چرا بانوان در دوران باردارى خواب هاى ترسناک می‌بینند؟

یکی از مشکلات دوران بارداری دیدن کابوس‌های شبانه است که راهکار‌هایی ساده برای رفع آن وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ در دوران بارداری افزون بر دگرگونی‌های جسمانی به دلیل رشد جنین، خصوصیت‌های خلقی مادران هم دچارنوسان می‌شود؛ در این زمان دگرگونی‌های هورمونی در بدن مادر حتی بر ساعت خواب و بیداری و نوع خواب‌هایی که او می‌بیند اثر می‌گذارد.


زنان باردار درطول این دوران بیشتر از سایر زمان‌ها دچار کابوس شبانه، رویا‌های شاد، غمگین، پراسترس و ترسناک می‌شوند، همچنین توانایی خوبی برای به یاد آوردن جزئیات خواب خود پس از بیداری دارند که می‌تواند بر خلق و خو و روحیه آن‌ها اثر مثبت یا منفی بگذارد.


کارشناسان یکی از دلایل دگرگونی در نوع خواب مادران باردار را افزایش میزان هورمون می‌دانند که می‌تواند بر احساس ها، اضطراب، ترس، شادی، هیجان و خشم مادر اثر بگذارد که درنهایت درخواب شبانه این احساس‌ها به سراغ مادر می‌آیند.

یکی دیگر از دلیل‌های دیدن خواب‌های متفاوت، برهم خوردن ساعت خواب مادر در این دوران است، مادران درماه‌های اول بارداری معمولاً دچار مشکل هایی چون نیاز به دفع ادرار به طور مکرر دارند که سبب بیدار شدن آن‌ها درطول شب می‌شود، همچنین در این زمان به دلیل رشد جنین، مادران دچار کمردرد می‌شوند و به خوبی نمی‌توانند بخوابند که در نهایت سبب بدخوابی آن‌ها می‌شود.

راهکار‌های برطرف کردن کابوس‌های ترسناک شبانه در دوران بارداری

برخی دیگر از بانوان نیز دارای فرزندان دیگری هستند که درطول شب باید به آن‌ها رسیدگی کنند و این سبب بی خوابی و بدخوابی آن‌ها می‌شود.


راهکار‌های برطرف کردن کابوس‌های ترسناک شبانه در دوران بارداری

بیدارشدن پی درپی در طول شب می‌تواند سبب فرو رفتن فرد درحالت REM یا رویا بینی در طول خواب شود، در حالت REM که حدود ۲۰ دقیقه ازکل خواب شبانه را دربر می‌گیرد، چشم زیر پلک به سرعت حرکت می‌کند و فرد دچار رویابینی می‌شود.

در این حالت فرد تصویر‌های سریعی می‌بیند و به همین دلیل چشم او زیر پلک بسته حرکت می‌کند.

برخی از افراد پس از بیداری رویای خود را به یاد می‌آورند، برخی دوباره همان رویا و برخی دیگر ادامه رویای خود را درشب بعد می‌بینند؛ ازجمله کابوس‌هایی که مادران باردار شب‌ها می‌بینند مرگ جنین، مرگ خودشان، تنهایی و بیماری است که بیشتر به دلیل نگرانی از وضعیت سلامت جنین روی می‌دهد.


کارشناسان اعتقاد دارند دیدن رویا راهکار ذهن برای پردازش و کنترل اطلاعات انباشته شده درمغز است؛  برای برطرف کردن دیدن خواب‌های آشفته کارشناسان توصیه می‌کنند مادران باردار شام سبک صرف کنند، اتاق خواب خود را کاملاً تاریک و دمای آن را تنظیم کنند.

در صورت دیدن خواب‌های آشفته پی درپی، موضوع خواب خود را بنویسند و با متخصص مشاوره انجام دهند، از دعوا و مشاجره با اطرافیان خودداری کنند، در صورت ابتلا به بیماری و افزایش درجه حرارت بدن بلافاصله به پزشک مراجعه کنند، زیرا دربسیاری از مواقع بروز تب سبب دیدن کابوس می‌شود.

راهکار‌های برطرف کردن کابوس‌های ترسناک شبانه در دوران بارداری

از جمله دیگر راهکار‌های برطرف کردن دیدن کابوس شبانه، تنظیم ساعت خواب مادراست، مطالعه کتاب  یا دیدن فیلم‌های مورد علاقه درشب، مراقبه و مدیتیشن پیش از خواب و اطلاع از وضعیت سلامت خود و جنین هم با کاستن از استرس می‌تواند سبب دیدن رویا‌هایی شیرین شود.

استرس و نگرانی بیش از اندازه مادر در دوران بارداری برسلامت جنین اثر می‌گذارد ومی تواند زمینه ساز ابتلای او به بیماری‌های مختلف و حتی به خطر افتادن ادامه بارداری شود.

منبع: americanpregnancy
انتهای پیام/

راهكارهايى براى راحت خوابيدن در دوران باردارى

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار