ضرب الاجل دو هفته ای احزاب سیاسی به دولت برای ایجاد اصلاحات در انتخابات

احزاب  و جريان هاى سياسى افغانستان ضرب الاجلی دو هفته ای به دولت برای ایجاد اصلاحات در انتخابات و قبولى خواسته هاى آنها ارائه کردند.

ضرب الاجلی دو هفته ای احزاب سیاسی به دولت برای ایجاد اصلاحات در انتخاباتبه گزارش خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، احزاب  و جريان هاى سياسى افغانستان ضرب الاجلی دو هفته ای به دولت برای ایجاد اصلاحات در انتخابات و قبولى خواسته هاى آنها ارائه کردند.

در اعلاميه ای که از سوی آنها منتشر شده آمده است: «ما به سران حکومت وحدت ملی و کمیسیون‌های انتخاباتی خاطرنشان می‌سازیم که باید تا دو هفته پس از انتشار این اعلامیه، به منظور شفاف‌سازی و تضمین سلامت انتخابات، تدابیر زیر اتخاذ گردد.

۱.  اعلام ثبت بایومتریک رای‌دهندگان و تضمین این امر توسط ارگان های مسئول و اجرایی کردن این پروسه توسط مراجع فنی قابل اعتبار در انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری

۲.  تغییر سیستم انتخاباتی در مطابقت با طرح احزاب، جریان‌های سیاسی و شخصیت‌های مهم ملی کشور

۳.  زمینه سازی نظارت تاثیرگذار از همه پروسه‌‌های انتخاباتی برای احزاب و نهاد‌های مدنی

آنها هشدار داده اند در صورتی که حکومت و کمیسیون انتخابات، برای شفافیت انتخابات به عنوان پروسه ملی در مدت تعیین شده اقدام نکنند، احزاب، جریان‌های سیاسی و شخصیت‌های ملی افغانستان برای پاسداشت از قوانین کشور و کلیت نظام مردم سالاری، برای اینکه مانع روند انتخابات به گفته آنها بحران زا فعلی گردند، ناگزیرند به گزینه‌های بعدی متوسل ‌شوند.

ازاب سیاسی افغانستان همچنین از جامعه بین‌المللی تقاضا کرده اند که از خواست مردم افغانستان مبنی بر برگزاری انتخابات عادلانه، شفاف، فراگیر و عاری از تقلب حمایت و پشتیبانی جدی نمایند تا از هر نوع تقلب مهندسی شده و سازمان‌یافته، جلوگیری به عمل آید.

در اعلاميه آمده است: «ما احزاب، ائتلاف‌های سیاسی و شخصیت‌های ملی، در عین حال‌که تاکید بر حفاظت از دستاوردهای هجده سال گذشته می نماییم، مذاکرات بین‌الافغانی را با همکاری جامعه جهانی و کشورهای منطقه، مناسب‌ترین راه حل برای پایان معضل جنگ در کشور می‌دانیم.»

این بیانیه افزوده است: «تا اکنون یک حرکت ملی و برخواسته از متن مردم برای دست یابی به صلح عادلانه راه نیفتاده است و ما با اتکا به اجماع بزرگ ملی که شکل داده ایم، با تشکیل «هیئت ملی برای مصالحه» که متشکل است از نمایندگان احزاب، ایتلاف‌های سیاسی، حوزه‌ی مقاومت، شورای ملی و جامعه مدنی؛ آمادگی کامل خود را برای آغاز مذاکرات مستقیم ابراز نموده و طی روزهای آینده اسامی کامل اعضای هیئت و طرح و برنامه کاری‌شان را به همه مردم افغانستان پیشکش ‌می‌نماییم. از حکومت افغانستان و جامعه جهانی درخواست می کنیم که از شکل گیری و برنامه‌های «هیئت ملی برای مصالحه» حمایت همه جانبه و قاطع نمایند و همچنین از تحریک طالبان افغانستان در خواست می نماییم که به این ندای صلح طلبانه مردم افغانستان، لبیک گویند.»

در نشست ياد شده عطاء محمد نور، يونس قانونى، اسماعيل خان، زلمى رسول، محمد محقق، همايون همايون، ظاهر قدير، داکتر انوارالحق احدی، رحمت الله نبيل، بشيراحمد ته ينج از حزب جنبش، و شخصيت هاى ديگر سياسى و نمایندگان مجلس حضور داشتند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.