مرگ آبزیان با آب شور خرمشهر و آبادان/چشم‌های ماهی ها کور شده

آب شور بلای جان صنعت آبزی پروری در آبادان و خرمشهر شد .

 به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ شوری آب مدت ها بود که در آبادان و خرمشهر بیداد می‌کرد و مشکلاتی را برای مردم این دو شهر بوجود آورده بود ، طوری که صبر و تحمل مردم تمام شد و دست به اعتراض زدند و خواستار رفع اساسی این مشکل توسط مسئولان امر شدند .

پس از گذشت دو ماه با تلاش و همت مسئولان و افتتاح طرح غدیر مشکل شوری آب شرب تا حدی رفع شد و آن‌ها توانستند از آب با کیفیت و مطلوب‌تری برای شرب استفاده کنند و مردم از این بابت ابراز رضایت کردند .

در حال حاضر شوری به وجود آمده در آب شرب مردم شاید تا حدودی حل شده باشد اما مساله دیگر در این زمینه آن است که کشاورزان در شهرهای آبادان و خرمشهر همچنان برای آبیاری نخیلات و کشت‌های خود مجبور هستند از آب کارون استفاده کنند .

اما شوری آب این رودخانه و کاهش کیفیت آن می‌تواند زنگ خطر را برای نابودی نخلستان‌های این دو شهر و کشت‌های آن‌ها باشد.

اما این مسئله باعث گلامندی کشاورزان شد و نیمی از محصولات خود را برا اثر شوری آب از دست دادند و حالا هم نوبت به ماهی‌ها رسید.

چشم‌های ماهی ها براثر شوری آب کور شده

یکی از مسئولان پرورش ماهی در این زمینه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ گفت : شوری آب برای آبزیان غیر قابل تحمل است بطوری که چشم های ماهی ها براثر شوری آب سفید شده و باعث کور شدن آنها شده است .

مرگ ماهی ها براثر شوری آب نه تنها سرمایه صاحبان دویست حوضچه در مجتمع شهید احمدیان خرمشهر و حوضچه های پرورش ماهی چوئبده را نابود کرده ، بلکه زحمت های ده ساله روی زمین های آماده شده را نیز بر باد داده است .

مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر با سه هزار هکتار زمین در فاصله 15 کیلومتری خرمشهر واقع شده که در آن چهار هزار هکتار مزرعه پرورش ماهی وجود دارد.

این مجتمع از سال ۱۳۷۷ در مرحله نخست با ۵۵ شرکت تعاونی آبزی پروری و مرحله دوم در سال ۱۳۹۵ با ۸۸ شرکت تعاونی به تولید انواع ماهی پرورشی از نوع فیتوفاگ، کپور، آمور، بیگهد و بنی با اشتغالزایی بیش از یک هزار نفر فعالیت خود را آغاز کرد.

اما از چند روز گذشته با کاهش شدید آب رودخانه کارون و افزایش شوری آن تلفات ماهیان پرورشی آن رو به افزایش است .

در حالی که بخش آبزی پروری خرمشهر تازه رونق گرفت و باعث اشتغال بیش از 800نفر شد، اما شوری آب امان نداد و زیانش را به پرورش دهندگان ماهیان گرمابی وارد کرد.

یکی از صیادان خرمشهری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛گفت:ما در اینجا ماهی صید می کردیم و صید فراوانی داشتیم اما حالا بدلیل شوری آب ماهی ها در حال مرگ و میر هستند و روز به روز از تعداد آنها کاسته می‌شود.

میرزایی معاون آبزی پروری شیلات خوزستان هم در این زمینه در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان گفت:فاز یک شهید احمدیان خرمشهر بالغ برنهصد هکتار مزرعه فعال دارد وفاز دوم آن حدود هزارو دویست هکتار مزرعه فعال دارد امسال با توجه به کمبود بارش ها و شور شدن آب خسارت های نسبتا مهمی به این مزارع وارد شده که متاسفانه تا به این تاریخ نزدیک به یک سوم این محصول را از دست دادیم .

وی افزود: اگر شرایط به همین منوال باشد، خسارت ها حتما بیشتر می شود و امید داریم با رها سازی آب یا اصلاح وضعیت پمپاژ که در منطقه داریم  از عمق خسارت به پرورش دهنگان ماهی کمی کاسته شود.

خسارت به مزارع پرورش ماهی خرمشهر

احمد شریفات مدیر عامل اتحادیه تعاونی آبزی پروری خرمشهر هم در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛گفت : شوری آب رودخانه کارون به 200 مزرعه پرورش ماهی خرمشهر خسارت وارد کرد.

وی میزان خسارت تلفات در چهار هزار هکتار از مزارع پرورش ماهی خرمشهر را 120 میلیارد ریال برآورد کرد و افزود: از هر هکتار حوضچه پرورش ماهی بین سه تا چهار تن ماهی برداشت می شود.

دلایل عمده تلف شدن ماهی در مزارع پرورشی خرمشهر

مدیر عامل اتحادیه تعاونی آبزی پروری خرمشهر کاهش آب رودخانه کارون را از دلایل عمده تلف شدن ماهی در مزارع پرورشی خرمشهر بیان کرد و گفت: کاهش دبی رودخانه کارون موجب پیشروی آب دریا و شور شدن آب حوضچه های ماهی شده که تلف شدن هزاران قطعه ماهی در خرمشهر را به دنبال داشت.

وی افزود: در ناحیه مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر به دلیل پایین بودن سطح آب و افزایش پساب ناشی از شرکت های کشت و صنعت نیشکر ، آب غیر قابل برداشت و مصرف شده است.

اهمیت حوضچه های آبزی پروری را در اقتصاد و ایجاد اشتغال در منطقه نمی توان نادیده گرفت اما بد آبی و کاهش آب رودخانه کارون و بهمنشیر توانسته به این حوضچه ها لطمه وارد کند و همین امر موجب شد که شاهد تلف شدن ماهیان این منطقه باشیم .

یکی از صاحبان پرورش ماهی در خرمشهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ گفت: قبل از اینکه آب شور شود و به مزارع و حوضچه ها خسارت وارد کند 16نفر در این محل مشغول بکار بودند اما الان این تعداد به 9 نفر رسید .

وی افزود: شوری آب خسارت جبران ناپذیری در این حوضه ها ایجاد کرد و الان بیش از یک میلیارد تومان در این مزارع خسارت به ما وارد شده است .

مشکلات پرورش دهندگان ماهی در خرمشهر

شریفات مدیر عامل و رئیس هیات مدیره اتحادیه آبزی پروران خرمشهر با اشاره به بیمه محصولات پرورش ماهی شرکت های آبزی پروری خرمشهر گفت: شرکت بیمه حاضر به پرداخت خسارت های ناشی از خشکسالی و شوری آب نیست و از پرداخت خسارت به پرورش دهندگان ماهی امتناع می کند.

وی در ادامه گفت: شرکت بیمه در مواردی همچون حوادث غیرمترقبه سیل و رطوبت بالای 50 درصدی با تایید سازمان هواشناسی و بیماری های ماهیان پرورشی خسارت را پرداخت می کند.

شریفات جلوگیری از تلفات ماهیان ، با رهاسازی آب از پشت سدها را خواستار شد و افزود: درصورتی که آب از پشت سد به رودخانه کارون رها سازی شود از تلفات ماهیان باقی مانده جلوگیری می شود.

راهکار مناسب برای پایان دادن به مرگ و میر آبزیان

عبداله سامری نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان ؛ رها سازی آب پشت سدها راهکاری مناسب برای پایان دادن به مرگ و میر آبزیان مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان است.

وی افزود: هفته گذشته 70 هزار مترمکعب آب از پشت سد کرخه و دز رهاسازی و تا 2روز دیگر به انتهای رودخانه کارون می رسد.

نماینده مردم خرمشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تلف شدن آبزیان در خرمشهر ناشی از شوری آب کارون افزود: اتفاقی که برای مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان افتاد به دلیل اجرای طرح های آب ، همچون انحراف آب از سرشاخه های کارون به فلات مرکزی و مناطق کویری و راه اندازی طرح های هفت گانه نیشکر در خوزستان است.

اقدام به موقع مسئولان امر و حمایت بیمه‌ها در برابر خسارت های وارد آمده شاید بتواند اندکی از مشکلات صاحبان این حوضچه ها را بکاهد.باید منتظرماند ودید چگونه می‌توان سرمایه ای که اکنون از دست رفته است دوباره به چرخه اصلی تولید و اقتصاد ملی منطقه و کشور بازگرداند.

انتهای پیام/ د

برچسب ها: آب شور ، مرگ آبزیان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.