲۳:۵۴ ۱۴ تير ۱۴۰۰
الان چه ربطی داشت دقیقا حرفت؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۷ ۱۵ تير ۱۴۰۰
کاربر ۲۱:۰۴ کی گفته امریکا اصلا چه بهانه ایی درمورد کشور هایی مثل سوییس و سوئد و ... داری؟لطفا پخش کنید باسپاس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۸ ۱۳ تير ۱۴۰۰
سلام . ان شاءالله خدای مهربان در این روز عزیز برای همه بندگانش بخصوص شیعیان و مریدان مولی متقیان حضرت علی (ع) بهترینها را در روزگار زندگیشان رقم بزنه به همه سلامتی و تندرستی و گاشایش در کارها و برطرف شدن مشکلات و بیماریها را بدهد . التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۱۹:۵۰ ۱۴ آذر ۱۳۹۹
برام دعاکنیددرراهی ک دارم میرم موفق باشم
Iran (Islamic Republic of)
بوعلی الفلاح الاهوازی
۲۰:۰۳ ۱۴ تير ۱۴۰۰
ایشالا موفقی
Iran (Islamic Republic of)
ابوذر
۲۱:۱۹ ۲۷ تير ۱۳۹۹
یک دوستان ممنون که برام دعا کردید خدا یه دختر سالم و زیبا بهم داده ولی حاجتای من تمومی نداره چون رحمت خدا هم تمومی نداره برام دعا کنید شهید بشم ممنون در راه یا رکاب امام زمانم
Iran (Islamic Republic of)
نصیر
۲۰:۴۵ ۲۷ تير ۱۳۹۹
باسلام وادب بنده سه سال هست که مریضم وخیلی درعذابم وبهم سخت میگذره ازهمه شماالتماس دعادارم درایت روزمبارک دحوالارض که مصادف هست باحضورمبارک وپربرکت آقاعلی بن موسی الرضاعلیه السلام به کشورمان
Netherlands
حاج حسین
۲۰:۳۲ ۲۷ تير ۱۳۹۹
آیا ایام دحوالارض باهجرت پیامبراسلام(ص) (معراج) ارتباطی دارد؟
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۰۷:۳۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
کشف پدیده های علمی در طول تاریخ حادثه شده زمین از ابتدا آب نداشته و سیاره داغ بود وبارانهای اسیدی وسیل آسا حادث شده و زمین زیر آب رفته وبعدها زمین از زیر آب خارج شده طی میلیونها سال این اتفاقات افتاده ودر یک روز نبوده
Iran (Islamic Republic of)
شاهد
۲۱:۴۵ ۱۴ تير ۱۴۰۰
بهرحال از یک لحظه و روزی شروع شده
Iran (Islamic Republic of)
Maahdi
۲۳:۵۵ ۱۴ تير ۱۴۰۰
سلام... بله زمین هم در یک روز بوجود نیامده است... در این روز زمین از زیر کعبه گسترش پیدا کرده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس ایرانی
۰۰:۱۲ ۱۵ تير ۱۴۰۰
مجید دلبندم کشف شما رو تبریک میگم.
منافاتی نداره اولین خشکی روی زمین در روز دحو الارض اتفاق میفته و از زمین زیر کعبه مقدس شروع میشه. قربونت برم چرا اعتقادات مردم رو کمرنگ میکنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۷ ۱۵ تير ۱۴۰۰
دانشمند عزیز کجا هستی بیایم دستت رو ببوسیم
Iran (Islamic Republic of)
جعفر
۰۵:۰۳ ۲۷ تير ۱۳۹۹
التماس دعا و دعا برای ضفای تمامی مریضها
Iran (Islamic Republic of)
محسن
۰۳:۲۳ ۲۷ تير ۱۳۹۹
سلام فردابه امید خدا میایدنگران نباشیدولی باهاش باشیدالان مشتاق دیدار همه شماست
Iran (Islamic Republic of)
ابوالفظل جهانی
۰۱:۵۵ ۲۷ تير ۱۳۹۹
دعا کنید واسه همه جوانها که مشکلاتشون حل بشه بدجور مشکل مالی دارم وقراره برم سرخانه زندگیم پول جهیزیه موندارم به هرکسی گفتم رومو زمین زدن شمارو بخدا دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۰:۴۴ ۲۷ تير ۱۳۹۹
خدایا عاشقتم
شهادت آگاهانه و عاشقانه در راه خودت رو نصیب همه ما بگردان
آمین یار رب العالمین
Iran (Islamic Republic of)
سودابه
۰۰:۴۳ ۲۷ تير ۱۳۹۹
برام دعا کنید یه ساله مریضم .همه مریضا شفا بگیرن کرونا ریشه کن شه
Iran (Islamic Republic of)
سجاد هستم
۰۰:۳۵ ۲۷ تير ۱۳۹۹
التماس دعا از همه دلهای پاک وشکسته
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۰:۰۲ ۲۷ تير ۱۳۹۹
سلام
تو مرکز درمانی کار میکنم .
التماس دعا دارم
Iran (Islamic Republic of)
مهدیس
۲۳:۵۶ ۲۶ تير ۱۳۹۹
سلام

اگه میشه برا منم دعا کنید .
سالی دیگه کنکور دارم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۴ ۲۶ تير ۱۳۹۹
سلام من الان پشت در زایشگاه منتظر به دنیا اومدن دخترم هستم تورا به خدا برام دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
امین
۱۲:۴۰ ۲۷ تير ۱۳۹۹
یا الله ویاالله ویاالله اللهم یاحمید بحق محمد ویا عالي بحق علي و فاطر بحق فاطم و یا محسن بحق الحسن و یا قدیم الاحسان بحق الحسین صلواتك علیهم وعلی التسعة المعصومین من ذریتهم . أسألك أن تفرج و تسهل علی من اوصاني ب الدعاء وان تهب لهم نجلا صالحا وتجعله من المؤمنین اللهم یسر اللهم یسر اللهم یسر یا میسر الامور یا الله اللهم صل علی محمد وآلمحمد
United States of America
سلیمان قبایلی
۲۳:۵۴ ۲۶ تير ۱۳۹۹
سلام مطالب مفیدواخلاقی بوداستفاده کردیم دعا کنیم خداوند به خاطر این روز عزیز این بلای کرونا را ازسرمسلمانان وتمامی بشریت بردارد
Iran (Islamic Republic of)
زارع
۲۳:۴۵ ۲۶ تير ۱۳۹۹
بسیار عالی بود التماس دعا از همه شما عزیزان دارم مشکل بزرگی دارم عزیزان دعا کنید حل شود ممنون شما بزرگواران هستم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۲۶ تير ۱۳۹۹
چی بگم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۵ تير ۱۴۰۰
هیچی نگو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۵ ۲۶ تير ۱۳۹۹
به امید پیروزی حق علیه باطل در کل جهان هستی و ظهور نایب بر حق اماممون سرورو و آقامون انشاءالله به زودی زود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۸ ۲۶ تير ۱۳۹۹
با تشکر از مطلب بسیار خوبتان.
Iran (Islamic Republic of)
شکیبا
۲۲:۴۳ ۲۶ تير ۱۳۹۹
التماس دعا...
Iran (Islamic Republic of)
محمودی
۲۲:۲۸ ۲۶ تير ۱۳۹۹
سلام.سلامتی و ظهور امام زمان.سلامتی و عاقبت بخیری همه عزیزان انشا‌،الله.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۱ ۲۶ تير ۱۳۹۹
سلام دوستان خواهش می کنم برای سلامتی مادر و برادرم دعا کنیدبه دعایتان سخت محتاجم
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۲۱:۴۲ ۲۶ تير ۱۳۹۹
التماس دعا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۷ ۲۶ تير ۱۳۹۹
یا مولا یا صاحب الزمان ادرکنی
Iran (Islamic Republic of)
سحر
۲۱:۲۹ ۲۶ تير ۱۳۹۹
تو رو خداااا واسم دعا کنید
United States of America
مریم
۲۱:۰۸ ۲۶ تير ۱۳۹۹
انشالا زودتر بساط این بیماری کرونا برجیده بشه و سلامتی جایگزین بشه بحق حضرت مهدی
Iran (Islamic Republic of)
سعید
۲۱:۰۰ ۲۶ تير ۱۳۹۹
خدایا خداوندا تو بینیازی و به هیچ چیز نیازی نداری اما ما بندگانت برای نفس کشیدن هم نیازمندیم و تمام زندگیمان نیاز است
رحم کن برما و حاجاتمان را روا کن یا ارحم الراحمین
خدایا یعنی میشه چند وقت دیگه بیام زیر این پیام بنویسم خدای رحمان منو دست خالی ول نکرد
خدایا تورا قسم به اهل بیت ع مشکلات اقتصادی کشور رو بدست مردان با اخلاص حل کن
خدایا ظهور حضرت حجت عج در صدر حوائج قرار بده آمین یارب العالمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۱۵ تير ۱۴۰۰
امین امین امین
Iran (Islamic Republic of)
مانلی
۲۰:۵۵ ۲۶ تير ۱۳۹۹
برام دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۴۰ ۲۷ تير ۱۳۹۹
از صمیم قلبم براتون دعای خیر میکنم
خدا حاجت همه رو بده ان شاءالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۲۶ تير ۱۳۹۹
انشاالله همین جمعه روز ظهور باشد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۶ ۲۶ تير ۱۳۹۹
اللهم عجل لولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۴ ۲۶ تير ۱۳۹۹
الهی برایمان مقدر کن آنچه برای خوبان درگاهت خواسته ای.
آرزوهایمان را به خیر و نیکی زینت بخش
با آرزوی سلامتی و دلشاد
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
محمدامین
۱۹:۴۱ ۲۶ تير ۱۳۹۹
من که این روز ها فقط از خدا میخوام کرونا نابود شه برای نابودی کرونا و راحت شدن همه ی جهان از این بلا صلوات بفرستین هر چندتا که میتونین هم ذکر یا رضا بگین الهی که خدا صدامون رو بشنوه بزودی خلاص بشیم از دست این لعنتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۶ ۲۶ تير ۱۳۹۹
با آرزوی تمامی گرانی......
Iran (Islamic Republic of)
من
۱۹:۲۳ ۲۶ تير ۱۳۹۹
سلام
برای منم دعا کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۲۷ تير ۱۳۹۹
سلام
چشم اگه خدا بخواد
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۹:۰۱ ۲۶ تير ۱۳۹۹
الهی خودت کرم کن به همه مومنینت به فقیران مسائل دینی و فرهنگیت که اطلاعات کافی ندارند و نداشته اند و یا بعضی از این مستحبات برایشان سخت است خودت با کرمت حل و فصلش کن یا کریم جل جلاله . آمین یا رب العالمین .
والسلام و صلوات التماس دعا .
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۸:۴۳ ۲۶ تير ۱۳۹۹
اللهم عجل الولیک الفرج
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۲۶ تير ۱۳۹۹
مردم دعای فرج رو زیاد بخونید لطفا-یا مهدی _عج_
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۷:۰۷ ۲۶ تير ۱۳۹۹
سلام ،

آن بار ز سفر رفته ،
هر کجا هست خدایا به سلامت دارش .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۲۶ تير ۱۳۹۹
سلام التماس دعا دارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۵۶ ۲۵ تير ۱۳۹۹
ممنونم از مطالبی که ارائه کردید.
امیدوارم همین جمعه روز ظهور باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۵ ۰۸ مرداد ۱۳۹۸
سلام آرزو دارم همیشه آدمها خوب سلامت باش انشالله همه حاجت روا بشن آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۰۷ مرداد ۱۳۹۸
عالی بود
United States of America
ناشناس
۱۹:۳۶ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
اعمال امروز بگین ممنون میشم
Iran (Islamic Republic of)
الی
۱۷:۰۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
التماس دعا برای شفای همه مریضا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۰ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
سلام بیایید در این روز در حق همدیگه دعا کنیم شدیدا محتاج دعای تک تکتون هستم دعا کنید مشکل بزرگ زندگیم حل بشه من هم برای همه دعا میکنم
Iran (Islamic Republic of)
الهام سادات
۱۹:۱۷ ۲۶ تير ۱۳۹۹
سلام ان شاء الله به حق حضرت زهرا مشکلتون حل بشه
وعاقبت به خیر بشین
Iran (Islamic Republic of)
داود
۰۰:۰۱ ۲۷ تير ۱۳۹۹
سلام
من دعا کردم برات
صدقه بده
یادت نره ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۵ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۱۲:۳۸ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
سلام التماس دعا از همه شما عزیزان دارم تورو خدا دعا کنید حاجت روا بشم . ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۸ ۲۷ تير ۱۳۹۹
سلام انشاء الله مشکلتون حل بشه
Iran (Islamic Republic of)
مجید شاهی ازغندی
۰۹:۰۱ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
غرق گناهم و تنها دعایم کنید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۵ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
جالبه، خیلی جالبه.
زیر آب بودن خشکی ها دیگه کاملاً از نظر علمی اثبات شده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
بسیار زیبا!!!
*اَلّلهُمَ صَلِ عَلی مُحَمَّدِِ وَآلِ مُحَمَّد*
Iran (Islamic Republic of)
زهرا
۰۷:۱۵ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
سلام التماس دعای مخصوص دارم
خیلی محتاجم به دعای شما عزیزان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۳ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
ممنون از اینه اطلاعات به این خوبی رو در اختیار ما قرار دادید
..به امید فرج آقا امام زمان عج.....اجرتون با خود آقا
Iran (Islamic Republic of)
پیمان
۰۵:۱۳ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
سلام ،
باتشکرررررررررررررررر
Saudi Arabia
ندا
۰۵:۰۳ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
سلام جای همه دوستان خالی ما در چنین شبی در جوار کعبه شب نشینی داشتیم وانشاالله فردارا روزه هستیم واز خدا در این شب و روز عزیز خواسته ای جز ظهور اقا وسرورمون مهدی فاطمه عج نداریم
Iran (Islamic Republic of)
D
۱۹:۱۲ ۲۶ تير ۱۳۹۹
ان شاالله با ان شاءالله در معنی متفاوته و ان شاءالله درسته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۳۴ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
مارا هم دعا کنید.السلام علیک یااباعبدالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۰۸ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
عالی بود موفق باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۲۲ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
حالا چکار کنیم.بالاخره هر روز تو زمین و کهکشان یه اتفاقی افتاده و می‌افته دیگه.که چی مثلا!!
Iran (Islamic Republic of)
مسلم ایرانی
۱۷:۵۹ ۲۶ تير ۱۳۹۹
خداوند همه‌مون رو هدایت کنه..
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۰:۲۹ ۲۶ تير ۱۳۹۹
خداوند هم دوست داره به بهانه های مختلف لطفش به بنده هاش رو برسونه...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۵ ۱۵ تير ۱۴۰۰
چقدر بنده های گستاخی هستیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۱۰ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
ما رو از دعای خیرتون در این شب عزیز بی نصیب نگذارید
Iran (Islamic Republic of)
محمد جواد
۰۰:۴۲ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
خدا به حق این شب عزیز از گناهمون بگذر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۱ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
کاش در این شب به فکر نیازمندان بیشتر باشیم ممنون.
Iran (Islamic Republic of)
منتظر
۰۰:۰۳ ۰۶ مرداد ۱۳۹۸
درود و سپاس از اطلاع رسانی و شرح کامل
اللهم عجل لولیک الفرج
اللهم صل علی محمد و آل محمد
Iran (Islamic Republic of)
قاسم
۲۱:۵۴ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
خیلی خوبه به اخرتمونم تلاش کنیم التماس دعا
Germany
ناشناس
۲۰:۱۷ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
بعد یه مشت نادان میان میگن دین اسلام عقب افتاده ست
عفب افتاده شماها هستین که بعد از هزار و چهارصد سال تازه فهمیدین زمین گرده و به دور خورشید میچرخه
در صورتی که که 1400 سال پیش خداوند در قرآن به این نکات اشاره کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
امیدوارم این نماز چهل مومن مخلص در زیر اسمان در روی چمن و...برپادارن به جماعت .انشالله سنت حسنه ای بشود.
Iran (Islamic Republic of)
عشقه
۲۰:۵۶ ۲۴ تير ۱۳۹۸
انشالله قطعا در این روز درک وفهم لازم وکافی را پیدا کنیم.وخود را در دحو الارض والسما ببینیم واز تمام همه غصه ها غم ها دردها نگرانی ها اضطرابات استرس دشمنان منافقان کفار و...هر چه جلوه بدی وزشت و...اصلاح ونجات پیدا کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۸ ۲۲ تير ۱۳۹۸
درود خدا بر محمد وال محمد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۴۷ ۱۸ مرداد ۱۳۹۷
سلام
گسترش اولیه زمین؟
یا گسترشش بعد طوفان نوح؟
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۱۴:۱۳ ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
ممنون از خبر عالیتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
خداوند همه ی ما را مورد کرامت و رحمتش قرار دهد
آمین
Netherlands
ناشناس
۰۷:۴۴ ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
مختصر و مفید. خبر یعنی همینطوری.
ممنون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۰ ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
درود بر پیامبر اسلام وهمه انبیای الهی.ممنون از اطلاع رسانی بسیار خوبتان.اللهم عجل لولیک الفرج.التماس دعا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۵ ۱۷ مرداد ۱۳۹۷
افضل اعمال این روز زیارت حضرت امام رضا علیه السلام است .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۲:۲۸ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۲۵ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
یعنی امشبه یا فرداشب؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۰۵ مرداد ۱۳۹۸
امشب روز شنبه
و شب یکشنبه
Russian Federation
رضایی
۱۹:۳۱ ۲۶ تير ۱۳۹۹
امشب شب پنج شنبه ۲۶ تیر شب دحوالارض ِ
فردا جمعه ۲۷ تیر روز دحوالارض ِ
نماز این روز نزدیکای ظهر (قبل از اذان ظهر)فراموش نشه
التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
م
۲۱:۵۵ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
خدایا از گناهانمان بگذر
Iran (Islamic Republic of)
سمیع
۲۱:۵۴ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
یبن الحسن عجل علی ظهورک
Iran (Islamic Republic of)
روح الله پرویزی
۲۱:۴۴ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
سلام
باتشکر ازاینکه اطلاع رسانی باموشکافی دقیق یرروی سایت بارگزاری کردین
ممنون
شبتون همراه بادعا نیاز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۸ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
جانم به فدای اقا رسول الله صلی الله علیه و اله ومولی ومقتدا اقا امیرالمومنین علیه السلام و سلام بر خانم فاطمه زهرا علیها سلام وسلام بر اعمه هدا.اللهم عجل لولیک الفرج.التماس دعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
طاعات و عباداتتان مرود قبول حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۶ مرداد ۱۳۹۷
خیلی عالی بود
آخرین اخبار